Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cindy de Wolf
#504355
Ik heb vandaag mijn droogmachine binnen gekregen. Een simpel ding, aan/uit en dat is het. Nu is mijn vraag kan ik er bevroren spullen zoals een penslap(je) inleggen of moet dit eerst ontdooid zijn?

Groetjes,
Cindy
Gebruikersavatar
Door Angelique
#504366
Eerst ontdooien, het vocht wat hier nog bij vrijkomt kost zoveel tijd extra om te drogen en dat is zonde van je stroom. Pens droog ik voordat het de droogmachine ingaat nog even af met keukenrol of ander vochtopnemend papiertje.
Door Cindy de Wolf
#504379
Angelique schreef: Eerst ontdooien, het vocht wat hier nog bij vrijkomt kost zoveel tijd extra om te drogen en dat is zonde van je stroom. Pens droog ik voordat het de droogmachine ingaat nog even af met keukenrol of ander vochtopnemend papiertje.
Ja dat is waar, daar had ik helemaal nog niet bij stil gestaan. Kijk zo leer je nog eens wat.

Cindy
Door Borke
#504381
Spannend Cindy, wat voor machine heb je gekocht?
Zit er geen temperatuur stand bij?

Ik doe alles er goed ontdooit in.
Door Cindy de Wolf
#504388
Nop, er zit geen temperatuur stand op, het is aan of uit. Hij is 250watt en heeft 5 plateau's. Ik heb ook deze via Ebay gekocht in Duitsland 37 euries. Daar heb ik hem hier echt niet voor kunnen vinden ;)

Ik heb net uit de vriezer ter ontdooing gelegd; kalfspens, runderpens, kippenmaag, hart en lever en een zalmstrook. Morgen alles goed afnemen en dan drogen maar. Iemand een idee hoe lang zoiets duurt voordat het verpieterd is. We willen hem 's nachts aan gaan zetten dus misschien is een timer er tussen dan wel handig.

Groetjes,
Cindy
Door Borke
#504406
Hoe lang je het droogt hangt van een aantal zaken af.
Hoe droog wil je het hebben?
Hoe dik heb je het gesneden.
Hoe dikker en hoe droger, hoe langer het apparaat aan moet.

Ik laat het er bij mij altijd 8 uur in zitten, soms een uurtje langer als het tameljik vettig is.

Bedenk ook dat het handig is om de korven af te wisselen, want degene die het dichtste bij de warmtebron zit, droogt het hardst.
Als ik 's nachts droog (meestal doe ik het overdag) dan doe ik het vetste vlees en de dikste stukken dus onderin (bij mij zit de warmtebron onderin).
Ik doe dat op een temperatuur van 55 graden. Mogeljik is jouw apparaat warmer, dat moet je uit testen.
ik zou het de eerste keer dus liever overdag doen.
Mijn apparaat (een Stockli) geeft geen luchtjes af, zelfs niet bij pens ;D
Door ijscoAnja
#504436
Misschien een domme vraag, maar ik ben dan ook blond. ;)
Waarvoor gebruik je een droogmachine?
Ik geef sinds kort half kvv en laat dit gewoon in een doosje in de koelkast ontdooien en geef het als het goed ontdooit is.
Door Jantien
#504458
Een droogmachine daar kan je pens of andere stukken vlees (kippenhartjes oid) of groente en fruit in drogen. een soort fohn maar dan met een dekseltje... ;D
als je kvv voert dan is het bijna niet te drogen....te klein vermalen. ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#504480
ijsco schreef: Maar waaarom wil je het drogen?
Kvv droog je niet. Dat is onzin. Men droogt pensreepjes en vleesjes e.d. als zijnde gezonde snacks, vrij van allerlei conserveringsmiddelen en ook niet onbelangrijk, de honden zijn er helemaal wild van.
Door Cindy de Wolf
#504485
Ok, uitproberen dus en het de dikkere/vette stukken onderaan, bij die van mij zit de warmtebron ook onderaan. Geen idee op welke temperatuur hij draait. Er liggen nu stukjes appel en bannaan in ;) :P En morgen ga ik dan pens, en hart erin drogen.

Ik heb hem gekocht omdat mijn Jesse, Astrid niet met rust wilde laten en wat bleek Astrid had gedroogd spul bij zich en Jesse was daar dus helemaal waus van. Ik kan nu dus mijn eigen pennsstaafjes maken van verschillende soorten pens en nog veeeeeeeel meer wat absoluut verantwoord is. Ben heel benieuwd hoe het eruit komt.

Cindy
Door Borke
#504489
Cindy de Wolf schreef:Ik heb hem gekocht omdat mijn Jesse, Astrid niet met rust wilde laten en wat bleek Astrid had gedroogd spul bij zich en Jesse was daar dus helemaal waus van. Ik kan nu dus mijn eigen pennsstaafjes maken van verschillende soorten pens en nog veeeeeeeel meer wat absoluut verantwoord is. Ben heel benieuwd hoe het eruit komt.
Ja, ja, geef mij maar weer de schuld ;D
Volgens mij had ik toen gedroogde lever en of lamshart bji mij, die zijn hier ook veruit favoriet. Vooral lever, dat ruikt ook heel erg sterk.

Ik maak tegenwoordig ook repen van gedroogd vlees, zeg maar mijn eigen 'begin' strips' 8)
Laatst gewijzigd door Borke op vr 03 mar 2006, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cindy de Wolf
#504500
Moet toch iemand de schuld geven ;D En Jesse was echt niet meer van je weg te krijgen :D

Ik ga flink uitproberen, het is inderdaad ook een zeer goed idee om vleesrepen te drogen, heb nog wel wat lamsvlees of iets dergelijks liggen.

Als je er zo een beetje inkomt is de hele barfwereld echt verslavend. Er is zoveel leuks te koop waardoor je nog beter kan voeden en de honden het zo mogelijk met nog meer smaak opeten. :P Geweldig gewoon.

Cindy
Door Borke
#504507
Cindy de Wolf schreef:Als je er zo een beetje inkomt is de hele barfwereld echt verslavend. Er is zoveel leuks te koop waardoor je nog beter kan voeden en de honden het zo mogelijk met nog meer smaak opeten. :P Geweldig gewoon.
Mooi he en dan ook nog al die spullen erbij kopen om het weer te verwerken: nog een vriezertje, vleesmolen, droogmachine enz.
Zo via BP kom ik ook steeds weer op nieuwe ideeen :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door