Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Celie-Marco
#518421
Eerst even uitleggen het gaat over Luna een Franse Bulldog van nu 4 en halve maand (geb: 23-10-2005 ). Luna heeft bij de fokster haar eerste puppyenting ( met 6 weken )gehad waar ze ziek van werd het was een Nobivac puppyDP enting, dus Luna heeft heel laat haar 2de enting gehad bij ons met 3 en halve maand omdat ze een tijd diarree heeft gehad en toen dat over was pas haar 2de enting ( Nobivac lepto en nobivac PPi ) dus, waarna ze begon te knorren (nu knorren bullen wel vaker dus niet echt aandacht aan geschonken maar bij later nadenken viel dit op). Nu heeft ze 3 weken terug haar grote cocktailenting gehad, en de dag daarop was ze zoals gewoonlijk druk met Harry onze andere bull aan het spelen en opeens hoorde ik boem en lag ze op de grond te spartelen dus ik er snel heen en tilde d'r op en was duidelijk dat ze geen lucht kreeg en er kwam bloed uit d'r mond en d'r tong was zo blauw als maar kon eerst dacht ik dat ze ergens in stikte maar er zat niks in d'r keel en na enkele seconden ( wat wel uren leken ) begon ze weer te ademen en meteen daarna de DA gebeld en die adviseerde om Luna eerst even tot haar zelf te laten komen en daarna langs te komen! Na een half uur zijn we naar de DA gegaan en die vond haar er niet goed uitzien en adviseerde om naar Emmeloord te gaan voor verder onderzoek daar hebben ze Luna van top tot teen onderzocht en ze heeft een injectie prednison gekregen en vochtafdrijvers voor thuis ! De volgende dag moesten we terugkomen voor een echo daar kwam uit dat haar hart iets vergroot was ( niet extreem ) en haar longslagader ook dus we kregen nog tabletten prednison mee en vochtafdrijvers mochten we afbouwen en als ze op waren moesten we weer naar onze eigen DA ter controle daar bleek dat ze vocht vasthield en dat we weer moesten beginnen met de vochtafdrijvers en we moesten weer naar Emmeloord ! In Emmeloord bleek dat de reactie die eerst op de foto's te zien waren een stuk minder was!! Nou hebben wij wel gevraagd of dit een reactie op de enting kon zijn maar volgens de DA was het geen echte entreactie ( volgens t boekie dan ) maar wij vinden t wel erg toevallig allemaal !!! Het gaat nu wel weer goed met Luna zolang ze de vochtafdrijvers krijgt is weer speels en vrolijk en eet als een dijkwerker en komt hartstikke goed aan !! Maar wat zouden jullie nu doen ( wel of niet enten enz. )
Door Fido
#518430
Ik laat dit vanavond aan Erwin lezen.
Gister was ik de hele dag afwezig en heeft hij zich (nog) meer verdiept in entingen (hij is niet voor standaard ieder jaar vac.)

Hij wil er een stuk over schrijven. Alle persoonlijke info is dus welkom.
De buitenlandse wetenschappelijke onderzoeken zijn/worden al door hem doorgenomen.

Zal ik anders een topic openen voor reacties van persoonlijke ervaringen met enten/vaccineren?
Door Lizzy
#519076
Ja, de meeste dierenartsen zeggen dat het niet van de enting kan zijn. Zooo lekker makkelijk... Ze gaan er voor het gemak wel aan voorbij dat er zelfs jaarlijks toch honden sterven als gevolg van een enting. Ze gaan er aan voorbij dat er jaarlijks vele honden ziek worden, zelfs auto-immuunziektes krijgen als gevolg van de enting.

Weet je, mocht dit toch het gevolg zijn geweest van de enting: kun je er gevoegelijk wel rekening mee houden dat de volgende reactie NOG erger zal zijn.... Dit cummuleert.

Als het mijn hond was entte ik nooit meer. En ik besef dat dit ook gevolgen heeft. Je loopt daarmee een zeker risico. Ja. Maar je loopt ook grote risico's als je hem wel blijft enten. Maar, dit is dus niet het advies dat ik je geef! Ik adviseer namelijk nooit om nooit meer te enten. Wat ik je wel wil adviseren is om je te gaan verdiepen in dit onderwerp. Zodat jij zelf kunt besluiten of / hoe je wilt enten. Op Barfplaats staat veel geschreven over entingen. Op Barfplaats kun je ook diverse links vinden naar vaccinatie-yahoo-groepen. Ik weet niet hoe je Engels is? Ik heb nog een paar goede links, yahoo-groepen en boektitels voor je!

Mocht je persee toch willen enten: ent dan zeer sporadisch en ent NOOIT meer cocktails. En, vraag jezelf ook af of je ooit nog tegen Weil moet enten. Want dat is er een met straffe bijwerkingen....
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 28 mar 2006, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#519286
Lizzy schreef: Ja, de meeste dierenartsen zeggen dat het niet van de enting kan zijn. Zooo lekker makkelijk... Ze gaan er voor het gemak wel aan voorbij dat er zelfs jaarlijks toch honden sterven als gevolg van een enting. Ze gaan er aan voorbij dat er jaarlijks vele honden ziek worden, zelfs auto-immuunziektes krijgen als gevolg van de enting.

Weet je, mocht dit toch het gevolg zijn geweest van de enting: kun je er gevoegelijk wel rekening mee houden dat de volgende reactie NOG erger zal zijn.... Dit cummuleert.

Als het mijn hond was entte ik nooit meer. En ik besef dat dit ook gevolgen heeft. Je loopt daarmee een zeker risico. Ja. Maar je loopt ook grote risico's als je hem wel blijft enten. Maar, dit is dus niet het advies dat ik je geef! Ik adviseer namelijk nooit om nooit meer te enten. Wat ik je wel wil adviseren is om je te gaan verdiepen in dit onderwerp. Zodat jij zelf kunt besluiten of / hoe je wilt enten. Op Barfplaats staat veel geschreven over entingen. Op Barfplaats kun je ook diverse links vinden naar vaccinatie-yahoo-groepen. Ik weet niet hoe je Engels is? Ik heb nog een paar goede links, yahoo-groepen en boektitels voor je!

Mocht je persee toch willen enten: ent dan zeer sporadisch en ent NOOIT meer cocktails. En, vraag jezelf ook af of je ooit nog tegen Weil moet enten. Want dat is er een met straffe bijwerkingen....
Ik zou graag die links willen hebben engels lezen gaat goed alleen praten wat minder ::) en volgens mij hoef ik niet tegen weil te enten Luna zwemt zowiezo niet en met ratten komt ze ook niet in aanraking en het is makkelijk om in de gaten te houden dat ze geen water van buiten drinkt ...

??? ???En de DA zei wel dat het bijna niet van de enting kon komen maar adviseerde wel om een aantekening in haar paspoort te maken dat ze allergisch reageert op de enting ??? ???

En hoe kan ik nu weten of Luna voldoende afweer opbouwt of heeft, en waar moet ze afweer tegen hebben ik wil dit nooit meer meemaken maar wil natuurlijk ook niet dat ze doodgaat aan parvo ofzo ...

En is het niet zo dat als ze nu geen afweer heeft opgebouwd dat ze dat nooit doet, een van mijn vorige honden is overleden aan parvo terwijl hij daar toch tegen geent was :'(...
#519291
chooky schreef: Jeetje mina! Ik zou echt niet meer enten. Ik zou ook een homeopathisch of algemener holistisch dierenarts gaan om iets tegen de entreactie te doen.
En waar vind ik die dan ?? We wonen in Dronten wil wel iets wat een beetje in de buurt is :-[ en niet dat ik naar Brabant ofzo moet...
#519296
Fido schreef: Ik laat dit vanavond aan Erwin lezen.
Gister was ik de hele dag afwezig en heeft hij zich (nog) meer verdiept in entingen (hij is niet voor standaard ieder jaar vac.)

Hij wil er een stuk over schrijven. Alle persoonlijke info is dus welkom.
De buitenlandse wetenschappelijke onderzoeken zijn/worden al door hem doorgenomen.

Zal ik anders een topic openen voor reacties van persoonlijke ervaringen met enten/vaccineren?
En wat zei Erwin er dan over ??
Door Fido
#519329
Fido schreef: Print het NU uit en laat het hem lezen.
Beetje druk gehad ;D (gelukkig)
Hij vliegt net de deur uit >:( Is over half uur terug (die half uurtjes ken ik van da :-\)
Ik heb het al uitgeprint klaarliggen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#519522
Celie-Marco schreef: En waar vind ik die dan ?? We wonen in Dronten wil wel iets wat een beetje in de buurt is :-[ en niet dat ik naar Brabant ofzo moet...
:D Da´s mooi in de buurt.
Ik zou niet meer enten. Als je wilt weten of de enting aangeslagen is kun je een titerbepaling doen. Dat kan bij mij in Almere. Maar............wat doe je als die titer te laag is? Ik denk dat het ook dan niet verstandig is om te enten!
Door Fido
#519560
Enten.

Een grote verwarring veroorzakende handeling....

Tot op heden zijn er nog geen afdoende antivirale middelen zoals er wel antibiotica zijn voor bacterien. Het immuniteitssysteem stimuleren met dode virussen zodat het echte virus gedood wordt door de opgewekte antistoffen, is dus een optie.

In vaccins worden adjuvantia gedaan om de afweer extra te activeren. Levende TS (temperatuur sensibel) bestaan ook. De vaccins stimuleren het afweerstelsel tot het maken van antistoffen of lokale cellulaire immuniteit.

ECHTER. Het afweerstelsel van de hond moet wel actief en gezond zijn, om op het vaccin normaal te kunnen reageren. Dat is moeilijk te testen vooraf aan een enting. Dus een risico.

Een al belast afweerstelsel( ook door brokvoeding wordt een afweerstelsel belast) dat in contact komt met een vaccin kan zich dusdanig apart gaan gedragen, dat er mogelijk complexen van eiwitten gevormd worden die allerlei vreemde reacties geven bij je hond. Zoals ziek worden, auto-immuun reacties en dergelijke.

Een titerbepaling vooraf is prima. Echter dit zegt nog niets over de cellulaire lokale afweer die als eerste reageert bij het binnenkomen van het hondeziekte virus, parvo, kennelhoest en Weil...Een goede titer tegen een virus zegt enkel of de hond contact gehad heeft met het echte virus of vaccin, maar weinig over de lokale cellulaire immuniteit.

Samengevat. Aan vaccineren zitten geen zekerheden. Enkel een verminderd risico tot het krijgen van de virale infectie waartegen gevaccineerd is.

Dierenartsen moeten de mogelijkheid gaan bieden tot titerbepaling- dan wel vaccinatie. Vaccineren van volwassen honden is om de drie jaar voldoende. Hetgeen door Amerikaanse wetenschappelijke literatuur bevestigd wordt.

Wijsheid....................


Erwin van Gijtenbeek
Dierenarts
Door Lizzy
#519656
Fido schreef: Enten.

Een grote verwarring veroorzakende handeling....

Tot op heden zijn er nog geen afdoende antivirale middelen zoals er wel antibiotica zijn voor bacterien. Het immuniteitssysteem stimuleren met dode virussen zodat het echte virus gedood wordt door de opgewekte antistoffen, is dus een optie.

In vaccins worden adjuvantia gedaan om de afweer extra te activeren. Levende TS (temperatuur sensibel) bestaan ook. De vaccins stimuleren het afweerstelsel tot het maken van antistoffen of lokale cellulaire immuniteit.

ECHTER. Het afweerstelsel van de hond moet wel actief en gezond zijn, om op het vaccin normaal te kunnen reageren. Dat is moeilijk te testen vooraf aan een enting. Dus een risico.

Een al belast afweerstelsel( ook door brokvoeding wordt een afweerstelsel belast) dat in contact komt met een vaccin kan zich dusdanig apart gaan gedragen, dat er mogelijk complexen van eiwitten gevormd worden die allerlei vreemde reacties geven bij je hond. Zoals ziek worden, auto-immuun reacties en dergelijke.

Een titerbepaling vooraf is prima. Echter dit zegt nog niets over de cellulaire lokale afweer die als eerste reageert bij het binnenkomen van het hondeziekte virus, parvo, kennelhoest en Weil...Een goede titer tegen een virus zegt enkel of de hond contact gehad heeft met het echte virus of vaccin, maar weinig over de lokale cellulaire immuniteit.

Samengevat. Aan vaccineren zitten geen zekerheden. Enkel een verminderd risico tot het krijgen van de virale infectie waartegen gevaccineerd is.

Dierenartsen moeten de mogelijkheid gaan bieden tot titerbepaling- dan wel vaccinatie. Vaccineren van volwassen honden is om de drie jaar voldoende. Hetgeen door Amerikaanse wetenschappelijke literatuur bevestigd wordt.

Wijsheid....................


Erwin van Gijtenbeek
Dierenarts
Beste Erwin, volgens mij heb je nog niet alle Amerikaanse literatuur op bovenstaande nageslagen... Om de drie jaar is namelijk nergens op gebaseerd. Waarschijnlijk bieden entingen tegen virussen levenslang bescherming, als de enting goed aangeslagen is.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door