Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ferro
#514630
Hoi, mss een domme vraag maar toch: we zijn nu 1 maand aan het barfen en sindsdien lijkt Ferro niet zo hard meer bij te komen, dat terwijl hij eigenlijk altijd al aan de magere kant stond (en nu nog ietskes magerder). In 1 maand tijd is ie wel nog een heel stuk gegroeid zo'n goeie 4cm (nu 62cm), maar slechts 3kg bijgekomen (van 32 naar 35). Is zn groei nu voorbij want hij ging wel echt hard en we vinden het wat toevallig dat ie net aan het remmen gaat met zn overschakeling op barf. Hij is nu 6 maanden. Hij krijgt ook meer als voldoende eten, meestal laat ie zelfs een deel staan
Door Lizzy
#514653
Gaf je hiervoor brokjes?

Ik hoor vaker dat honden op BARF minder snel groeien en minder snel zwaar worden/uitzwaren. Voor honden die al vroeg op shows moeten presteren vinden sommige mensen dat niet zo prettig, maar ik denk dat je verder moet denken: honden die hun hele leven op BARF staan zijn, als ze bijv. 2 of 4 of 6 of 8 of 10 of 12 of 14 jaar oud zijn er 1000 keer beter aan toe als honden die op brokken staan :D!
Door tieneke
#514872
Onze honden zijn ook niet echt hard gegroeid als pup en pas nu ze haast 2 jaar zijn worden het pas echte honden,vooral Tara was een echte krielkip volgens de baas maar deze woorden moet hij nu terug nemen.
Zij is breder en gespierder dan haar moeder volgens de fokster om over Tinus maar te zwijgen ;D ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#514998
Mijn pups zijn op barf afgespeend ik heb hier thuis nog 3 pups waaronder de grootste van het nest. Afgelopen zondag kwam een nest broertje op bezoek en ik schrok ervan , deze hond zit vanaf dat hij bij die mensen is op de brokken ( :'( ) en hij is werkelijk explosief gegroeid hij is nu de grootste en hij is nog vadsig ook, niet zo mooi strak en droog in het het lijf. Ik vind het echt om te schrikken nu je zo per direct ziet wat een verschrikkelijk slechte invloed brokken hebben op de groei van een pup.
Door karin2
#515005
sylvia schreef: Mijn pups zijn op barf afgespeend ik heb hier thuis nog 3 pups waaronder de grootste van het nest. Afgelopen zondag kwam een nest broertje op bezoek en ik schrok ervan , deze hond zit vanaf dat hij bij die mensen is op de brokken ( :'( ) en hij is werkelijk explosief gegroeid hij is nu de grootste en hij is nog vadsig ook, niet zo mooi strak en droog in het het lijf. Ik vind het echt om te schrikken nu je zo per direct ziet wat een verschrikkelijk slechte invloed brokken hebben op de groei van een pup.
en nou zijn die mensen waarschijnlijk nog overtuigd dat ze het zéér goed doen want hun puppy groeit "goed" en de puppy die nog bij jou is is een "kleintje " :-\ :(
Door Hanny
#515184
sylvia schreef: Mijn pups zijn op barf afgespeend ik heb hier thuis nog 3 pups waaronder de grootste van het nest. Afgelopen zondag kwam een nest broertje op bezoek en ik schrok ervan , deze hond zit vanaf dat hij bij die mensen is op de brokken ( :'( ) en hij is werkelijk explosief gegroeid hij is nu de grootste en hij is nog vadsig ook, niet zo mooi strak en droog in het het lijf. Ik vind het echt om te schrikken nu je zo per direct ziet wat een verschrikkelijk slechte invloed brokken hebben op de groei van een pup.
Als je volgens de barfmethode voert is het natuurlijk erg prettig om te denken dat een brokken pup vadzig zal zijn. De kans is groot, dat hij gewoon te veel gegeten heeft. En dat hij nu groter is dan jouw pup bevestigt alleen maar dat de grootste pup toch niet altijd de grootste hond wordt. Het zou binnen mijn ras wel prettig zijn, als het zo was, dat barf gevoerd, kleiner bleef, maar dat geloof ik niet. Ik praat over de uiteindelijke maat van de volwassen hond.
Ben niet een aanhanger van brokjes, maar mag wel graag de dingen bekijken, zoals ze zijn.
Door herder_lover
#515193
ik geloof dat het ook per hond afhankelijk is. Saiko krijgt vanaf geboorte vlees en barf. Hij is goed strak en stevig. De twee andere pups die 2 weken ouder zijn dan hij, maar teef zijn, zijn veel fatsiger. Nu ligt het ook aan de bouw natuurlijk allemaal. En het zijn van twee andere fokkers.
Ik denk net als Syl zegt: nestbroertjes, het wel goed tevergelijken valt. Meestal blijft de grootste ook wel de grootste, en als je kijkt naar de verschillende voeren die ze krijgen, zie je best verschil.
Ik geloof dat vlees het beste is dat je kan geven en dat het vele voordelen heeft waaronder een gezonde hond, strak en stevig.
Tuurlijk zijn er ook gezonde, strak en stevige brokkenhonden, maar ik ken nog geen barf hond die het niet is, en ik genoeg brokkenhonden die anders eruit zien
;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#515198
Hanny schreef: Als je volgens de barfmethode voert is het natuurlijk erg prettig om te denken dat een brokken pup vadzig zal zijn. De kans is groot, dat hij gewoon te veel gegeten heeft. En dat hij nu groter is dan jouw pup bevestigt alleen maar dat de grootste pup toch niet altijd de grootste hond wordt. Het zou binnen mijn ras wel prettig zijn, als het zo was, dat barf gevoerd, kleiner bleef, maar dat geloof ik niet. Ik praat over de uiteindelijke maat van de volwassen hond.
Ben niet een aanhanger van brokjes, maar mag wel graag de dingen bekijken, zoals ze zijn.
Ook ik bekijk de dingen graag zoals ze zijn maar voeding heeft een duidelijk werking op de manier van groeien dat is namelijk ook gewoon wetenschappelijk bewezen.
Een hond zal niet groter worden dan genetisch is vastgelegd maar hoe hij daar komt en of hij daar komt dat heeft alles met voeding te maken. Een pup die in zo'n korte tijd zo explosief groeit krijgt naar mijn mening niet de juiste voeding , die moet er juist voor zorgen dat een hond gelijkmatig opgroeit, dat hij vadzig is heeft werkelijk helemaal niets te maken met teveel gegeten hebben een brokken hond is nu eenmaal een mushie vadsig beest buiten de honden die suf getraind worden. Het verbranden van koolhydraat zet namelijk makkelijker vet vast in het lichaam dan een vetverbranding (brokken versus vlees) Ik voer al meer dan 15 jaar een rauwe verse vleesvoeding en heb nog geen nest afgespeend op brokken en ik heb nog geen pup gezien die op brokken niet met een vieze brokken buik loopt of die gewoon te vadzig in zijn lijf zit en dan bedoel ik zacht van binnen , buiten de pups dan die te mager worden gehouden.

Dus nee ik bedenk het niet dat een brokkenpup vadsig is, ik verzin het ook niet om barf te promoten want eerlijk gezegd doet het mij hoegenaamd geen biet hoe andere mensen voeren ik voer mijn honden al van jaar en dag vers voer omdat ik zeker weet dat er niets gezonder is dan een verse en biologisch juiste voeding. Dus ik hoef me ook niet in te beelden dat een verspup gewoon mooier en gelijkmatiger opgroeit dat is namelijk in mijn kennel al 15 jaar een bewezen feit. Het is namelijk ook iets waar ik mee geconfronteerd wordt op shows omdat keurmeesters ook geen gezonde strakke pup meer herkennen krijgen de vatso's een opmerking dat ze al lekker aan het uitzwaren zijn en die van mij moeten nog gaan uitzwaren. Op een enkele keurmeester na die dan meestal verzucht , eindelijk een zonder overgewicht.

Het nestgenootje wat op visite kwam was trouwens niet eens te dik dat is namelijk iets anders dan mushie of vadsig
Door Lizzy
#515206
sylvia schreef: Ook ik bekijk de dingen graag zoals ze zijn maar voeding heeft een duidelijk werking op de manier van groeien dat is namelijk ook gewoon wetenschappelijk bewezen.
Een hond zal niet groter worden dan genetisch is vastgelegd maar hoe hij daar komt en of hij daar komt dat heeft alles met voeding te maken. Een pup die in zo'n korte tijd zo explosief groeit krijgt naar mijn mening niet de juiste voeding , die moet er juist voor zorgen dat een hond gelijkmatig opgroeit, dat hij vadzig is heeft werkelijk helemaal niets te maken met teveel gegeten hebben een brokken hond is nu eenmaal een mushie vadsig beest buiten de honden die suf getraind worden. Het verbranden van koolhydraat zet namelijk makkelijker vet vast in het lichaam dan een vetverbranding (brokken versus vlees) Ik voer al meer dan 15 jaar een rauwe verse vleesvoeding en heb nog geen nest afgespeend op brokken en ik heb nog geen pup gezien die op brokken niet met een vieze brokken buik loopt of die gewoon te vadzig in zijn lijf zit en dan bedoel ik zacht van binnen , buiten de pups dan die te mager worden gehouden.

Dus nee ik bedenk het niet dat een brokkenpup vadsig is, ik verzin het ook niet om barf te promoten want eerlijk gezegd doet het mij hoegenaamd geen biet hoe andere mensen voeren ik voer mijn honden al van jaar en dag vers voer omdat ik zeker weet dat er niets gezonder is dan een verse en biologisch juiste voeding. Dus ik hoef me ook niet in te beelden dat een verspup gewoon mooier en gelijkmatiger opgroeit dat is namelijk in mijn kennel al 15 jaar een bewezen feit. Het is namelijk ook iets waar ik mee geconfronteerd wordt op shows omdat keurmeesters ook geen gezonde strakke pup meer herkennen krijgen de vatso's een opmerking dat ze al lekker aan het uitzwaren zijn en die van mij moeten nog gaan uitzwaren. Op een enkele keurmeester na die dan meestal verzucht , eindelijk een zonder overgewicht.

Het nestgenootje wat op visite kwam was trouwens niet eens te dik dat is namelijk iets anders dan mushie of vadsig

Hier ben ik het helemaal mee eens!

De uiteindelijke grootte van een hond is genetisch bepaald. Maar HOE de hond groot wordt: dat zit 'm zeker-te-weten ook in de voeding. En de bespiering en het uiterlijk van mijn pup is absoluut op geen enkele wijze vergelijkbaar geweest met pups van hetzelfde ras die groot geworden zijn op brokken.
Door roefus
#515209
De grootte van mens en dier is volgens mij voor een groot deel genetisch bepaald.
Maar is ook afhankelijk van voeding.
Bijvoorbeeld in Brazilië is er een groot verschil in uiteindelijke groei tussen de zwerfjongeren (merendeels ondervoed) en de rijkelusi-kinderen.
Zelfde ras.
En ik denk dat dat ook voor honden geldt.
Door Lizzy
#515215
roefus schreef: De grootte van mens en dier is volgens mij voor een groot deel genetisch bepaald.
Maar is ook afhankelijk van voeding.
Bijvoorbeeld in Brazilië is er een groot verschil in uiteindelijke groei tussen de zwerfjongeren (merendeels ondervoed) en de rijkelusi-kinderen.
Zelfde ras.
En ik denk dat dat ook voor honden geldt.
Ja, maar je praat over ondervoeding en gewone voeding. Ik praat over voeding en de uiteindelijke grootte van de hond. Wat ik bedoel te zeggen is dat honden (gewoon goed gevoerd) nooit groter kunnen worden als dat in hun genen geschreven staat. Ze kunnen wel kleiner blijven door ondervoeding, maar ik mijn ogen is dat wat anders.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#515219
Lizzy schreef: Ja, maar je praat over ondervoeding en gewone voeding. Ik praat over voeding en de uiteindelijke grootte van de hond. Wat ik bedoel te zeggen is dat honden (gewoon goed gevoerd) nooit groter kunnen worden als dat in hun genen geschreven staat. Ze kunnen wel kleiner blijven door ondervoeding, maar ik mijn ogen is dat wat anders.
Precies het gaat in dit niet om ondervoeding maar gewoon om twee verschillende soorten voeding , één voeding die biologisch niet past bij de soort en voor een koolhydraatverbranding zorgt en één voeding die biologisch past en die zorgt voor een vetverbranding (puur omdat er niet zoveel koolhydraat beschikbaar is om overtegaan op koolhydraat verbranding. ) en het effect van beide voermethodes op de hond of opgroeiende pup
Door roefus
#515236
Ik reageerde op het feit dat de uiteindelijke grootte 'enkel' genetisch bepaald zou zijn.
En verder niet afhankelijk van voeding.
Dat is m.i. niet zo.
De uiteindelijke grootte wordt mede bepaald (in geringere mate) door de hoogwaardige eiwitten.

Dat onbruikbare koolhydraten eerder in vet worden opgeslagen en minder snel verbranden, dat is ook zo.
Maar dat heeft dan volgens mij vooral met een 'prima belijning' van de hond te maken.
Door Lizzy
#515311
roefus schreef: Ik reageerde op het feit dat de uiteindelijke grootte 'enkel' genetisch bepaald zou zijn.
En verder niet afhankelijk van voeding.
Dat is m.i. niet zo.
De uiteindelijke grootte wordt mede bepaald (in geringere mate) door de hoogwaardige eiwitten.

Dat onbruikbare koolhydraten eerder in vet worden opgeslagen en minder snel verbranden, dat is ook zo.
Maar dat heeft dan volgens mij vooral met een 'prima belijning' van de hond te maken.

Volgens mij is dit niet waar. De Universiteit van Wageningen heeft onderzoek gedaan en eiwit heeft geen invloed op de maximale grootte van de hond.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#515333
Een grote hond als Ferro groeit wel door tot ongeveer 2 jaar in de hoogte. Alleen merk je dat niet meer op omdat de meeste hoogtegroei in het eerste jaar plaatvind. Vooral de eerste maanden. Maar een hond op vers groeit heel wat regelmatiger. Hier hebben we nooit groeipijnen gehad! En ook sinds op vers altijd gelijkmatige groei, geen overbouwing, niet plots de hoogte in. Maar alles netjes. Dat was voor de 6 maanden (op brok :-X) wel anders. Geen groeipijnen maar wel explosievere groeifases. Na de overstap ging op vers stagneerde bij Kaio de hoogtegroei wat(ging dus niet meer zo snel) maar de verhoudingen kwamen eindelijk goed te liggen. En Kaio's uiteindelijke hoogte is prima. Hij is nog steeds aan het uitzwaren, daar doet ie heel mooi langzaam over. Maar goed het echte uitzwaren kan bij ons ras als reu toch wel zeker tot 4 jaar duren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door