Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Twiz
#502552
Mijn hond Twizzle heeft waarschijnlijk een voedselallergie/intolerantie, waardoor zij veel jeuk heeft. Nu eet zij alweer een poosje carnibest eend/rijst, maar heb ik het idee dat ook de rijst niet echt een goed voedingsmiddel voor haar is. Om die reden wil ik haar dan ook lekker laten barfen. Gelukkig is de fokker al met versvlees begonnen, en heeft ze alleen tijdens de vakantie brokken moeten eten, dat hebben we dan ook geweten.

Maar ondertussen zijn we er achter dat ze slecht op lam, rund en kip reageert, en mijn vraag is dan, welk orgaanvlees kan ik dan het best geven en hoe kom ik daar aan.
Ik heb geitenribben in bestelling, en morgen krijgt ze een maaltje van koolvis, gr.mix en sardines.
Bot verdraagt en verteert ze tot nu toe heel goed, alleen haar ontlasting is vaak erg hard vooral na het eten van bot (eendennek en vleugels) maar ook van de carnibest.

Orgaanvlees (met name lever) zorgt vaak voor wat zachtere ontlasting, maar van welk dier kan ik dan lever krijgen. (geit? is dat te koop) Ook zie ik spiervlees op het menu staan, maar van welk dier behalve geit en misschien paard (grr) kun je nog spiervlees geven, wat dan ook nog betaalbaar is.

Doordat ze zo'n harde ontlasting heeft ben ik wat gr.mix gaan proberen door de carnibest (ongeveer 100 gram per dag op 650 gram c.b.) en nu heb ik gemerkt dat dat wel wel iets laxeert, maar omdat ik voorlopig (bij gebrek aan variatie) toch voor een behoorlijk deel carnibest moet blijven geven vraag ik me af of ik de samenstelling (compleet) niet onevenwichtig maak door het toevoegen van gr.mix.

Een heleboel vragen tegelijk zie ik, en om energie te sparen geef ik aan waar ik makkelijk aan kan komen,
eendenekken/vleugels, vis (diverse soorten) en dan nu geitenribben (deze via canis naturalis)

Alvast bedankt,
Willeke (van Twizzle)
Door Twiz
#502608
Je zou toch denken dat carnibest precies de goede verhoudingeng hanteert, maar als ze alleen cb krijgt zoals de afgelopen maanden, dan heeft ze vrij harde ontlasting, en moet ze best wel effe persen.

En welk vlees kan ik haar geven zonder dat zij weer enorme jeuk krijgt, want rund, lam en kip valt al af.

Groetjes Willeke
Door Lizzy
#502699
Jeetje, wat jammer dat er zoveel vleessoorten zijn die ze niet kan hebben... Balen voor je!

Maar gelukkig blijft er nog wel het een en ander over.

Ik denk overigens niet dat het kwaad kan om wat groente door de CB te blijven doen. Bladgroente laxeert overigens het beste.

Als je hele eend koopt (soms hebben ze die bij de Lidl en ze hebben het altijd bij de VEN/Sligro): dan zit daar ook het orgaanvlees in. Als je zo'n hele eend in porties verdeeld en haar een stuk geeft, plus een stukje orgaanvlees: dan heeft ze dat ook weer binnen!

Verder zou je ook hele konijnen kunnen aanschaffen. Als je dat bij de poelier of groothandel koopt, dan zit eigenlijk altijd nog de lever en het hart er in. Ideaal! Ook het konijn zou je in porties kunnen verdelen. Dit is wel duur, maar dan heb je ook wel wat ook (je kunt ook bij Smuldier even informeren wat de hele konijnen bij hun kosten. Ik vermoed stukke minder duur! Ik weet niet of het een optie voor je is, maar ze verkopen ook hele cavia's en dat is ook prima voor de honden).

Je zit dan ook met je bot percentage (van hele prooidieren) erg goed. Het bevat veel meer vlees als bot en blijkbaar is dat precies wat jouw hond nodig heeft. Meer vlees, minder bot. Als je zelf gaat samenstellen, probeer dan ook gewoon vaak hele prooidieren te geven en als je geen hele prooidieren geeft, geef dan een % of 10 a 15 bot (kaal). Ik denk dat haar ontlasting daarop nooit te hard zal zijn.

Je kunt qua vlees ook kijken of je struisvogel en hert kunt scoren. Hier op Barfplaats (in vraag & aanbod) staan een paar adresjes waar ze dit voor een goede prijs verkopen. Ze verkopen ook de organen. Geitenlever + hart: je zou het Islam Center in Rotterdam eens kunnen vragen of zij je dat kunnen leveren.

Goed, hebben we dus: eend, konijn, struisvogel, paard, geit, hert en vis. Je zou ook parelhoen kunnen proberen. Nou, dan ben je toch al een heel end, zou ik zo zeggen!
Door Twiz
#505239
Geit (ribben) is in bestelling, en vanmiddag heb ik een zalmkop en wat sardientjes gehaald bij de visboer.
Bij de paardenslager heb ik twee kilo "spiervlees" voor twee euro de kilo weten te bemachtigen, alleen dat vlees bestaat voor eenderde uit puur vet. Maakt dat nog wat uit (Twizzle mag wel een kilo groeien) ook voor de berekening van het totaal?

Ook heb ik nog een ondefinieerbaar stuk geit op de kop getikt, ik denk 70% vlees 30% bot, maar vraag me niet wat het is.

Orgaanvlees is wat moeilijker, de slager kan aan paardelever? komen is dat wat?

Het "wildseizoen" is voorbij dus bij de poelier viel niets te halen, ja konijn van 9,95 de kilo, maar zo duur eet ik zelf niet eens. Ik heb wel een halfpondje kalkoenfilet meegenomen.

Volgende week zal ik eens contact opnemen met een pluimveeslachter, misschien dat die nog iets voor me hebben.

En ik ga proberen op een vrije dag eens naar Rotterdam te gaan voor geitepens, hart en dat soort dingen, ik vind dat ik nu nog niet genoeg kan varieren om helemaal te gaan barfen.
Ik vind zelfs dat ik om de dag gewoon de hele dag carnibest moet geven. Het liefst zou ik elke dag minimaal 's avonds een maaltijd zelf willen samenstellen en dan 's ochtends alleen de carnibest.

Maar ja, ik heb toch maar vlees/bot van vier verschillende dieren, en dan ook nog vis, en dat is voor volledig barf te weinig variatie. En er moet zeker ook nog pens en hart en/of lever bij. Want orgaanvlees staat niet op het menu, en hoeveel orgaan zit er nou echt in de eend/rijst van carnibest, is dat genoeg om verder geen orgaan toe te voegen, nee toch?
Maar ik ga vast nog wel iets (betaalbaars) vinden.

Hoe ga ik dit alles inpassen, kun je bv. het paardevlees samen geven met eendenekken of met geitenribben of met sardientjes, best moeilijk dat zelf samenstellen. Maar ik moet toch ook rekening houden met de ontlasting.
De zalmkop is 600 gram, dus dat is een hele maaltijd, toch?

Nou, weer een heel epistel............
Ik wacht vol verwachting op antwoorden.
Door nikèdog2000
#505267
hallo twiz
je kunt ook naar hoogmade rijden
naar de vlieger op de boskade
dat is een uitbener
daar kun je geit lam rund schaap kopen
moet je eerst even bellen om te vragen wat ze hebben
en dan kun je altijd op zaterdag er naar toe
0651108243
Laatst gewijzigd door nikèdog2000 op zo 05 mar 2006, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#505275
Twiz schreef: Geit (ribben) is in bestelling, en vanmiddag heb ik een zalmkop en wat sardientjes gehaald bij de visboer.
Bij de paardenslager heb ik twee kilo "spiervlees" voor twee euro de kilo weten te bemachtigen, alleen dat vlees bestaat voor eenderde uit puur vet. Maakt dat nog wat uit (Twizzle mag wel een kilo groeien) ook voor de berekening van het totaal?
Nee hoor, dat maakt niet uit. Reken maar gewoon tot vlees. Misschien moet je wel even zorgvuldig porties maken waar je het vet evenredig over verdeeld, om te voorkomen dat je hond in 1 keer erg veel vet binnen krijgt.
Ook heb ik nog een ondefinieerbaar stuk geit op de kop getikt, ik denk 70% vlees 30% bot, maar vraag me niet wat het is.

Orgaanvlees is wat moeilijker, de slager kan aan paardelever? komen is dat wat?
Als het geschikt is voor menselijke consumptie: dan kun je het ook aan je hond voeren.
Het "wildseizoen" is voorbij dus bij de poelier viel niets te halen, ja konijn van 9,95 de kilo, maar zo duur eet ik zelf niet eens. Ik heb wel een halfpondje kalkoenfilet meegenomen.

Volgende week zal ik eens contact opnemen met een pluimveeslachter, misschien dat die nog iets voor me hebben.

En ik ga proberen op een vrije dag eens naar Rotterdam te gaan voor geitepens, hart en dat soort dingen, ik vind dat ik nu nog niet genoeg kan varieren om helemaal te gaan barfen.
Ik vind zelfs dat ik om de dag gewoon de hele dag carnibest moet geven. Het liefst zou ik elke dag minimaal 's avonds een maaltijd zelf willen samenstellen en dan 's ochtends alleen de carnibest.

Maar ja, ik heb toch maar vlees/bot van vier verschillende dieren, en dan ook nog vis, en dat is voor volledig barf te weinig variatie.
Ik ben dat niet met je eens hoor. Met vlees van vier diersoorten + vis: ik ging direct helemaal barfen! Want in totaal kom je dus op 5 diersoorten. En dat is op zich hartstikke prima. Daar komt bij: hoeveel verschillende vleessoorten zitten er nou helemaal in de Carnibest? Ik denk dat je beter af bent, qua variatie, als je zelf gaat samenstellen :D!
En er moet zeker ook nog pens en hart en/of lever bij. Want orgaanvlees staat niet op het menu, en hoeveel orgaan zit er nou echt in de eend/rijst van carnibest, is dat genoeg om verder geen orgaan toe te voegen, nee toch?
Maar ik ga vast nog wel iets (betaalbaars) vinden.
Als je hond niet tegen rund en lam/schaap kan, dan wordt pens erg moeilijk. Kun je hooguit nog hertenpens en geitenpens proberen, maar dan houdt het wel op. Ach, ook zonder pens kan een hond wel leven hoor! Als jouw hond 10% orgaanvlees binnen krijgt, dan is dat wel genoeg hoor. Als je dus paardenlever en iets van eendenlever + hart (dat zit in hele eenden) kunt voeren: dan heb je al genoeg. Kun je daarnaast nog iets van geit krijgen: dat zou fanatisch wezen!

De hoeveelheid orgaanvlees in de eend & rijst: geen idee hoeveel % orgaanvlees er in zit... Dat is nou het nadeel van versvlees.....
Hoe ga ik dit alles inpassen, kun je bv. het paardevlees samen geven met eendenekken of met geitenribben of met sardientjes, best moeilijk dat zelf samenstellen. Maar ik moet toch ook rekening houden met de ontlasting.
Ja hoor, je kunt dit allemaal samen geven. Maar onthoud ook dat je helemaal niet iedere maaltijd compleet hoeft te geven! Dus nee hoor, echt niet moeilijk!
De zalmkop is 600 gram, dus dat is een hele maaltijd, toch?
Ja, dat kan als hele maaltijd dienen. Maar alleen paardenvlees met groente kan ook als een maaltijd dienen. Het gaat er om dat je hond per week alle voedingsstoffen binnen krijgt en het is dus niet van belang of je maaltijden per dag 'compleet' zijn. Met zelf samenstellen werk je niet kretelogieen als "compleet".
Nou, weer een heel epistel............
Ik wacht vol verwachting op antwoorden.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, en zo niet: laat het me maar weten hoor :D!
Door Twiz
#505658
Nou, morgen gelijk even bellen naar Hoogmade, bedankt daarvoor.

Het vlees heb ik idd. al ingevroren in portie's van tweederde vlees en eenderde vet, dus dat is goed.

Misschien dat ik in Hoogmade aan geitenlever/hart kan komen, en dat samen met de paardenlever heb ik ook alweer wat meer variatie. Die paardenlever vroeg ik me af of dat ook niet net als bij rund een soort "gifcontainer" is, maar als ik alles met mate geef zal dat wel goed zijn.
Die homp geitenvlees bevat ook een stuk bot waarvan ik de herkomst niet weet, maar het geheel is te groot/lomp om van de poten te zijn dus dat zal ze ook wel wegkrijgen denk ik. Moet ik dat eerst nog in stukken snijden of mag Twizzle daar lekker mee gaan stoeien?

Dus vijf soorten is al goed te doen? Is het ook mogelijk om eventueel twee keer per week vis te geven? Anders is de basis toch wel grotendeels eend, (en die zit ook al in de CB) paard en geit, want de kalkoen (filet) is niet echt voordelig om met grote regelmaat een flinke maaltijd van samen te stellen.

Ik snap zelf niet dat ik zo moeilijk doe over complete maaltijden, dat heb ik bij m'n kinderen ook nooit zo precies bekeken, en die zijn gezond groot geworden, zonder dat ik elke dag alles af moest wegen en kijken of er wel van alles uit de schijf van vijf in de maaltijden zat.
Als ik het niet echt van dag tot dag bekijk, maar gewoon de rekenhulp erbij neem, hoef ik alleen maar te letten op de weektotalen zonder dat ik elke dag een uitgebalanceerd menu voorschotel aan Twizzle.
Als voorbeeld: ik kan vandaag een maaltijd van alleen spiervlees met groente geven als ik dan een andere dag weer eens alleen orgaan en bot geef, toch? Als uiteindelijk de week totalen maar enigzins overeenkomen met wat de rekenhulp aangeeft.

Als het barfkwartje eenmaal valt is het zo moeilijk nog niet.
Bedankt voor jullie support,
Laatst gewijzigd door Twiz op zo 05 mar 2006, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#505745
Twiz schreef: Nou, morgen gelijk even bellen naar Hoogmade, bedankt daarvoor.

Het vlees heb ik idd. al ingevroren in portie's van tweederde vlees en eenderde vet, dus dat is goed.

Misschien dat ik in Hoogmade aan geitenlever/hart kan komen, en dat samen met de paardenlever heb ik ook alweer wat meer variatie. Die paardenlever vroeg ik me af of dat ook niet net als bij rund een soort "gifcontainer" is, maar als ik alles met mate geef zal dat wel goed zijn.
Ik heb geen idee hoe dat met paardenlever zit. Maar net wat je zegt, als je het niet overdreven veel voert: geen zorgen om maken.
Die homp geitenvlees bevat ook een stuk bot waarvan ik de herkomst niet weet, maar het geheel is te groot/lomp om van de poten te zijn dus dat zal ze ook wel wegkrijgen denk ik. Moet ik dat eerst nog in stukken snijden of mag Twizzle daar lekker mee gaan stoeien?
Ik zou hem er mee laten stoeien. Tenzij jij zelf graag de porties vlees eraf wil snijden om als maaltijd weer te geven.
Dus vijf soorten is al goed te doen? Is het ook mogelijk om eventueel twee keer per week vis te geven? Anders is de basis toch wel grotendeels eend, (en die zit ook al in de CB) paard en geit, want de kalkoen (filet) is niet echt voordelig om met grote regelmaat een flinke maaltijd van samen te stellen.
Twee keer per week hele/rauwe vis: vind ik nog net te doen. Vaker zou ik echt niet geven. Ik vind vijf soorten goed te doen, vooral wanneer je gewoon met bot en met vlees en met orgaanvlees probeert af te wisselen. En als ik je plannen zo zie: dan doe je dat.
Ik snap zelf niet dat ik zo moeilijk doe over complete maaltijden, dat heb ik bij m'n kinderen ook nooit zo precies bekeken, en die zijn gezond groot geworden, zonder dat ik elke dag alles af moest wegen en kijken of er wel van alles uit de schijf van vijf in de maaltijden zat.
Als ik het niet echt van dag tot dag bekijk, maar gewoon de rekenhulp erbij neem, hoef ik alleen maar te letten op de weektotalen zonder dat ik elke dag een uitgebalanceerd menu voorschotel aan Twizzle.
Als voorbeeld: ik kan vandaag een maaltijd van alleen spiervlees met groente geven als ik dan een andere dag weer eens alleen orgaan en bot geef, toch? Als uiteindelijk de week totalen maar enigzins overeenkomen met wat de rekenhulp aangeeft.

Als het barfkwartje eenmaal valt is het zo moeilijk nog niet.
Bedankt voor jullie support,
Ja, dat kan inderdaad! Volgens mij begint het kwartje echt al te vallen!!! Volgens mij zit je precies op de goede weg. Het is inderdaad zo dat mensen hun kinderen wel zelf durven te voeden en hun hond niet. Terwijl een kind nog veeeeeeeeeeel groter op moet groeien en heeeeel lang met zijn/haar lijf mee moet. En dat terwijl een kind een herbivoor/omnivoor en die een veel ingewikkelder voerpatroon hebben als een carnivoor. En toch is het de voer-industrie PRIMA gelukt om ons mensen (met toch een dosis goed verstand tussen de oren) te doen laten geloven dat we er niks van bakken. Het niet kunnen. Knap, niet?!

Nu werk ik met percentages, als ik de beginselen uit leg. En ik doe dat omdat mensen moeten wennen dat ze niet voor een omnivoor 'koken', maar voer klaar maken voor een carnivoor. Aangezien we zelf geen carnivoren zijn, moeten we even wennen aan het concept. Maar als je zometeen lekker aan de slag bent gegaan, ga je heus niks meer af lopen wegen hoor! Ik weeg het voer voor mijn honden nooit. Ik voer op het oog. Maar, omdat ik wel bewust met de hoeveelheden en percentages bezig ben geweest, voer ik 'gecalculeerd gokkend'. En als je weet dat sommige mensen 10% bot voeren (kaal) en andere 30% bot (kaal), dan moet je je ook afvragen of het allemaal zo krap komt!
Door Twiz
#505915
Vanochtend dus gebeld met Jeroen de Vlieger in Hoogmade. Daar kan ik zaterdag hart en lever van geit gaan halen, pens is een wat moeilijker verhaal, er worden lammeren en geiten tegelijk geslacht en ze kunnen de pens niet gescheiden houden, dus is het risico te groot om pens mee te nemen.

Maar dat kan ik in een later stadium wel eens gaan proberen, als ze verder geen dingen krijgt die ze niet verdraagt kan ik dat snel genoeg zien, en dan moet ik gewoon een keer gokken.

Met die homp geit (450 gr.) wil ik haar gewoon (als maaltijd) lekker haar gang laten gaan, kijken hoelang ze bezig is.

Ik krijg er (Twizzle trouwens ook) steeds meer zin in, ook omdat ik weet dat het geheel toch wel redelijk compleet te krijgen is. Enne........vis doe ik denk ik drie keer in twee weken, lijkt me een redelijk compromis.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door