Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ferro
#504891
Hoihoi,

we zijn al een hele tijd op zoek naar schapenvlees. Islamitische slagers zij hier niet in de regio... Deze morgen kwam er iemand kijken naar een Frigo-bestelwagen op mn werk. Blijkt dat die persoon een schapenhandelaar is in de wijk hierachter. Op regelmatige basis heft ie schapen die hij niet geschikt vindt voor consumptie: teveel vet, ietske te oud, soms te mager, vlees soms iets anders van kleur,... Donderdag had ie ene geslacht. Prijs= 2.5euro per kg. Intussen heeft ie ze voor ons versneden, in de vriezer gestopt en nog voor 12u de eerste 5 kg geleverd. Het bleken ribben te zijn. Over de middag vlug versneden en verpakt. Het vlees zag er mooi van kleur uit, rook totaal niet. Het bot is ook niet zo hard: het dikke been waar de ribben aan vastzitten kon ik vrij makkelijk met een gewoon vleesmes doorkraken. In bijlage laat ik een paar fotokes. Nu is mn vraag:
1/ er hangt dus vrij veel vlees aan (meer als 50%). reken ik die botten als vleesbot of moet ik ook een deel spiervlees nemen. Of ga ik die ribben beter eerst wat fileren?
2/ Er hing ook een lap aan zonder bot in, is dat dan spiervlees?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
is dit spiervlees???
Afbeelding
Door Ferro
#504894
Oh ja, nog iets vergeten.
De dragende ledematen heeft ie van bot ontdaan omdat ik vrees dat die te hard gaan zijn, dan heb ik het specifiek over de poten. Zijn er nog dingen die we best niet geven? Schouders, heupen, kniegewrichten,... kunnen we best geven?
Door nikèdog2000
#504915
zoooooooooo ziet er goed uit hoor voor de honden
schouderblad kun je geven
maar knieen en heupen niet
kop ,nek ,pens
hart ,nier, lever, testikels kun je allemaal geven
Gebruikersavatar
Door Madera
#504920
hey dat ziet er lekker uit!!

mag ik ook een hapje???

Groetjezzz

Lucky!
Door Lizzy
#504925
Ik sluit me helemaal aan bij Nikedog2000. Alleen kan het toch zijn dat er af en toe een partij tussen zit waarvan de botten wel te hard zijn. Ik zou dan zelf het bot kaal laten eten en de rest weggooien of het vlees eraf snijden. Vind overigens dat hij best nog wat van de prijs af mag doen, voor onverkoopbaar schaap.....

Vlleesbot is altijd bot + vlees. Je geeft dus bijv. 50% vleesbot en daar is dan ongeveer 25% bot van. Kaal dus. Het vlees zonder bot is inderdaad spiervlees.
Door daydo
#506889
Hallo,

Mooi zeg ;D
Als je nog eens aan z'on vlees geraakt en je hebt zelf genoeg ::) zou je het dan vervelend vinden mij een seintje te geven.
Ik heb ook nog altijd geen schaap gevonden en woon in Kuurne. Net om de hoek ;)
Hier in Kortrijk zijn er wel islamitische slagers, k'weet nog niet waar en heb trouwens een beetje drempelvrees.
Als je het niet erg vind zou ik er erg mee geholpen zijn.
Heb je trouwens al een adres voor kip, anders kan ik je daarmee helpen, karkas en nekken voor 0,5euro/kg.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door