Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#510384
Hallo,

Ik ben sinds 2 weken overgeschakeld naar KVV voor mijn honden en probeer nu ook stilaan wat volledig vers te geven :D.

Een paar vraagjes:

Ik had in de Makro verse kippevleugels, zalmkoppen en kalfshart gekocht.
Zalmkoppen zitten in de DV en de kippevleugels had ik ingeknipt aan het gewricht, zodat enkel de rechte stukjes overbleven.
Ik heb ook groentenpuree gemaakt voor een week (moet dringend een food processor hebben, want met de mixer lukt dat niet zo goed :P).

Heb zaterdag dan een maaltijd gegeven van kalfshart met enkele kippenvleugels en groentenpuree. Viel goed in de smaak! Alle 3 (= mechelse herders) kauwden ze de kippenvleugels en slikten ze zonder probleem door.
Zondagmorgen hebben ze Duck gekregen en zondagavond opnieuw vers.
Onze Gast (en dat is net degene die de maagtorsie heeft gehad vorige maand) slikte de kippenvleugels toen heel binnen. Zonder probleem leek mij, maar een tweetal minuten later bekeek hij mij wat ongelukkig en slikte een aantal keren, alsof het niet goed bekwam :-\.
Ik was een beetje in paniek, omdat ik dacht dat het weer begon, maar toen was het over en heb ik niets meer gezien.
Is het echt niet gevaarlijk als ze die vleugels heel binnenslikken? Zijn die beentjes echt niet te scherp?

Ik heb ook een adres gevonden voor kippennekken en haal daar morgen 15kg en met wat geluk raak ik ook aan ongewassen pens ;D.

P.S.: Ik had nog een voorraad brokken en die moet ook stilaan opgeraken,vooraleer ik volledig op vers kan overschakelen. Ik geef nu tijdens de week ’s morgens brok en ’s avonds vers en in het WE volledig vers.
Kan dat, of is dat gevaarlijk voor onze Gast (maagtorsie gehad) en geef ik de korrels best aan de 2 anderen?
#510406
Nooit met kippenvleugels beginnen met een hond die nog nooit botten heeft gehad!
Staat ook duidelijk vermeld overigens hierboven onder >barf voor beginners ;)
Altijd eerst met wat kippennekken beginnen die je plat slaat en dit langzaam opbouwen,hierna pas met kipvleugels beginnen...
Wees maar blij dat het goed afliep.
Laatst gewijzigd door tieneke op ma 13 mar 2006, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#510422
Ik moet zeggen dat ik ook nooit met nekken begonnen met maar gelijk met vleugels. Eerlijk gezegd vind ik vleugels eigenlijk niet het meest ideaal, als beginnersbot, juist omdat ze zo klein zijn en een grote hond ze in 1 keer doorslikt. Liever geef ik eigenlijk nog een zodanig groot stuk kip (van een hele kip) of parelhoen of eend zodat ze er wel op MOETEN kluiven.... Kippennekken zijn ook klein maar zijn wel zachter.

En op zich gaat het in 1 keer inslikken van vleugels ook 99.999 van de 100.000 keer goed, bij honden die nog niet gewend zijn en nooit eerder bot hebben gehad. Mijn honden eten ook vleugels en kraken de vleugels hooguit 1 keer. Maar ja, die zijn het gewend en hebben een loeisterkte maag en sterk/zuur maagzuur.

Maar een hond die een maagtorsie heeft gehad en nog niet echt gewend is aan rauw en aan rauwe botten: ik zou de kippenvleugelsbotjes eerst flink tot moes slaan met een (vlees)hamer voor dat ik ze gaf, met name omdat de hond ze in 1 keer op eet.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 13 mar 2006, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
#510435
Bedankt!!

Ik dacht dat de vleugels ok waren als ik ze maar inknipte :-[
Ik had ook eerst alle foto's bekeken op de topic voor beginnende barfers en ook gelezen over het geven van botten, maar dacht dat die kleine vleugeltjes goed te verteren waren omdat ze toch regelmatig een kalfsbeen krijgen en dit goed verteren ???

Ik zal het dus eerst maar bij de kippennekken houden, gecombineerd met hart of pens?
Na hoeveel tijd mag ik overgaan op iets anders, zoals vleugels of konijnenkoppen?
Kunnen de zalmkoppen al of is dat ook nog te vroeg?

Sorry voor de vele vragen :-[
Door Lizzy
#510442
Ik denk ook dat je hond ze prima zal verteren hoor. Ik zou me geen zorgen maken.

Maar, als je vleugels geeft en je knipt ze in, dan is het bij de beginnende barf-hond toch wel handig als ie ze zelf ook nog een paar keer goed kraakt. En dat heeft hij/zij niet gedaan, dus vandaar dat het handig is om de vleugeltjes even flink te meppen met een (vlees)hamer (zodat de botjes goed geplet zijn), dan kun je prima de vleugels blijven geven.

Als je nekken in huis hebt, kun je die ook geven.

Het hangt een beetje af van hoe je hond de botten verteerd wanneer je weer iets nieuws kunt gaan geven. Bij de hond met de maagtorsie zou ik toch wat voorzichtigheid betrachten en niet te snel zalmkoppen/konijnenkoppen geven.

De honden die geen torsie hebben gehad: als ze de nekken en vleugels goed verteren (en dus ook de kalfsbotten - ik las dat ze die ook al krijgen), dan kun je na een weekje de volgende botten (ook konijnenkoppen) wel toe gaan voegen aan het menu. En als dat goed gaat, dan kun je na 1 of 2 weekjes ook de zalmkoppen wel geven. Je moet gewoon een beetje bekijken hoe het bij de honden valt.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 13 mar 2006, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#510459
Als ze aan zalm- en konijnenkoppen toe zijn, mag ik die dan dadelijk in zijn geheel geven, of ook beter een tik met de hamer geven of kapotsnijden?

Ik heb ik sommige topics al gelezen dat er iets was "misgegaan". Hoe erg is dat? Blijft het dan bij wat ongemakkelijk zijn of kan dit zware gevolgen geven?

De kalfsbeenderen krijgen ze al hun hele leven (eens in de 4 à 6 weken gaf ik dat om hun tanden te reinigen).
Buiten wat hardere ontlasting de volgende dag, verteerden ze dat goed.

Heb ook sardientjes gekocht om te proberen of ze het lusten.
#511131
Leuk toch? Iets helemaal nieuws leren dat ook nog eens fantastisch is voor je honden ;)
Ik geef de koppen zo, en mijn honden zijn een stuk kleiner dan de gemiddelde Mechelaar (Tara is een halfje Mechel maar dan wel de kleine helft ;D)
Maar mijn honden zijn zeer ervaren barfers die ook hun poot niet omdraaien voor een lamskop op z'n tijd.
Nou kunnen Mechelaars wel wat aan qua knagen en zalmkoppen zijn niet erg hard, je kunt ze met een snoeischaar makkelijk knippen wat wil zeggen dat je honden dat ook kunnen. Konijnekoppen zijn wel klein, het zou kunnen dat ze die in 1x naar binnen werken en dan zou een klap met de hamer vantevoren wel goed zijn. Kop in een stevige plastic zak vanwege het spatten van bloed en hersentjes :-X
Door Lizzy
#511150
Notaire in-1-keer-inslik-honden zou ik als beginners-bot toch nog even geen hele konijnenkoppen geven. Net wat Kruimel zegt: te klein. Zalmkoppen kun je wel zo geven, die zijn groot zat.

Wat je dus niet wil zijn een paar dingen:

1)Dat je hond het bot in 1 keer in slikt. Daarom kun je beter grotere vleesbotten geven. En geef bijv. ook geen enkele ribben. Mijn hond heeft het gepresteerd om 1 rib van 20 cm in 1 keer in te slikken zonder er 1 keer op de kluiven. En ze was toen zelf een pup, van 40 cm.... Hele dunne kalfsstaarten zijn daar ook berucht om. En kalkoennekken zijn er ook berucht om. Die zijn te groot om in 1 keer weg te kunnen werken maar voor sommige honden klein genoeg om het in 1 keer in te willen slikken.

2)Wat je ook niet wil is dat je je hond te snel te harde botten geeft. Ze moeten nog wennen aan de rauwe voeding en het verteren van botten. Begin dus langzaam. Je moet niet in de eerste week direct allerlei botten van grote prooidieren willen geven. Bouw het rustig op en kijk vooral naar je hond. Als jouw honden al gewend zijn om kalfsbotten te verteren, dan denk ik dat je er gerust vanuit kunt gaan dat de andere botten ook wel goed zullen gaan. Maar neem je tijd.
#511176
Honden die de neiging hebben te schrokken geef ik of zulke grote stukken (hele kip, minimaal 500 gram ribben aan 1 stuk, zalmkop, konijn e.d.) dat ze die onmogelijk naar binnen krijgen of zulke kleine stukken omwikkeld met flink wat vlees (kippennekken bijvoorbeeld) dat er als ze die naar binnen slikken niets gebeuren kan.

Een van mijn honden (de beauceron) is een gruwelijke slokop en bij haar is het echt van belang goed te letten op de grootte van haar voer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door