Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sombra
#51843
Hoi,

Ik heb sinds 10 dagen een pup (75% Labr/25% Leonberger), ze krijgt dagelijks barf, maar ik vind nu steeds meer schilfers in haar vacht. Ze krijgt 4 x daags voer:
7:00 puppiebrokken (ivm drukte kinderen naar school)
12:00 groenten/fruitmix + orgaanvlees (meestel hart)
17:00 natuurmix van Bibi
22:00 kippenvleugels of nekken (klein geknipt)

Door de groentenmix gaat vit C, 2 Biergisttabletten, 2 kelptabletten, olijfolie of zonnebloemolie (afwisselend) AH appelcider biologisch, af en toe een 1/2 knoflooktablet en 1 x p. week een kindervitamine tablet.

Wat doe ik niet goed?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#51845
Ik denk dat je nu niet een barf menu geeft,maar daar zullen de barf mensen zo wel op terug komen,als ik dit zo lees zou ik zeggen geef je hond gewoon benodigde hoeveelheid kompleet vers voer en doe 1 dag in de week iets zelf bereiden en ga daar vandaan uitbreiden.
Puppen hebben trouwens vaker last van schilfers,alleen als ze erbij gaat jeuken even na laten kijken of ze geen huidmijt heeft.
Door Lizzy
#51854
Sombra schreef: Hoi,

Ik heb sinds 10 dagen een pup (75% Labr/25% Leonberger), ze krijgt dagelijks barf, maar ik vind nu steeds meer schilfers in haar vacht. Ze krijgt 4 x daags voer:
7:00 puppiebrokken (ivm drukte kinderen naar school)
12:00 groenten/fruitmix + orgaanvlees (meestel hart)
17:00 natuurmix van Bibi
22:00 kippenvleugels of nekken (klein geknipt)

Door de groentenmix gaat vit C, 2 Biergisttabletten, 2 kelptabletten, olijfolie of zonnebloemolie (afwisselend) AH appelcider biologisch, af en toe een 1/2 knoflooktablet en 1 x p. week een kindervitamine tablet.

Wat doe ik niet goed?
Ik denk dat het inderdaad een goed idee is om dit goed in de gaten te houden en desnoods even bij de dierenarts langs te gaan voor een afkrabsel.

Maar daarnaast denk ik dat je een paar dingen kunt verbeteren in de voeding die je nu geeft. Ik zou het trouwens geen barf willen noemen, maar een verzameling van alle hondenvoedingen. Heb je dit advies van de fokker meegekregen trouwens? Er is niets mis mee hoor, met van alles geven, daar niet van! Hoewel je de brokken van mij weg zou mogen laten... Maar, volgens mij kan het wel beter, het menu. Ik denk wel dat dit een uiterst kritieke fase is voor de hond (hij moet van klein naar heel groot groeien) en dat je dan zeer goed moet weten wat je doet. En dat is (volgens mij) nog lastiger als je alle soorten hondenvoeding combineert.

Maar OK, hier een aantal tips:

Aangezien er in Bibi al meer dan genoeg orgaanvlees zit, zou ik je aan willen raden om geen orgaanvlees meer te geven (hart), maar spiervlees te geven. Spiervlees van bijv: rund, schaap/lam, paard, konijn, kalkoen, eend, etc. etc. Of rauwe/hele vis, bijv. sardientjes of makreel. En dit zoveel mogelijk af te wisselen. Dus de ene dag lam en de andere dag rund, etc. Je geeft nu teveel orgaanvlees met dat hart.

Geef je iedere dag kippenvleugels/nekken? Volgens mij mag het totaal van de voeding voor niet meer dan 50% bestaan uit een bepaalde vlees/bot soort. Volgens mij zit je al aardig tegen de 50% aan (er zit ook al gemalen kippenbot in Bibi). Maar misschien moet je dat even uitrekenen. En als je rond de 50% kip zit, dan doe je er goed aan dit af te gaan wisselen met bijv. parelhoenkarkas of eendennekken/vleugels. Reken dus het kippenbot in Bibi wel mee! Later, als jouw pup groter is zou je ook lamsvleesbotten en kalfsvleesbotten kunnen gaan geven.

Misschien is het ook wel goed om even uit te rekenen hoeveel bot je nu eigenlijk in totaal (dus met Bibi) aan jouw hond geeft. Het is altijd (denk ik) prettig om te weten of je niet teveel of te weinig bot geeft! De percentages van de Bibi staan op Barfplaats, ergens onder product-informatie. Als het percentage botten dat je nu geeft goed is, maar je aan de hoge kant zit, dan is het helemaal een goed idee om je af te vragen of je nog wel brokken moet geven. Want ook in brokken zit calcium.

Ik zou zelf stoppen met de biergist tabletten. Dit is afval van de bierindustrie en bevat gist hetgeen (in mijn ogen) niet gezond is. Ik neem aan dat je dit voor de vitamine B geeft? Vlees bevat voldoende vitamine B, maar wil je persee wat meer vitamine B's geven, dan kun je bijv. ook kefir met tarwekiemen aan je hond geven (af en toe een bakje) of desnoods een vitamine B complex capsule.

De zonnebloem olie zou ik ook gelijk mee stoppen. Zonnebloemolie bevat niet-actieve omega 6 vetzuren en dat zit al voldoende in de rauwe voeding. Ergo, teveel niet-actieve omega 6 vetzuren zijn ongezond. De voeding komt meestal juist omega 3 vetzuren te kort. Je kunt het beste wat lijnzaadolie geven voor de omega 3 vetzuren en borageolie voor de actieve omega 6 vetzuren (GLA).

Mag ik vragen waarom je appelcider geeft?

Nou, ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt!
Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 10 feb 2004, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#51859
Oh, nog een tip: in het kader van zoveel mogelijk afwisselen is het (denk ik) goed om juist DIE dingen te geven die niet of minder in Bibi zitten.
Door Sombra
#52286
Hallo,

Bedankt voor jullie advies. Ik ben direct gestopt met de brokken en bibi en zal de dit op voeren door af en toe een brokdag of bibi-dag te houden.

Je vroeg waarom ik de appelcider geef; dit staat als advies in het eerste boek van Ian Billinghurst t.b.v. de spijsvertering.

De biergisttabletten geef ik inderdaad voor de vit. B, waarom denk je dat dit niet goed is? Volgens mij heeft Ian het ook over biergist in zijn eerste boek. (misschien vergis ik me, zo goed gaat het engels lezen me ook niet af).
Hij heeft het, dacht ik, ook over zilvervliesrijst. Denk jij dat dit een goede aanvulling is voor de pup? Ik ben zo bang dat ik te weinig van iets geef....
Door sharpie
#52290
Hoi Sombra,
begrijp ik het nou goed, ben je nu gestopt met de Bibi?
want dat is geloof ik niet de bedoeling is hoor, volgens mij bedoeld Lizzy dat je gewoon het beste Bibi kunt blijven geven en af en toe aanvullen met wat spiervlees.
Door Lupa
#52298
nee ze is niet gestopt met bibi, ze is gestopt met bibi en brok op 1 dag(toch???)

ik denk inderdaa dat je de basisi van bibi even moet houden 4 dagen bibi en 3 dagen barfen bv.
Ik denk als je wat zekerde bent over barfen dat je dan volledig over kan gaan.
maar ik vind op dit moment van alles een beetje niet echt geweldig.
Laatst gewijzigd door Lupa op wo 11 feb 2004, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sombra
#52684
Inderdaad schaf ik een brokdag en bibidag in. Maar ik moet zeggen dat ik aardig ontmoedig raak van al die reacties. Als ik het volgens het boek doe (Give your dog a bone), wat is er dan mis aan?
Door Lizzy
#52701
Sombra schreef: Inderdaad schaf ik een brokdag en bibidag in. Maar ik moet zeggen dat ik aardig ontmoedig raak van al die reacties. Als ik het volgens het boek doe (Give your dog a bone), wat is er dan mis aan?
Het was niet de bedoeling om je te ontmoedigen hoor. Maar jij hebt een probleem (een hond met schilfers) en ik geef mijn advies over wat IK zou doen. Je hoeft je daar natuurlijk niets van aan te trekken!

Met het boek van Ian B. is niets mis. Maar jij voert toch niet volgens Ian B? Je geeft brokken, je geeft versvlees en je stelt soms zelf wat samen. Ian Billinghurst schrijft over 100% zelf samenstellen. Dus zonder brokken. Zonder een complete voeding.

En als je versvlees en brokken en zelf samengestelde maaltijden geeft, dan lijk het mij wel belangrijk een beetje in de gaten te houden met wat je doet zodat het totaalplaatje een beetje blijft kloppen.

Je kunt Bibi dus prima combineren met zelf samengestelde maaltijden. Ik zeg alleen: in Bibi zit al veel orgaanvlees, dus vervang het hart wat je geeft voor spiervlees.

Ik geloof wel dat Ian het ergens over biergist heeft. En als jij dat graag wilt blijven geven, dan moet je dat doen! Ik vind het alleen rommel.... En ja, het wordt soms geadviseerd bij huidproblemen, maar mijn ervaring is dat je er ook huidproblemen van kan krijgen. Juist omdat het gist is. Maar dat is maar MIJN persoonlijke mening. Zilvervliesrijst kun je geven, maar Ian B. is zelf eigenlijk behoorlijk teruggekomen van het voeren van granen. Dus, als je zilvervliesrijst geeft, doe het dan met mate.

En vergeet dus ook niet: er zit al rijst in Bibi. Dus volgens mij hoef je geen rijst toe te voegen aan je zelf samengestelde maaltijden.

En wat ik over de olie schrijf: dat is ook niet om je te ontmoedigen.... Het punt is gewoon dat zonnebloemolie wel vaak voorgeschreven wordt tegen roos of een droge vacht, maar het klopt gewoon niet. In plaats daarvan kun je dus beter lijnzaadolie (reformwinkel) of visolie geven.

Al met al, ik begrijp niet zo goed waardoor je je ontmoedigt voelt. We willen juist graag helpen!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 12 feb 2004, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#52702
hoi sombra,
daar is niks mis mee, alleen wat belangrijk is dan denk ik dat je het helemaal volgens het boek doet.
Wat je nu doet is bv ook Bibi geven en brokken en daardoor halje de verhoudingen een beetje uitelkaar.
In bibi zit er al organen in dus extra organen geven is mischin overbodig.
Je zou zou de kippenbotten kunnen ruilen door bv kalfsribbetjes, die zit (denk ik ) niet in Bibi.
Ik zou als ik jou was meer compleet voer geven en een paar dagen per week(2 degen) barfen, dan heb je ook meer de tijd om een koers te bepalen en je pup komt niks te kort.
Maar je moet niet ontmoedigen hoor :D :D
gewoon even uitzoeken wat het beste is voor je pup.
Door Peet
#52706
Hi Sombra,
Ik denk niet dat iemand hier jou zou willen ontmoedigen. We zijn juist zeer enthousiast en willen graag iedereen helpen. Dan kan je idd een stroom goede raad verwachten! ;)

Dus voel je niet afgekraakt oid, dat is absoluut niet de bedoeling. Lees nog eens rustig door wat Lizzy je schrijft, zij weet echt waar ze het over heeft.
Enne, we hebben het allemaal moeten leren hoor...het is in het begin best lastig om de materie helemaal tot je te nemen. En als je hond dan ineens schilfers krijgt ga je nog twijfelen ook.....

Mocht je vrezen voor een tekort aan vit B, dan zou ik (persoonlijk) liever een vit B-complex geven dan biergist...En zilvervliesrijst is prima...maar het bevat koolhydraten waar je hond allergische reakties op kan geven (schilfertjes??)...dus ik zou er voorzichtig mee zijn. Daarbij zit het al in Bibi, dus je riskeert een dubbele dosis.... Voor die schilfertjes zou ik je Visolie capsules aanraden (gewoon van de Hema), die bevatten omega 3 en 6 vetzuren wat goed is voor de vacht, skelet en spieropbouw.
Heel veel succes en groetjes,
Peet
Door Sombra
#52707
Hoi,
Bedankt voor jullie aandacht hoor! Met ontmoedigd raken, bedoel ik eigenlijk dat het me zo tegenvalt om het goed te doen.
Maar ik wil graag mijn puppiebrok opmaken, wat raden jullie dan aan 1 x per week brok, en hoeveel dagen dan zelf samenstellen en hoeveel keer bibi?
Ik heb inmiddels wel lijnzaadolie gekocht i.p.v. zonnebloemolie, want ik neem jullie advies heel serieus!
Door Peet
#52712
Misschien moet je het jezelf niet te moeilijk maken.
Dus bijv 3 x 's ochtends brok, de overige ochtenden complete vers vlees voeding.
's Avond compleet versvlees, af en toe een kluifje. Misschien ook fytomix?
Dan kan je in het weekend rustig wat Barfen als je de tijd hebt om goed na te denken over een gebalanceerd menutje voor de kleine.....Zo doe ik het ook ongeveer....
succes,
Peet
Door sprite99
#52811
Ik wil graag even reageren op de vraag van lizzie waarom appelciderazijn?
omdat het rijk is aan minerale stoffen
omdat het de jeuk vermindert
omdat het helpt tegen overgewicht
omdat het help tegen ondergewicht
omdat het de bloeddruk reguleert en helpt tegen angina pectoris
omdat het de spijsvertering bevordert
omdat het verlichting brengt t
bij reumatische aandoeningen
omdat het beschermt tegen osteporose
omdat het spierkramp voorkomt
omdat het goed is voor de nagels en voor de vacht
omdat het roos voorkomt
omdat het bescherming biedt tegen carriers
omdat het bescherming biedt tegen oorinfecties
maar ook!!!
verhindert het oxidatie van kleingesneden fruit en groenten
vertraagt de afbraak van vitamine C
voorkomt ontwikkeling van schadelijke bacterien


maria
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door