Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door workingmalinois
#510955
Hallo,

Onze "Gast" (mechelse Herder) is 65cm schouderhoogte en weegt 32kg.
Toch is hij te mager. Hij is heel gespierd en ik denk dat hij daar zijn gewicht haalt.
Ik had dat probleem al toen hij brok kreeg en veronderstel dat dit ook één van de oorzaken van de maagtorsie is geweest (steeds meer eten geven en hij is een echte schrokker).
Nu hij vers krijgt, wordt hij nog magerder :(

Hij krijgt 900g Duck en ik ben nu bezig om geleidelijk aan op barf over te schakelen.
Hoe veel mag ik hem geven en waarmee kan ik hem wat dikker krijgen?

Mijn andere 2 jongens zijn groter maar krijgen minder dan hij en staan juist goed.
Hij is wel heel levendig en staat de ganse dag niet stil, dus dat is wel de oorzaak van zijn te slanke lijntje.

Wormen heeft hij niet en zijn vacht glanst enorm, dus dat zit wel ok, maar ik zou hem liever een kg of 2 dikker zien.

Alvast bedankt voor de tips!
Door Lizzy
#510962
Wanneer je een honden overschakelt van brokken naar verse/rauwe voeding, worden ze in de regel dunner. En dat is niet zo vreemd... Dat heeft alles te maken met het koolhydraat-rijke dieet geven zoals met brokken en het koolhydraat-arme dieet wat je nu voorschotelt met vers. Koolhydraten leveren namelijk hele snelle en goedkope en slappe energie. En die krijgt hij nu niet meer zoveel binnen. Dus moet zijn lichaam de energie voornamelijk uit eiwitten en vetten gaan halen. Dat vraagt om een omschakeling. Daar moet het lichaam aan wennen....

Maar, mijn ervaring is ook dat op versvlees honden over het algemeen dunner worden en er veel/meer van nodig hebben als een BARF dieet waarbij je ze vooral voert met vlees en orgaanvlees in grote brokken en waarbij je ook vleesbotten geeft. Gemalen vlees passeert het spijsverteringssysteem namelijk veel sneller.

Dus als ik jou was: ik zou je hond rustig aan steeds meer barfmaaltijden gaan geven waarbij je het vlees in grotere stukken snijdt. Hij komt vanzelf aan, ik weet het zeker!

Ik weet niet of hij een verleden heeft van alvleesklierproblemen? Eventueel kun je hem voorzichtig aan wat vettere vleessoorten gaan geven zoals lamsvlees, schapenvlees, geitenvlees, zalm, etc.

Overigens, ik zie brokken als grote oorzaak van maagtorsie, maar verse voeding is helaas geen garantie dat een hond nooit meer maagtorsie krijgt..... Dit klinkt nu misschien een beetje crue, maar ik vind het ook niet eerlijk wanneer mensen denken dat verse voeding een absolute garantie is. Dat is het helaas niet....
Door workingmalinois
#510978
Gastje is 2.5 jaar oud en krijgt nog maar verse voeding sinds zijn maagtorsie vorige maand.

Problemen met de alvleesklier heeft hij nooit gehad. Zijn stoelgang is ook heel goed en niet te overvloedig. Eigenlijk ging alles perfect tot de torsie vorige maand.

Hij is een heel levendige hond en heeft een hele grote loopren, waarin hij de godganse dag speelt en rent. Hij staat nooit stil.
Daarbij komt dan nog de training 3 à 4 maal per week (Belgische Ring Politiehondentraining) die fysiek ook erg zwaar is.

De hond ziet er heel goed uit en heeft een heel goede conditie, maar je ziet constant (goed) zijn ribben en dat zou ik weg willen. Het is net of hij geen eten krijgt ocharme ;).

Ik geef hem momenteel de hoeveelheid Duck voor een hond van 40kg en dat is blijkbaar nog niet genoeg…. Mag ik hem eventueel nog wat extra kippennekken bijgeven?
Barf krijgen ze voorlopig enkel tijdens het WE (omdat ik het veiliger vind om ze te observeren bij hun eerste “barf stappen” :)).
Ik geef Gast dan 1kg.
Door Lizzy
#510991
Bij BARF mogen volwassen honden tussen de 2% a 8% van hun lichaamsgewicht aan voeding eten. 2% is voor de grote honden en 8% is voor de hele kleine honden.

Volgens de Duck tabel zou hij dus iets van 750 gram per dag mogen eten aan Duck.

Als je hem 2% BARF zou geven, kom je op 640 gram uit. Dat is voor hem dus veel te weinig. Als je dan 3% zou voeren, kom je op 960 gram uit, per dag. Dat is denk ik een 'normalere' hoeveelheid voor hem.

Ik zou niet alleen kippennekken erbij gaan geven. Ik zou vooral spiervlees erbij gaan geven (spiervlees is belangrijk voor de hond en over het algemeen is dat in versvlees niet al te ruim aanwezig). En daarnaast kun je ook best wat kippennekken geven, maar denk ook vooral aan dingen die niet in Duck zitten, voor de broodnodige afwisseling. Probeer eendennekken, lamsvlees, parelhoenkarkas, rauwe/verse sardientjes, etc.
Door workingmalinois
#511007
Thanks voor de raad!

Ik krijg af en toe, via mijn werk, wat vers vlees stalen voor de woeffies en heb nu in de DV Reefilet, duif borstfilet en hazerugfilet.
Is dat goed voor Gast als extra spiervlees?

Ik haal morgen ook alvast sardientjes voor hem!
Door Laura2004
#511036
workingmalinois schreef:
Ik krijg af en toe, via mijn werk, wat vers vlees stalen voor de woeffies en heb nu in de DV Reefilet, duif borstfilet en hazerugfilet.
Is dat goed voor Gast als extra spiervlees?
Dat is zeker goed :o :o Dat wordt een luxe hondje! ;)
Duif lusten veel honden niet dus je hebt kans dat die van jou het ook niet moet.
Door workingmalinois
#511047
quote: Dat is zeker goed Dat wordt een luxe hondje!
Duif lusten veel honden niet dus je hebt kans dat die van jou het ook niet moet. /quote

Gastje is er gek op hoor! :D
Maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit geweten dat hij iets NIET lust. Als hij een pilletje moet nemen, hou ik het gewoon omhoog en zeg "snoepje!". Hij eet het dan op alsof het de grootste lekkernij is ;D

(p.s. die luxe extraatjes krijgen ze enkel als ik ze ook krijg hoor ;). Als ik het moet kopen is het iets meer bescheiden ;D)
Door pallas
#511466
Het zou me niet verbazen dat jouw Gast nog meer nodig heeft dan één kilo per dag.Hij is nog erg jong en energiek, traint veel en zwaar en ook nog de hele dag in de frisse buiten lucht. :)

Dat spul van mij weegt ong. 20-22kg, traint ook veel en heeft echt niet genoeg aan één kilo.
Dus geef ik ze de ene dag ong. één kilo en de andere dag ong 1,5 kg.
Zo voorkom ik dat ze niet broodmager worden ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door