Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door JR
#516365
even een praktische vraag:ik ga voor 4 maanden in een keer barf inslaan.hoe doen jullie dat met porties maken en invriezen?vriezen jullie het in per soort?verdelen jullie het van te voren in porties of doen jullie dat op het moment dat jullie het nodig hebben?is het handig om porties per dag te maken,dus alles per dag (volgens het menu) verdelen en invriezen,is natuurlijk wel een hoop werk maar is erg makkelijk op het moment dat je t nodig hebt.....en waarin vriezen jullie het in?
Door herder_lover
#516368
ik maak eens per week porties per hond. Dus Saiko bv:
* zoveel gram groenten afwegen (na pureren) en verdelen in 7 bakjes (van die wegwerpbakjes waar bv filet american inzit, te koop bij Makro, en na gebruik afspoelen en wederom gebruiken ;) )

* zoveel gram orgaan als nodig per week afwegen en verdelen over 3 zakken (3 keer in de week dus orgaan)

* zoveel gram vlees of vis afwegen als nodig per week en verdelen over de zakken.

* zoveel gram vleesbotten als nodig is afwegen en ook in de 7 zakken verdelen.

Aan het eind heb ik dus 7 bakjes groenten en 7 zakken (gevuld met botten, vlees en 3 met orgaan en ook bot enzo). In de vriezer en per dag een bakje en zak eruit halen per hond.

Ik gebruik hier witte plastiek zakken (net zoals op de markt) want die krijg je hier bij het boodschappen doen (milieu kennen ze hier niet :( ;D) en zo gebruik ik de zakken nog ook nuttig 8)
Gebruikersavatar
Door Pauline
#516389
Ik vries gewoon alles in en bekijk per dag wat ik eruit haal.

En ik stop het gewoon in diepvrieszakjes. De botten samen in 1 grote plastic tas en daar haal ik per dag voor ieder een bot uit.

Groentes in ijsblokjesbakjes, laten bevriezen, even eruit halen, blokjes storten en in een plastic zakje weer terug in de diepvries.
Laatst gewijzigd door Pauline op do 23 mar 2006, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#516415
Ik vries alle soorten apart en in dagportie's in.
Wel even een werk om alles ongeveer per hond(Tinus eet ietsies meer dan Tara ;))te portioneren.
Eend en gans etc koop ik heel en gooi ik zo de vriezer in,als ik dit geef kijk ik ook niet op een paar ons meer per hond,vinden ze helemaal niet erg.
Hetzelfde met de kipstukken etc in het begin stond ik echt alles af te wegen nu voer ik op het oog 8)
Door Maris
#516631
noppp schreef: Ik mag wel een dag minder gaan werken als ik dit allemaal zo lees.. :o
Als je groot ingeslagen hebt, zou ik gelijk dagporties maken. Je bent dan wel even bezig maar, dan kan je weer een hele aardige tijd vooruit. En dan is het gewoon dr uithalen wat je nodig hebt.

Dan hoef je ook geen dag minder te gaan werken ;D
Door Joshii
#516641
Ik verpak het vlees ook gelijk per soort, per dag in. Het is even werk, maar daarna kan ik weer een maand of 2 vooruit en gewoon elke dag pakken wat ik nodig heb.
Door Mevroi Kruim
#516865
Ik verpak per soort per kilo, in van die zip-zakjes. Ik schrijf erop wat erin zit plus datum en stop het zoveel mogelijk per soort per la in de vriezer. Dan bekijk ik per paar dagen wat ik de monsters ga voeren en trek dat uit de vriezer en stop het in een grote emmer met deksel om te ontdooien.
Groetenmix maak ik vers per keer, dat gaat dus niet de vriezer in.
Door tieneke
#516879
noppp schreef: Ik mag wel een dag minder gaan werken als ik dit allemaal zo lees.. :o
Valt best wel mee,als ik mijn 550 liter vriezerkist vul die zo goed als leeg is zijn Jaco en ik een kleine 2 uur bezig.
Ik portioneer alles en snijd de pens,Jaco houdt de zakjes op en bind alles dicht en gooit het meteen in de vriezer...teamwork he? 8) ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Pauline
#516880
Nou ik ga nu porties maken van:

5 kg geitenvlees met bot;
5 kg lamsribben;
8 kg rundvlees met vetrandjes;
1 schapenpens.

Dus ik ben ff weg...... ;D
Door ~Joke~
#516903
Ik heb een ijzeren voorraad. Ik zorg dat de vriezer nooit leeg raakt. Als een vleesssoort bijna op is vul ik het meteen aan.
Ik maak dagporties voor Kyra en Penny samen, dagporties voor Spike en dagporties voor de poezen. Ik verpak alles in diepvriesdoosjes. Spike staat op streng glutenvrij dieet voor hem gebruik ik andere diepvriesdoosjes dan voor de poezen en de mutsen. Dit om vergissingen te voorkomen. Vleessoorten die ze alledrie kunnen eten worden ook in een dagportie verpakt ;)

Spike heeft een eigen la in de vriezer, de poezen en de mutsen ook. De gezamelijke porties zit in twee kleine vriezers. Het lijkt ingewikkelder dan het is ;)
Vandaag heb ik Spike's voorrraad aangevuld en duif voor de katten gemalen.
De groentemix gaat in ijsblokvormpjes.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op vr 24 mar 2006, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#516908
Pauline schreef: Nou ik ga nu porties maken van:

5 kg geitenvlees met bot;
5 kg lamsribben;
8 kg rundvlees met vetrandjes;
1 schapenpens.

Dus ik ben ff weg...... ;D
Doe je best ;)
Door Remke
#516927
Ik doe vlees per soort in een zakje voor 3 hondjes, spiervlees meestal zo'n 300 gram. Orgaan, ik heb nu ff alleen kippenorganen, op het oog een kleiner zakje. Pens snijd ik alvast in 1 groterstuk en 2 kleinere stukjes zodat het zo kort mogelijk in de buitenlucht is. De groentemix in ijblokjesbakjes. De avond van tevoren haal ik eruit wat ik ze de volgende dag wil geven en dat doe ik in een afsluitbaar plastic bakje. Afhankelijk van de tijd tot de volgende dag zet ik het in of buiten de koelkast. Zo kan het 's nachts ontdooien en de volgende dag aan de mormels gegeven worden.
Door Dtje
#516939
Als ik groentemix heb gemaakt of vlees/vis heb ingeslagen dan verpak ik het in afgewogen porties. Ik hoef dan alleen maar een zakjes uit de vriezer te halen en te ontdooien. Dus na inkopen is het even wat werk maar daarna erg makkelijk. ik heb weekmenu's en dan kijk ik daarop welke zakjes ik uit de vriezer moet trekken.
Maar ook het in porties verpakken gaat steeds sneller. Van de groentemix weet ik bvb dat 3 grote soeplepels ongeveer 1 portie is. Dus ik weeg niet elk zakje.
Door Sofie
#521033
Ook hier wordt alles per soort ingepakt, dus spiervlees, orgaanvlees, vleesbotten,...apart. Het wordt wel afgewogen op de juiste hoeveelheid. Ik steek het in diepvrieszakjes en moet dan gewoon iedere dag uithalen wat ik nodig heb.
Laatst gewijzigd door Sofie op do 30 mar 2006, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door