Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#516450
Merken jullie verschil tussen kippenekken van "vlees"kippen of van "leg"kippen???
Zijn die laatste harder? Omdat ze ouder zijn?
Ik ben altijd op zoek naar nieuwe adresjes en mijn voorkeur gaat altijd uit naar biologisch vlees.
Ik koop nu biologische kippenekken bij een biologische slagerij. Maar daar betaal je dan ook voor.
Ik heb nu contact met een biologische boerderij waar ze binnenkort de hele meute legkippen gaan slachten en vervangen door een nieuwe roedel.
Dat gaat wellicht een stuk minder kosten.
Heeft iemand ooit het verschil gemerkt?

Misschien nog meer mensen geinteresseerd ? Ik weet dat ze in het noorden van het land geslacht gaan worden en de boerderij zelf is in de Flevopolder.
Hilde
#516511
Ja, ik weet dat er daar een verschil zit. Ik zoek niet voor niets altijd naar adresjes voor biologisch vlees. Maar mijn vraag gaat over het verschil tussen kippenekken van kippen die voor het vlees geslacht worden of kippenekken van kippen die hun hele leven als legkip gehouden zijn. En nu geslacht worden omdat ze te oud worden. Worden in de volksmond vaak "soepkippen" genoemd. Maar de kippen zijn allebij biologisch.

Mijn hond proeft het verschil. Biologische kip smult ze van. Kip uit de bio industrie (en vaak de scharrel ook nog), wordt hier geweigert of met lange tanden wat van af geknabbelt. . Ik geef haar groot gelijk!!
Hilde
#516582
Hilde schreef: Ja, ik weet dat er daar een verschil zit. Ik zoek niet voor niets altijd naar adresjes voor biologisch vlees. Maar mijn vraag gaat over het verschil tussen kippenekken van kippen die voor het vlees geslacht worden of kippenekken van kippen die hun hele leven als legkip gehouden zijn. En nu geslacht worden omdat ze te oud worden. Worden in de volksmond vaak "soepkippen" genoemd. Maar de kippen zijn allebij biologisch.

Hilde
Goeie vraag Hilde, daar ben ik ook best benieuwd naar. Als je consequent doorredeneert zijn legkippen oudere dieren. De botten van oudere dieren zijn harder (meestal te hard) dan die van jongere dieren. Maar of dit ook voor kippen opgaat? Zelf voer ik braadkippen en geen soepkippen.
#516653
Ik heb ervaring met plofkip (vleeskuikens), scharrel en biologisch.

Biologische kip is absoluut bottiger. En de botten zijn harder. En dit geldt ook voor scharrelkip. En dit geldt ook voor legkip. De delen van biologische kippen zijn het bottigst en het hardst.

Ik heb me behoorlijk verdiept in de diverse rassen van koeien enzo en het valt mij op dat de vleeskoe van vandaag de dag (biologisch gehouden of niet) gefokt wordt op een heel laag botpercentage. Het botpercentage van het gemiddelde vleesrund is rond de 12,5%. Dat ligt bij een niet-vleesras behoorlijk wat hoger. Want, hoe meer bot: hoe minder spier/vlees en dus hoe minder geld in het laadje. Maar, voor niet-vleesrassen is dat dus veel minder essentieel.

En dit geldt dus niet alleen voor koeien. Dit geldt voor alle dieren die voor vlees gefokt worden. Je kunt er dus gevoegelijk vanuit gaan dat een plofkip de minste botten (percentage gewijs) en de zachtste botten heeft. De plofkip is namelijk gefokt voor z'n vlees en niet voor z'n bot. Het skelet is ook zo'n slappe hap dat het plofkuiken bij (volgens mij) 9 weken ook dood neervalt. Gewoon niet meer kan staan op de poten. Daar heeft een legkip, scharrelkip en biologische kip geen last van.

Dus ja, de botten zijn harder. Maar mijn honden eten ze al jaren. Met het grootste gemak. Zowel scharrel als biologisch.
#516768
Hilde schreef: Merken jullie verschil tussen kippenekken van "vlees"kippen of van "leg"kippen???
Zijn die laatste harder? Omdat ze ouder zijn?
Ik ben altijd op zoek naar nieuwe adresjes en mijn voorkeur gaat altijd uit naar biologisch vlees.
Ik koop nu biologische kippenekken bij een biologische slagerij. Maar daar betaal je dan ook voor.
Ik heb nu contact met een biologische boerderij waar ze binnenkort de hele meute legkippen gaan slachten en vervangen door een nieuwe roedel.
Dat gaat wellicht een stuk minder kosten.
Heeft iemand ooit het verschil gemerkt?

Misschien nog meer mensen geinteresseerd ? Ik weet dat ze in het noorden van het land geslacht gaan worden en de boerderij zelf is in de Flevopolder.
Hilde
Ja Hilde, ik ben zeer geinteresseerd!
#516852
Van de nekken weet ik het niet, de nekken die ik koop zijn van plofslachtkuikens :-X maar ik voer mijn honden ook wel eens soepkip en da's echt andere soep dan slachtkuikens. Veel groter en zwaarder met duidelijk gebruikte spieren en behoorlijk stevige botten. Mijn honden krijgen die botten goed weg, ze zijn niet zo hard en gemeen splinterig als kalkoen, maar wel duidelijk harder werken.
#521480
Helaas.......
Ik zou de boerderij eind maart bellen en de kippen zouden april geslacht worden. Bel ik op, zijn ze al geslacht. Maar goed zoiets is me al wel vaker overkomen en we zoeken gewoon door.
Misschien wel een tip voor de mensen in het noorden van het land. De slachterij waar ze geslacht werden heet: v.d. Meer en zit in Dronrijp(?????).
En volgens de boer heeft hij heel regelmatig biologische kippen om te slachten.
Hilde
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door