Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door JR
#516274
waarom zit er tussen iedere methode zo'n groot verschil van bot percentages?ik weet echt niet meer wat ik nu aan moet houden.ik lees hier meestal dat het voer voor 50%uit vleesbotten moet bestaan,terwijl ik ergens anders weer lees dat dat maar 10-20% moet zijn omdat de meest gangbare prooidieren ook maar voor 10-20% uit botten bestaan.hoeveel % bot voeren jullie?
Door Mevroi Kruim
#516284
Vleesbotten (Raw Meaty Bones oftewel RMB's) bestaan voor 50% uit bot en voor 50% uit spiervlees. Dus als je 50% vleesbotten voert geef je 25% kaal bot. En dat is dus maar iets meer dan de 15-20% kaal bot waaruit een prooidier bestaat.
Door Ster
#516295
Kijk vooral ook goed naar de ontlasting. Wordt die korrelig en/of wit dan voer je misschien te veel bot en wordt die te slap dan voer je wellicht te weinig. De vleesbotten die ik tot nu toe heb bestaan toch helaas niet uit 50% vlees, maar eerder uit 70 zo niet 80% bot :-\ Daar doe ik dan dus extra vlees bij.
Door Mevroi Kruim
#516301
Juistum ;) de berekeningen met vleesbotten gaan uit van 50/50 dus als je kale botten hebt moet je evenredig spiervlees toevoegen.
Door JR
#516303
oke,maar wat valt dan onder kale botten?vallen kip en lamsnekken hier onder?
Door Mevroi Kruim
#516337
Kip? Dachtutniet, hele kip is een compleet prooidier met zo'n 15% bot. Diverse delen van kip bevatten verschillende percentages bot. Nek is ong 50/50, karbo is 25% bot, karkas varieert tussen 10 en 50% (hangt van de slager af).
Hetzelfde geldt voor lamsnekken, soms is het vrijwel alleen maar bot, soms juist heel veel spiervlees.
Per geval bekijken dus.
Door Lizzy
#516384
JR schreef: waarom zit er tussen iedere methode zo'n groot verschil van bot percentages?ik weet echt niet meer wat ik nu aan moet houden.ik lees hier meestal dat het voer voor 50%uit vleesbotten moet bestaan,terwijl ik ergens anders weer lees dat dat maar 10-20% moet zijn omdat de meest gangbare prooidieren ook maar voor 10-20% uit botten bestaan.hoeveel % bot voeren jullie?
Die 10% a 20% is kaal bot. Wij praten hier ook vaak over VLEESbotten. Puur omdat ik eigenlijk vind dat je geen kale botten moet voeren.

Maar, praten over kaal bot kan soms ook wel handig zijn. Ik voer zelf ongeveer 40% a 50% vleesbot (omdat ik nooit kale botten voer maar altijd botten waar tenminste 50% vlees en 50% bot aan zit). Kaal is dat dus 20% tot 25%. En dat is meer als wat sommige adviseren. En minder wat sommige andere adviseren.

Ik heb alle bot percentages op mijn eigen honden uitgeprobeerd. Ik heb 10%, 15%, 20%, 25%, 30%, 35%, 40% bot gevoerd. Kaal. Ga er maar van uit dat dit altijd tenminste 50% vlees en 50% bot was, dus ik heb van 20% vleesbot tot zelfs 80% vleesbot gevoerd.

Mijn honden deden het niet goed op 10%, 15%, 30%, 35% en 40% bot. Kaal. En dus geef ik mijn honden zo rond de 20% a 25% bot. Kaal.

En dat is dus weer ongeveer 40% a 50% vleesbot. Waarvan dus weer tenminste 50% vlees en 50% bot is.

Volgens mij is het slim om zelf uit te proberen waar jouw honden het het best op doen (op welk percentage). En dan kun je ongeveer van 10% tot 30% bot nemen, kaal. Dat is dus weer 20% tot 60% vleesbot (en alles wat er tussen zit). Want het gaat er niet om wat IK vind dat jij moet voeren of wat Piet vindt dat jij moet voeren: het gaat erom waar JOUW hond(en) het het beste op doen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 23 mar 2006, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#516385
Oh, ik vergeet te vertellen: op 10% en 15% bot (kaal) kregen mijn honden vuile gebitten en slappe ontlasting. En ook anaalklierproblemen. En dat is niet wat ik wil. Op 30% tot 40% bot (kaal) kregen mijn honden ontzettende witte/harde/droge ontlasting. Bij 40% tot verstopping toe (waarbij een er zelfs een klisma aan te pas is moeten komen). En dat is ook niet wat ik wil, erg witte of harde ontlasting. Op 20% a 25% bot doen ze het perfect. Ontlasting is altijd goed. Niet wit. Niet droog. Niet slap. Hun gebitten zijn schoon.

Daarom adviseer ik 40% a 50% vleesbot (20% a 25% kaal bot). Maar, het uitgangspunt is en blijft altijd waar JOUW hond het het beste op doet!
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 23 mar 2006, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#516409
JR schreef: oke,maar wat valt dan onder kale botten?vallen kip en lamsnekken hier onder?
Een kaal bot is gewoon een bot zonder vlees.
Door roefus
#516608
Ik geef geen kale botten.
Mijn hond zou ze trouwens niet eten (maar er héééle leuke spelletjes mee bedenken ;D).
Kortom: dat ziet hij als een 'stok'...gooi je hem...dan vang ik :))

Het heeft me overigens wel een aantal maanden gekost, om een beetje te bepalen wat (voor mijn hond, dan) het 'goeie percentage' is.
En dat komt uit op 50% botvlees.
Dus botten met vlees (zeker fifty-fifty).
Méér...dat betekent te harde ontlasting.
En minder...omgekeerd.

Ik geloof toch dat je het heel specifiek per hond moet bekijken.
En eigenlijk denk ik ook nog eens...dat naarmate een hond langer 'barft'...de vertering beter is.

Ietwat TE hard bot bijvoorbeeld, verteerde niet echt bij Roefus.
Ik ontdekte heel wat onverteerde stukjes in zijn ontlasting.
En ik geloof dat dat nu minder is, want ik zie die stukjes niet meer.
8) 8) 8) waar een mens niet overal op let! ;D
Door peerle
#517040
roefus schreef: En eigenlijk denk ik ook nog eens...dat naarmate een hond langer 'barft'...de vertering beter is.

Ietwat TE hard bot bijvoorbeeld, verteerde niet echt bij Roefus.
Ik ontdekte heel wat onverteerde stukjes in zijn ontlasting.
En ik geloof dat dat nu minder is, want ik zie die stukjes niet meer.
8) 8) 8) waar een mens niet overal op let! ;D
Ja, dat heb ik mij mijn hond ook gemerkt, dat ze na enkele maanden botten kon verteren die ze eerst niet kon verteren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door