Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door workingmalinois
#506577
Hallo,

Graag had ik jullie raad gevraagd :D
Ik verzamel al geruime tijd informatie over verse voeding, maar tot nu toe werd ik steeds wat afgeschrikt door het vele werk dat erbij hoort

Ik gaf droogvoer en dacht wel dat dit ook goed was, want mijn honden zijn in topconditie en glanzen.

Nu heeft één van mijn jongens vorige week echter een maagtorsie gekregen
Gelukkig was ik er heel snel bij en zijn er geen schadelijke gevolgen. De maag werd wel vastgehecht.

Nu is mijn vraag (hopelijk mag ik dit in deze rubriek posten):
Wat raden jullie mij aan en hoe moet ik overschakelen?

Ik heb alvast een voorraad Duck Pens Compleet gehaald en geef nu voorlopig 's ochtends korrel en 's avonds Duck.

Ik zou graag geleidelijk aan overschakelen naar een combinatie van KVV en Barf, maar wil zeker geen fouten maken.
Mijn honden zitten in volle wedstrijdseizoen (politiehondentraining) en moeten dus in conditie blijven.
Ik zou niet graag hebben dat zij lijden onder mijn "beginnersfouten" ;)

Alvast bedankt voor de tips!

Martine
Door Lizzy
#506596
Hallo Martine,
Ik verplaats je bericht even naar de vragen sectie.

Als ik jou was, dan schakelde ik direct over naar volledig Duck Compleet, zonder korrels. Duck is in ieder geval al vele malen gezonder als welke korrels dan ook. Ik durf je alleen niet te garanderen dat je honden niet gaan ontgiften, als je ze op verse/rauwe voeding zet... Maar ja, als dat gebeurd: dat is natuurlijk wel een teken aan de wand.... (oftewel: je honden zijn misschien niet zo in top-conditie als dat je denkt.... In mijn ogen kan een hond trouwens nooit 100% in top-conditie zijn op verkeerde voeding. En korrels vallen voor mij in die categorie).

In de tussentijd kun je je gaan verdiepen in het zelf samenstellen. Dat is niet zo moeilijk hoor. En ook het werk valt echt erg mee.

Als je voor het grootste deel kvv geeft, dan hoef je je over de zelf samengestelde dagen niet te druk te maken. Hoe meer je zelf gaat samenstellen, hoe meer 'de dingen moeten kloppen'. Ik zou je aan willen raden om vooral ook dingen te geven die niet in Duck Compleet zitten. Je zou bijv. 1 maaltijd per week verse/rauwe vis (heel) kunnen geven. Denk aan sardientjes. Je kunt ook een paar maaltijden per week 'delen van hele prooidieren' geven. Denk dan aan een deel van een heel konijn of parelhoen of eend. Je kunt, als je honden meer gewend zijn aan rauwe/verse voeding en het verteren van botten) ook lams en geitenribben gaan voeren (hier moet je nog maar even mee wachten hoor). En je kunt ook wat maaltijden per week alleen vlees met bijv. groentemix voeren. En je kunt ook nog 1 maaltijd per week een lekkere lap pens geven.

Maar, bouw het rustig/langzaam op, met name ook omdat je hond een torsie heeft gehad.
#506611
Bedankt!

Hoeveel sardientjes mag een volwassen herder eten per maaltijd? 2 van mijn jongens wegen 35kg en de derde 40kg. Ze zijn helemaal niet dik.
En geef je dan 1 maaltijd per dag of meer?

Ik ben momenteel aan het uitkijken waar ik eventueel aan barf ingrediënten kan geraken.
Sardientjes verkopen ze alvast bij Makro en ik ga eens informeren bij het slachthuis in mijn buurt, of ik er pens en vleesafvallen kan kopen.

Ik zal in elk geval je raad volgen en rustig aan doen, want mijn honden moeten eraan wennen.
Wat ze wel al kregen was maandelijks een kalfsbeen om de tanden te poetsen en dat verdragen ze goed.

Het meeste werk zal in de bereiding van de groentenmix kruipen denk ik :)
Door Twiz
#506727
Als net beginnend barfer kan ik je voor een deel geruststellen. Ik heb twee weken geleden een groentemix gemaakt van ongeveer drie kilo, met wassen, pureren, inpakken en alle rotzooi opruimen: anderhalf uur. Dan heb ik maar één hond, dus ben ik voor ongeveer één maand klaar. Maar om wat extra afwisseling (extra laxerend) in de gr.mix te hebben heb ik gister ook nog anderhalve kilo gemaakt. En wat denk je, ben ik ook zo'n beetje anderhalf uur kwijt.
Dus ik denk dat een grotere hoeveelheid geen uren meer werk geven. Het opruimen is net zoveel werk, en het minst leuk.

Je moet juist oppassen dat het niet te verslavend is: het scoren van verschillende diersoorten, en aan betaalbare groente te komen.

En dan niet te vergeten, als je hond éénmaal "alles" kan eten, moet je eens zien hoe je daar zelf van kunt genieten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door