Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hiram
#516089
ik heb ergens (ik d8 op bp) gelezen dat speciaal puppyvoer (commercieel puppyvoer) infijte onzin is maar ik kan me de reden niet meer herinneren.
wat was dat ook al weer?
Door Peet
#516093
Brokkenmakers schermen vaak met puppybrokken ivm een verlaagd calciumgehalte, om groeipijn te voorkomen.

Maar in feite is het net zulke commerciele rommel als brokjes voor Teckels, brokken voor Herders, brokken voor franse bulletjes, speciale mini-brokjes voor sjiwies, etc etc etc etc......
Door Peet
#516096
tieneke schreef: Je vergeet de senior brokken ;D ;D
oeps, :-[ ja.... ;D

en de anti-tandsteenbrokken

en de Light-brokken

en niet-te-vergeten: de speciale DIEET brokken ;D ;D
Door herder_lover
#516138
eigenlijk groeien ze te hard met puppybrokken omdat de makers ervan vinden dat ze de groei van een pup moeten ondersteunen (aangezien een pup zo wie zo hard groeit het eerste jaar). Vaak zie je echter dat ze te hard groeien erop. Als mensen dan toch om wat voor reden brokken willen/moeten geven aan hun pup, dan liever gewoon normale brokken. Dan groeien ze ook gelijkmatiger dan met pup-brokken.
Door nikèdog2000
#516150
waarom gelooft niemand dat?????????
als ik het aan mensen vertel staan ze je stom aan te kijken
ze hebben toch vitamine nodig?????????zeggen ze dan
soms ga ik aan me zelf twijfelen van doe ik het nu verkeert!!!!!!!!!!
Door karin2
#516162
nikèdog2000 schreef: waarom gelooft niemand dat?????????
als ik het aan mensen vertel staan ze je stom aan te kijken
ze hebben toch vitamine nodig?????????zeggen ze dan
soms ga ik aan me zelf twijfelen van doe ik het nu verkeert!!!!!!!!!!
nou ze KRIJGEN toch vitamine ??? of zijn de vitaminen uit vers vlees slechter dan de kunstmatige vitaminen ? ::)
Door Lizzy
#516164
Ja eerlijk gezegd geloof ik er niet zo heel erg in dat het puppy-voer van vandaag ernstige skelet problemen zou veroorzaken. Om de dood simpele reden dat ze bij Jeuk en Hill's grote onderzoek-teams/afdelingen hebben. En tegenwoordig gebruikt Jeuk bijv. vooral dierlijke eiwitten voor z'n puppy-voer omdat het beseft heeft dat het niet om de hoeveelheid maar de kwaliteit van het eiwit gaat.

Dus eerlijk gezegd geloof ik niet dat die research afdelingen bij die grote merken liggen te snurken en een voer maken waar puppies vandaag de dag echt stuk aan gaan....

Maar.....

Het hele probleem met die voer-industrie is het volgende: ze zitten gewoon met het feit, linksom of rechtsom, dat ze kwalitatief inferieur eiwit gebruiken, dat ze de smurrie totaal dood MOETEN koken en ze de boel naderhand van vitamines en mineralen MOETEN voorzien en ze er wel conserveringsmiddelen en anti-oxidanten aan toe MOETEN voegen om de simpele reden dat zo'n zak smurrie anders na 2 weken uit zichzelf de winkel uit loopt....

En, omdat ze te maken hebben met onnatuurlijke voeding en te maken hebben met de veranderde eiwitstructuren van gekookt vleesmeel: moeten ze wel brokkies verzinnen waar toch ook een pup 'gezond' groot op kan worden... Ik twijfel er dus heel erg aan of het een marketing-strategie is.... Ik denk dat het puur uit noodzaak is geboren omdat er teveel skeletproblemen ontstonden toen men de hond die smurrie ging voeren....

En inderdaad, een wolvenpuppy of bejaarde wolf eet toch ook niet anders als ie jong of oud is (dit is zo'n slogan die FF ook gebruikt). Maar ja, een wolf eet ook geen doodgekookte, onnatuurlijke, droge smurrie.....

Een brok kan never-nooit de voeding van de hond nabootsen zoals deze hoort te zijn. En zo doen ze dus pogingen om zo dicht mogelijk het ideaal te bereiken. Met Heddurbrokkies en Puppybrokkies. Maar ideaal wordt het nooit. Omdat het hele concept brok gewoon voor geen ene meter klopt....

Maar ik blijf werkelijk denken dat fabrikanten niet achterlijk zijn en vandaag de dag toch geen voer meer maken waarvan puppies een explosief achterlijke snelle groei van hebben. Maar linksom of rechtsom: het is het verkeerde concept, brok. Waarbij van alles en nog wat mis kan gaan. Gewoon, simpelweg omdat brokken biologisch de verkeerde voeding voor de hond is. Nu en in de toekomst.

En dus maken de fabrikanten spastische sprongen. En zo ontstond er puppy en seniorenvoer (de oudere hond werd al gauw moddervet op die normale koolhydraatbommen. Chips, WEER een probleem dat ze op moesten lossen. Ehhhh... LIGHT! Jaaaa, we hebben het licht gevonden! LIGHT!).

OK, natuurlijk komt er bij fabrikanten die Enge Heddur en Labradorbrokkies maken heeeeeeel veel commercie kijken. Maar ik denk dat ze oprecht proberen met deze brokkies een beetje goed te maken wat gewoon per definitie fout zit in brokken. Gaat niet lukken, daar niet van, maar tis een (mislukte) poging...
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 23 mar 2006, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door