Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roefus
#511098
Vanochtend in het AD een klein artikel met als titel "Baasjes van goede wil, toch heeft huisdier hondenleven'.

Het artikel gaat erover dat veel baasjes van goede wil zijn, maar dat het aan kennis over de betreffende huisdieren ontbreekt.
En dat dieren hun natuurlijke gedrag niet kunnen tonen.
Dit gaat om allerlei dingen.
Maar verVOLGENS onderschrijft een hooglieraar diervoeding W. Hendriks van de Wageningse Universiteit dit standpunt.
Volgens hem moeten baasjes niet hun eigen wensen projecteren als zijn voer voor hun dier kopen.
Katten en honden (zo zegt hij) zijn bijvoorbeeld echte vleeseters, waardoor 'nat voer' uit blik beter geschikt is.
Maar omdat baasjes volgens Hendriks die 'smurrie' vinden stinken, krijgen de dieren droge brokjes met veel plantaardige ingrediënten.

In eerste instantie dacht ik 'o best gunstig, dat nu eens een hoogleraar in diervoeding tegen brokken reageert.
En wijst op de vele plantaardige ingrediënten'.
Maar eigenlijk vind ik het ook raar dat hij dan vervolgens naar 'nat blikvoer' verwijst als zijnde beter.
En ik vraag me af wat er dan precies in dat nat blikvoer zit.
Ik dacht namelijk dat dat ook voor een groot gedeelte uit toevoegingen en graan bestaat.
Of zit ik fout?

Vind het overigens net zo vreemd, dat zo'n hoogleraar erkent dat honden en katten vleeseters zijn.
En dat ik dan niets lees over een verwijzing naar kant en klaar vers vlees.

(weet niet of ik dit onder barfdiscussie valt, anders moet het maar verplaatst).
Door Mevroi Kruim
#511151
Achossie, die hooggeleerde! En maar denken dat er in blik echt vlees en geen graan zit :o

Overigens, zit die goeie man ineens in Nieuw Zeeland? Tis toch een Wageninger? Ik kan hem op de WUR-site ook niet vinden.
Door roefus
#511502
Peet schreef: Zijn mail adres is:

[email protected]

Ik zou zeggen: maak een mooi berichtje...en leef je uit ;D
Pfffff.....daar heb ik zin in, om me 'uit te leven'.... 8)
NOT.
Geloof niet dat dit mijn 'tijdstip' is ;D ;D ;D
En bovendien....als zo'n hoogleraar naar 'nat blikvoer' verwijst, zonder het verder bekeken te hebben.
Dan vraag ik me wérkelijk af hoe groot zijn belangstelling voor hond/kat-voeding is.

Het lijkt meer op een 'kreet' van iemand die ook iets zeggen moet.
Gevalletje van 'de klok horen luiden'.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#511691
Sinds kort bemoeit ook Wageningen zich met gezelschapsdieren. Tot voor kort alleen Utrecht.
Dat maakt dat we nu twee hoogleraren diervoeding hebben.
Wat de ene van versvlees vind weet ik, maar nummer twee? Die lijkt er geen kaas van te hebben gegeten.
Bovendien: Nieuw Zeeland????
Door Red_Hunter
#511693
Vreemd ik las een stukje in de metro.

Verzorging huisdier vaak onder de maat.

Honden en konijnen leven vaak in grote eenzaamheid, de goudvis in een kom haalt amper de 2-jarige leeftijd.
En Katten en honden krijgen voedsel dat meer aan de wensen van de baas dan aan die van de dieren voldoet.
Maar dan komt deze tekst van: onderwijsdirecteur F. de Jong van de opleiding Dierenmanagement in Leeuwarden.

Er staat trouwens niet bij welk voedsel dan wel goed zou zijn.

Groetjes Trudie
Door Ster
#511758
Peet schreef: Zijn mail adres is:

[email protected]

Ik zou zeggen: maak een mooi berichtje...en leef je uit ;D
Tjonge, nou ik ben wel een fan van leuke mailtjes sturen ;D (ook al krijg ik bijna nooit antwoord >:() Zal eens kijken of ik de komende dagen iets in elkaar kan flansen. Misschien wil Qwertu helpen?
Door hiram
#511772
ik ga m ook n mailtje sturen en die meneer van de hogeschool in leeuwwarden stuur ik n briefje want ik vind het wel een interessante ontwikkeling, de combinatie van voeding en gedrag.
het zou leuk zijn als er een soort onderzoek kwam over de relatie tussen voeding en gedrag want daar kan nog veel meer onderzocht worden.

jammer idd dat ie verwees naar blikvoer dat is net zo'n zooi als brokken alleen dan natte zooi ;D
Door roefus
#511806
Nou, dat had ik dus ook.
In eerste instantie: wat leuk dat er nu eens iemand lijkt op te staan, om de brokkenindustrie wat tegengas te geven.
Dat klinkt toch positief?
Maar goed, dan valt die verwijzing naar blikvoer weer wat tegen.

Een mailtje sturen is het punt niet; ik vraag me gewoon af wat zo iemand ermee doet en of je überhaupt antwoord krijgt.
Maar misschien tóch wel ergens een goed idee, om zo iemand eens wat 'post' in de box te bezorgen ;D
Door Ster
#511824
roefus schreef:Een mailtje sturen is het punt niet; ik vraag me gewoon af wat zo iemand ermee doet en of je überhaupt antwoord krijgt.
Maar misschien tóch wel ergens een goed idee, om zo iemand eens wat 'post' in de box te bezorgen ;D
Ik denk dat hoe meer mensen persoonlijk een mailtje sturen met hun kijk op de zaak, hoe beter! Het dwingt iemand toch tot nadenken, al is het maar voor even. Maar een antwoord zou ik niet verwachten.
Door roefus
#511885
Kruimel schreef: Ha, toch gevonden in Wageningen:
Wouter Hendriks [email protected]

En hier is de leerstoelgroep http://www.anu.wur.nl/NL/
Over honden- of kattenvoeding hebben ze trouwens niks gepubliceerd en bij de onderzoeksvelden staat het er ook niet bij.
Als ze geen publicaties hebben over honden- of kattenvoeding en er zijn geen onderzoeksvelden.
Dan denk ik dus inderdaad dat het 'een kreet' was.
Misschien een kreet in de goede richting, maar met nog weinig 'basiskennis' .

Misschien ga ik er toch eens een mailtje tegenaan gooien.
Hééééél vriendelijk.... ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door