Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#49387
Vandaag heb ik de al eerder gemaakte lijst van Helen genomen (dank je Helen!) en deze aangevuld met wat andere titels over voeding. Deze is in de bieb neergezet (idee van Sylvia - dank je Sylvia!).

Maar ik ben eigenlijk zo benieuwd wat jullie van deze boeken vinden! Welk boek vind jij nou het beste en waarom? Welk boek spreekt je om welke reden het meest aan? Wat is jou mening over onderstaande boeken?

Hier is de lijst nog een keertje:

Give Your Dog a Bone
Ian Billinghurst
ISBN: 0-646-16028-1
Engelstalig

Grow Your Pups with Bones
Ian Billinghurst
ISBN: 0-958-59250-0
Engelstalig

Raw Meaty Bones promote health
Tom Lonsdale
ISBN: 0-646-39624
Engelstalig

The Barf Diet
Ian Billinghurst
ISBN: 0-958-59251-9
Engelstalig

The Complete Herbal Handbook for the Dog and Cat
Juliette de Baïracli Levy
ISBN: 0-571-16115-4
Engelstalig

Gezonde jonge honden
Juliette de Baïracli Levy
Wordt niet meer uitgegeven - soms 2de hands te verkrijgen
Nederlandstalig

The Ultimate Diet
Kymythy Schultze
ISBN: 0-9664749-1-0
Engelstalig

De hond en zijn voeding
Ir. Nic. DHont
Wordt niet meer uitgegeven - soms 2de hands te verkrijgen
Nederlandstalig

Wat moet mijn hond eten?
Prof. Dr. W.F. Donath
Wordt niet meer uitgegeven - soms 2de hands te verkrijgen
Nederlandstalig

Gezonde hondenvoeding
Geert de Bolster
Kan geen ISBN nummer vinden
Nederlandtalig

Raw Food for Dogs
Mogens Eliasen
ISBN: 1-894156-10-2
Engelstalig
E-Book: http://k9joy.com/RawFoodForDogs/index.php?camp=5_em

Rauwe voeding voor honden
Mogens Eliasen
Nederlandstalig
E book: http://k9joy.com/RauweVoedingVoorHonden ... ?camp=5_em (Dutch)

Holistic Guide for Healthy Dogs
Wendy Volhard & Kerry Brown D.V.M
ISBN: 1-58245-153-2
Engelstalig
#49954
Nou, kennelijk ben ik de enige die dit interessant vind om te weten :(.

OK, ga ik zelf ff zeggen wat ik vind...

Voor mensen die geen Engels kunnen lezen vind ik de Nederlandse vertaling van Eliasen wel een heel goed idee! Ik ken de Nederlandse vertaling niet, maar wel het Engelse boek en dat vind ik zonder meer interessant. Ik vind dat Mogens een aantal zeer interessante stellingen doet en theoriën neerzet. Goed boek. Een van mijn favorieten.

Ik vind het boek van Geert de Bolster een leuke poging maar zou de mensen aan willen raden om zo'n 50% van de kippies te vervangen door andere vlees en botsoorten.

Ik vind de boeken van Ian Billinghurst zonder meer goed. Ja, hier en daar zitten er wat tegenstrijdigheden en/of is het niet helemaal duidelijk, maar ik vind het boeken waar je wel direct mee aan de slag kunt. Eigenlijk vind ik Grow Your Pups With Bones de interessantste, maar da's nou niet de eerste die je koopt als je je hond overzet op vers ;D. Maar goed, ze vallen in het rijtje van mijn favorieten.

Ik vind het boek van Tom Lonsdale waanzinnig interessant! Maar OH wat leest het moeizaam (saai).... En ik vind ook dat het grootste gedeelte gaat over de brokkenlobby en wat een slecht gebit betekent voor de gezondheid van d hond. Maar, ik vind het boek niet heel duidelijk in wat je je hond nou moet voeren. Tenminste, het is wel heel duidelijk en ook heel makkelijk, maar niet voor de beginnende zelfsamensteller. Vind ik. Want, je geeft je hond gewoon hele prooidieren. Als je daar niet aan kan komen, dan voer je volgens het prooidier-model. Punt. Ik denk dat veel mensen die net van het fenomeen rauw/vers hebben gehoord hier nog niet veel mee kunnen.... Maar, eigenlijk is het wel een must om te lezen.

Kymythy Schultze. Een no nonsense boek. Heel dun. Heel klein. Niks geen moeilijke uitleg of toestanden. Gewoon plain wat je je hond te eten moet geven. Wel leuk.

Juliette de Baïracli Levy: ja, prachtige boeken. Heel veel kennis over kruiden, planten, vruchten, etc. en er zit ook een waaaanzinnige logica in haar boeken. Het voedingsgedeelte... ik ben daar persoonlijk niet helemaal kapot van (staan heel belangrijke dingen in over voeding - trouwens, Juliette haar boek wordt bijna in ieder rauwvoer boek in de referenties genoemd - zij is dus wel een grootheid op het gebied van gezonde en rauwe voeding!). Ik vind het niet echt heel duidelijk wat je je hond nou moet voeren (mijn mening he!). En, ik vind de hoeveelheden graan die zij voorschrijft te hoog. Maar goed, verder is het gewoon een super goed boek en staat het in mijn favorietenlijstje.

Donath en Dhont: niet meer in de boekwinkel te krijgen maar soms wel 2de hands. En, als je ze ziet, koop ze dan. Twee hele waardevolle werkjes. Ik vind persoonlijk het boek van Donath beter. DHont gaat voor een groot gedeelte ook over brokken. Dus vooral Donath behoort tot mijn favoriete boeken. Veel is niet meer echt van deze tijd, maar ondanks dat leert het je veel over stofwisseling en vooral hoe men vroeger de hond voerde, voor de brok.

Wendy Volhard: zonde van m'n geld.... Ze schrijft over receptjes met bonemeal enzo... Nee, dit boek staat op het boekenplankje met nog meer boeken die ik niet vaker dan 1 keer gelezen heb (hoewel sommige wel ontzettend leerzaam zijn geweest hoor!).
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 06 feb 2004, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#50003
Ik heb nog niet veel boeken gelezen. Ik wil wel de nederlandse vertaling van Eliasen een keer bestellen.
De boeken van Dhont en Donath heb ik al jaren in de kast staan. Nu ga ik ze pas lezen, omdat het nu interessant wordt voor me.
Ik heb "give your dog een bone", maar ook nog niet helemaal gelezen, heb toch een beetje moeite met het engels :-[

Trudie
#50055
Hoi,



Ik heb net het boek van Eliasen besteld dus ben ik volle verwachting ;D Zodra ik het gelezen heb zet ik mijn reactie hier neer. Ben nog een groentje op gebied van Barf dus het zal een mening zijn zonder vooroordelen aangezien dit mijn eerste VERSE boek is. Het boek van Geert de Bolster had ik nog niet zien staan toen ik de eerste x een kijkje nam in de lijst maar ga ik waarschijnlijk wel bestellen.

Ik voel me tamelijk thuis in de engelse taal maar als het over zo'n onderwerp gaat prefereer ik toch het nederlands, ben ik zeker van wat ik lees ;)
#50057
:'( :'(

Heb net bericht gehad, het boek van Elisasen krijg ik niet te pakken via mijn boekenwinkel, dan maar proberen via de site maar dat kan enkel via downloaden heb ik begrepen?

Is er echt geen andere manier om het boek te pakken te krijgen (echt gebonden dan bedoel ik)
#50082
Yorick schreef: :'( :'(

Heb net bericht gehad, het boek van Elisasen krijg ik niet te pakken via mijn boekenwinkel, dan maar proberen via de site maar dat kan enkel via downloaden heb ik begrepen?

Is er echt geen andere manier om het boek te pakken te krijgen (echt gebonden dan bedoel ik)
Je kunt ook een gebonden versie via internet bestellen. Die is alleen duurder.
#50694
Ja, vind je het gek dat niemand reageert. Ik heb ze ook niet allemaal gelezen!

Ik vond Give Your Dog a Bone erg schreeuwerig Amerikaans. Irritant om te lezen. En erg dogmatisch.
Wel erg praktisch. Je kunt er meteen mee aan de slag.

Julliette de Baïracley Levi is erg interessant maar ze is weinig prakrtisch over hoe je het moet aanpakken en is niet echt onderbouwd. Overigens vind ik haar op kruidengbied erg goed.

Geert de Bolster's boek gaat naar mijn idee meer over de Chinese achtergrond van voeding en is niet bepaald een praktische gids.

En Eliasen vind ik wel goed. Ik ben het niet overal mee eens maar hij is wel erg praktisch.

Kymthy Schulze vind ik een erg praktisch boekje dat ik graag adviseer aan mensen die meer willen lezen. Die vind ik, denk ik, de beste. Niet zo schreeuwerig en absoluut.

Dhont heb ik ook. Is erg leuk voor mensen die willen rekenen maar dat is dus eigenlijk niet nodig.
#50721
Ik heb maar 2 boeken van die lijst, dus ik kan niet helemaal meepraten. Ik heb het boek van G. de Bolster, maar ik vind het voedingsgedeelte erg summier en een beetje kippig ;D.
En ik heb het e-book van Eliasen, heel interessant. Maar ik heb het nog niet helemaal uit! Zit erover te denken het toch maar uit te printen, want dat leest wat makkelijker en ik pak het dan wat sneller.
Toch vind ik het wel verwarrend, al die verschillende percentages. Ik, als beginnend barfer, zit dan toch steeds te dubben waar ik goed aan doe. Ik neig toch het meest naar Billinghurst, zoals ik het nu zie
#50903
Paul_Barte schreef: Het is ook maar net waar je naar op zoek ben denk ik, zoek je voorbeeldmenu'tjes of wil je meer kennis over het hoe en waarom.

Zelf heb ik een voorkeur voor de gouwe ouwe ;D
Van die gouwe ouwe heb ik er ook een paar, maar die jongens willen wel van alles koken. Hoe doe je dat dan, vertaal je alles naar rauw ???
Het boek van de Bolster is een beetje makkelijk in elkaar gegooid. Hij zegt dingen die helemaal niet op honden kunnen slaan. Zo heeft hij het op een goed moment over sleutelbeen, en die heeft een hond niet. Zo heb ik er wel meer ontdekt. Volgens mij heeft hij gewoon een boekje voor mensen overgeschreven op een aantal punten.
Na wat ik van Eliasen inmiddels heb gelezen, heb ik de behoefte niet meer aan zijn boek. Dat vasten wat hij er ingooit, staat haaks op de inzichten in de gedragstherapie, waar juist regelmatig voeren en soms zelfs meerdere keren per dag wordt ingezet om bepaalde problemen te voorkomen of te verbeteren.
gr.
Nicolette
#51107
Paul_Barte schreef: Hoi Nicolette,

Nee hoor...die 'ouwe' gasten wisten al in 1950 hoe het moest en eigenlijk is er niets veranderd sinds die tijd ;)

Praat dan wel over D'Hondt en Donath enz.
Van D'Hondt heb ik beide boeken staan, Donath is 2e hands nog niet gelukt.
gr.
Nicolette
#51114
Ik heb als eerste het boek Give Your dog A Bone gelezen. dat vond ik een goed boek in de zin van dat het op een simpele manier duidelijk maakt waarom je een rauw dieet moet voeren en hoe je dat in elkaar kunt zetten. Ik ben op zijn manier begonnen. Alleen ben ik van een aantal van zijn ideeën inmiddels afgestapt. Namelijk het hoge botpercentage, de overige maaltijden (graan, melk, zetmeel, peulvruchten etc), de vele supplementen.

Ik heb ook het boekje van Schultze gelezen. Erg simpel uitgelegd, goed bruikbaar, maar ik had nu niet echt het idee dat het wat toevoegde aan wat ik inmiddels wist. leest wel prettig

Het boek van Donath heb ik bij de Slegte gescoord. Leeuk om te hebben. vaak handig als naslagwerk.

The Complete herbal Handbook vind ik een prachtboek om te hebben. Net als de andere twee boekjes van haar hand (gezonde jonge honden en uw hond ziek en gezond). daardoor ben ik weer af en toe een granenmaaltijd aan het geven. Het kruidengedeelte vind ik ook zeer interessant. Ik heb altijd al meer van kruiden willen weten. heb ook een boekje van Jean Valnet (in het frans ;) ) over kruidengeneeskunde en wie weet ga ik nog wel eens een studie in die richting doen (maar ik wil nog zo veel... :-/ filosofie, algemeene letteren, homeopathie, gedragstherapie voor honden, kruidengeneeskunde........... zucht)


Ik ken het boek van Mogens niet, maar lees wel de Peeing Post en heb ook zijn website vaak bezocht. Ik vind hem ook erg duidelijk en vindt dat hij op wat ik gelezen heb tot nu toe (zie boven ;) ) wel wat toevoegt. Dus wie weet komt dat boek hier ook nog wel.

groetjes Eva
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door