Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door daydo
#503753
Hallo,
Als ik alles wat ik gelezen heb over aujeszky goed begrijp, kan mijn hond dus toch aujeszky krijgen of hij nu wel of geen varkensvlees krijgt >:(
Vleessnijdsel van rund komt van de gewone slager, die ook varkensvlees snijdt. De beide soorten liggen of hangen gewoon naast elkaar en ik zie niemand zijn handen wassen na het vastnemen van varkensvlees ::)
In de praktijk is dat ook niet haalbaar.
Dus je bent alleen veilig voor de ziekte als je je vlees bij een Islamitische slager haalt ???
Of is er nog een andere reden dat er geen varkensvlees gegeven wordt aan de honden.
De hond van de slager krijgt al jaren rauw varkensvlees, hij was dan ook heel verbaasd dat het eigenlijk niet mag. Varkensvlees is dan ook gemakkelijk en niet duur te verkrijgen :(
Door Mevroi Kruim
#503774
Nou, het MAG natuurlijk best, alleen je loopt een risico. Op het moment nog klein maar als het enten wordt afgeschaft wordt het risico groter.
Het risico van besmetting via ander vlees dat naast het varken heeft gelegen is nog weer vele malen kleiner dan rechtstreeks. De kans dat je hond door een neerstortend vliegtuig wordt getroffen is groter ::) dus daar trek ik toch de grens.
Een heel andere zaak is dat er best veel honden zijn die niet goed reageren op varkensvlees. Als je hebt hebt over bio-industrievlees dan spant het varken qua entingen, amtibiotica en stiekeme groeimiddelen wel de kroon.
Door roefus
#503776
Ik heb er zo mijn gedachten over.
In het wild zullen honden net zo goed 'een zwijntje' vangen.......
Maar dat staat in geen enkele relatie tot een 'gefokt varkentje'.
In kippen wordt echter ook heel wat gespoten.
En ik weet niet hoe het voor die kist-kalfjes geldt.

Kortom: over alle inentingen ben ik niet op de hoogte.
Maar ik heb mijn (gezonde) twijfels.
In besmettting wat betreft auzerkski (ik schrijf het waarschijnlijk niet goed).....door kruisbesmetting in de slagerij.
Nou ja, dan denk ik feitelijk dat het risico minimaal is.

Ik heb mijn honden nu en vroeger nooit varkensvlees gevoerd.
Behalve dan die 'tafelrest' die doorbakken is.

Ik zou niet weten of het goed verdragen wordt.
Door roefus
#503778
En qua groeihormoon weet ik zeker....dat in de zeventiger jaren het heel zwaar gold m.n. voor runderen.
Door Mevroi Kruim
#503785
Klopt. Maar dat gebeurt nauwelijks meer (bij kalveren nog wel eens) aangezien de controle een stuk strenger is. Maar bij runderen wordt minder gespoten en als je 'boft' krijg je lekker taai vlees van 'ouwe' melkkoeien die zelfs misschien nog wel eens in de wei gelopen hebben. Spieren zijn gebruikt, organen niet al te zeer overbelast en met de hormonen en ab valt het ook wel mee omdat anders de melk wordt afgekeurd.
Varkens komen nooit buiten, lopen nooit, worden alleen maar volgepropt met allerlei afval van de mensenvoedingsindustrie en moeten zo snel mogelijk groot en zwaar worden.
Door roefus
#503794
Klopt.....ik zie geen varkens meer buiten..........
(zag ik vroeger nog ooit).

Ik weet het niet meer, wat betreft groeihormonen, hoor.
BEn er sinds twee weken achter (aan de late kant) dat mijn vroegere dierenartsen zijn opgepakt.
Op het platteland is het namelijk heel gewoon dat dierenartsen het grote geld halen.....bij de bio.

En waarom?
Ze hebben gespoten met groeihormoon, blijkbaar.
Het is een soort maffia.
Je vinger krijg je er niet achter gelegd.
En je komt er pas achter, als het aan 'het licht' komt.

Ik ben geneigd om NIETS te vertrouwen.
Dus haal ik ook nergens zekerheid.
Door Lizzy
#503801
daydo schreef: Hallo,
Als ik alles wat ik gelezen heb over aujeszky goed begrijp, kan mijn hond dus toch aujeszky krijgen of hij nu wel of geen varkensvlees krijgt >:(
Vleessnijdsel van rund komt van de gewone slager, die ook varkensvlees snijdt. De beide soorten liggen of hangen gewoon naast elkaar en ik zie niemand zijn handen wassen na het vastnemen van varkensvlees ::)
In de praktijk is dat ook niet haalbaar.
Dus je bent alleen veilig voor de ziekte als je je vlees bij een Islamitische slager haalt ???
Of is er nog een andere reden dat er geen varkensvlees gegeven wordt aan de honden.
De hond van de slager krijgt al jaren rauw varkensvlees, hij was dan ook heel verbaasd dat het eigenlijk niet mag. Varkensvlees is dan ook gemakkelijk en niet duur te verkrijgen :(
Volgens mij ligt dat toch iets genuanceerder. Net als bij de vogelgriep lijkt niemand het echt te weten. Maar vast staat wel dat een hond/kat sterft als hij rauw varkensvlees eet, wanneer het varken besmet is met de ziekte van Aujeszky. Vast staat helemaal niet dat het van vlees overspringt tot vlees, wanneer vlees met elkaar in contact komt.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 02 mar 2006, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#504283
Behalve i.v.m. aujeszky, is varkensvlees zowiezo schadelijk voor honden (jeuk e.d.) Jaren geleden heb ik mijn honden onwetend varkensstrotten gevoerd. Deze werden mij verkocht als zijnde runderstrotten. Na verloop van tijd kregen mijn honden last van heftige jeuk, zo erg, dat ze hun eigen vel tot bloedens toe kapot beten. Nadat ik gestopt was met het voeren van de strotten, was het zo over met de jeuk.
Door Helen
#504287
Geloof me, een wolf vangt geen 'zwijntje'....Heb je wel eens gezien hoe vreselijk agresief wilde zwijnen zich kunnen verdedigen en hoe fataal een stoot met hun slagtanden is? Nee hoor, dat komt in het wild zeer zeer zelden voor.
Door Nelly
#504306
Sluit me bij Helen aan. Heb ooit een reportage op de duitse tv gezien over wolven, en daar lieten ze idd zien dat wolven een heilig respect hebben voor wilde zwijnen. Ze moeten wel helemaal wanhopig zijn van de honger, en dan nog met meerderen, willen ze proberen een zwijn te verschalken.
Door karin2
#504325
Nelly schreef: Behalve i.v.m. aujeszky, is varkensvlees zowiezo schadelijk voor honden (jeuk e.d.) Jaren geleden heb ik mijn honden onwetend varkensstrotten gevoerd. Deze werden mij verkocht als zijnde runderstrotten. Na verloop van tijd kregen mijn honden last van heftige jeuk, zo erg, dat ze hun eigen vel tot bloedens toe kapot beten. Nadat ik gestopt was met het voeren van de strotten, was het zo over met de jeuk.
niet alleen bij honden !
ook ik heb over jaren een allergie (meer uitslag ) gehad onder mijn ogen van (teveel) varkensvlees .
het was rood en schilferig en het jeukte ontzettend .
eerste gedacht was dat het aan de schmink lag maar er toen via een kennis achtergekomen dat het van een teveel aan varkensvlees was (hij at nogal vaak warm in de kantine van zijn werk en dat was praktisch altijd varkensvlees).hij had er ook last van gehad .
en ja dat kon wel kloppen : wij hadden toen een half varken overgekocht en in de diepvries gedaan , alle dagen wel wat anders (worstje ,koteletje, spek , gebraadje ) maar bijna steeds varkensvlees dus .
na het verbruik geminderd te hebben was het ook heel snel weer weg :D
dus ook mensen moetten een beetje uitkijken !
Door roefus
#504661
karin2 schreef: niet alleen bij honden !
ook ik heb over jaren een allergie (meer uitslag ) gehad onder mijn ogen van (teveel) varkensvlees .
het was rood en schilferig en het jeukte ontzettend .
eerste gedacht was dat het aan de schmink lag maar er toen via een kennis achtergekomen dat het van een teveel aan varkensvlees was (hij at nogal vaak warm in de kantine van zijn werk en dat was praktisch altijd varkensvlees).hij had er ook last van gehad .
en ja dat kon wel kloppen : wij hadden toen een half varken overgekocht en in de diepvries gedaan , alle dagen wel wat anders (worstje ,koteletje, spek , gebraadje ) maar bijna steeds varkensvlees dus .
na het verbruik geminderd te hebben was het ook heel snel weer weg :D
dus ook mensen moetten een beetje uitkijken !
Oké, maar ik geloof wél dat er een groot verschil bestaat tussen 'gefokt varkensvlees' en 'wild zwijn'.
Braad maar eens 'wild zwijn'.
Op geen enkele manier te vergelijken met een 'varkenskoteletje'.
Dus denk ik dat de 'bestanddelen' ook geheel anders zijn.

Evengoed......het was maar een 'gedachte' dat een wolventroep ook wel eens een zwijntje zal vangen.
Daar weet ik verder geen details van.
Maar 'oude' en 'onbeschermde jonge' dieren dienen meestal tot prooi.
Dus, het zal wel eens voorgekomen zijn.
Maar ik neem aan (als anderen het bestudeerd hebben) dat 'wild zwijn' dan wellicht niet tot de reguliere 'wolvenmaaltijd' behoort :D

Maar 'wild zwijn' en 'varken'.....ik herken er zélf nauwelijks gelijkenis is (qua vleesconstructie en kleur en bereiding).
Dus is het volgens mij iets bijna volslagen 'anders'.
Door Nelly
#505231
Zelf ook vaker "wild zwijn"gegeten en dat is idd niet te vergelijken met gewoon varkensvlees.
Door Borke
#505841
Wij eten zelf zelf ook geen varkensvlees, ik ban bang dat er met die varkens toch aardig wat aangerommeld wordt :(
Door tieneke
#505848
AstridStraver schreef: Wij eten zelf zelf ook geen varkensvlees, ik ban bang dat er met die varkens toch aardig wat aangerommeld wordt :(
Wij eten ook geen varkensvlees en verder echt heel weinig vlees.
Maar er word niet alleen met de varkens aangerommeld :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door