Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door amber13
#507294
Is het waar dat wanneer een katje op jonge leeftijd een flinke niesziekte krijgt, er hierdoor een beschadiging aan z'n longen kan overhouden??
Deze vraag naar aanleiding van de topic in de Bar over het katertje dat was komen aanlopen. Ik word namelijk door meerdere mensen in m'n omgeving gewaarschuwd, dat dit katertje waarschijnlijk z'n hele leven problemen zal houden doordat hij nu al zo ziek is en zo slecht verzorgt is. Door de niesziekte zouden er gaatjes in z'n longen kunnen zitten, en als hij langdurig wormen heeft gehad, zouden deze hem van binnen onherstelbaar hebben beschadigd.

Wat denken jullie hiervan, hebben jullie hier ervaring mee?? Kan het echt zo ernstig zijn??
Laatst gewijzigd door amber13 op wo 08 mar 2006, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#507653
Over blijvende beschadiging als gevolg van niesziekte kan ik niks vinden. Wel blijft een kat na een besmetting vaak levenslang drager, dwz dat hij andere katten besmet zonder zelf ziek te zijn. Gaatjes in de longen? Nooit van gehoord. Als je longen lek zijn klappen ze in dus dat zou je wel merken. Beschadiging van longblaasjes zou wel kunnen maar daar kan ik niets over vinden.
Blijvende darmbeschadiging tgv wormen kan idd en dan wordt de levensverwachting van het katje wel minder en kan hij gevoeliger blijven voor darminfecties e.d.
Maar dit zijn allemaal dingen die je niet weet. Voor hetzelfde geld herstelt hij volledig en wordt hij gezond 20 (met de jusite voeding natuurlijk ;))

Als je bang bent voor blijvende schade tgv infecties zou ik de da vragen hem grondig te bekijken. En eerlijk gezegd denk ik dat je bij geen enkel dier een levenslange gezondheidsgarantie krijgt. Je vindt hem geweldig, het klikt echt tussen jullie, en hij heeft een goed tehuis nodig voor de rest van zijn leven, of dat nou 2 of 20 jaar duurt.

Oja, mijn Kruimel heeft flink nieziekte gehad als kitten, en een giga worm- en vlooienbesmetting. Er zaten meer dan 500 vlooien op een katje van 9 weken. Inmiddels is ze 15 en afgezien van een poot minder mankeert ze nooit iets.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op wo 08 mar 2006, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#507798
amber13 schreef: Is het waar dat wanneer een katje op jonge leeftijd een flinke niesziekte krijgt, er hierdoor een beschadiging aan z'n longen kan overhouden??
Vrienden van ons hadden eenpoesje wat op 2-jarige leeftijd bijna overleed aan niesziekte.
Dat poesje is uitiendelijk 19 jaar geworden ;D
#507934
Mijn Mistral had als kitten ook heftige niesziekte, die steeds maar terug bleef komen, alle ab-kuren van de DA ten spijt. Uiteindelijk heb ik de ziekte d.m.v. homeopathie de kop in kunnen drukken. Als het mag en alles goed gaat wordt hij dit jaar 16 jaar oud :D, net als zijn vriendje Zipper, die gelijk met hem bij mij in huis is gekomen. Zip is trouwens nooit ziek geweest 8) Afkloppen ;)
#508141
Pfff, bedankt voor jullie reacties. Het kan dus best wel meevallen. Ik ging ontzettend twijfelen door de verhalen die me verteld werden. Op internet had ik al wat zitten zoeken, maar kon ook niet echt duidelijk antwoord vinden. En ik ga dan twijfelen of ik er wel goed aan doe hem weer in huis te nemen door wat me verteld werd. Maar m'n gevoel roept nog steeds heel hard dat hij lekker hier mag komen wonen, dus daar ga ik maar op af ;)
#512278
amber13 schreef: Pfff, bedankt voor jullie reacties. Het kan dus best wel meevallen. Ik ging ontzettend twijfelen door de verhalen die me verteld werden.
ik heb ook een kitten die hele erge niesziekte had toen ik m kreeg hij was toen net 5 maandjes, mijn vriendin zei gelijk dat veel kleintjes dood gaan hierdoor de eerste nacht heb ik bij m geslapen omdat ik bang was dat hij het niet zou halen (heb zelfs nachtmerries gehad :-\) maar na een paar keer neusspoelen en een goede AB kuur was hij weer beter
hij is nu 7 maandjes en gezond (en al een echt barfkatje aant worden ;D)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door