Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ferro
#502376
Hoihoi,
wat zitten puzzelen aan een menu voor onze Ferro.
Puppy van 5.5 maand, +/- 33kgs, heb een goeie 7% genomen omdat ie vrij mager staat.
2400 per dag / 7 dagen = afgerond op 16.900gram


Zo zal een week eruit zien, de dagen vullen we zelf in volgens dat we het eten gaan halen. De vleesbotten willen we hem zoveel mogelijk vers geven zonder die te hoefen invriezen

dag1
------

800 GM
1600 kopvlees paard
1 ei

dag2
------

1800 eendekarkas
500 rundshart


dag3
------

800 GM
400 kopvlees rund
400 snijling lam
1000 konijnekarkas

dag4
------
2400 kippenekken


dag5
------

400 GM
400 levertjes kip - konijn
1600 rundspens
1 ei

dag6
------
2400 konijnekarkas


dag7
-------

1600 visafval - zalmkop
800 snijling rund



Als ik het goed heb, kom ik aan
11.83% groentemix
14.79% orgaan (waarvan 65% pens)
18.93% spiervlees
54.43% vleesbotten

Klopt mijn berekening?
Voldoende variatie??
Goeie verdeling over de dagen, of is dat niet zo belangrijk, zolang ie maar wekelijks de juiste verhoudingen en hoeveelheden krijgt??
Door Lizzy
#502382
Lizzy schreef: GM is groentemix?
Ja, domme vraag, kan niks anders wezen.... :-[

Ik ga ff rekenen!
Door Lizzy
#502385
Je percentages kloppen helemaal. En ik vind ze er goed uit zien. Meer vleesbot als dit zou ik niet geven, dit is voor een pup echt mooi zat. Als je veel kale karkassen geeft (eendenkarkas en konijnenkarkas: is dat kaal of met vlees?): dan zou ik zelfs nog ietsjes minder gaan geven, voor het mooie. Als de vleesbotten veel vlees bevatten (50% en meer): dan lijkt het me prima zo.

Qua orgaanvlees zou je wat mij betreft ietsjes meer hart/lever/nier/hersenen, en dergelijke, mogen geven. Zeker voor een pup. Ik denk dat je zonder pens mee te rekenen al best 10% a 15% orgaanvlees mag geven.

Je afwisseling is super te noemen! Ik tel 7 verschillende vlees/diersoorten dus dat is echt prima!

Qua de verdeling over de dagen: nee, dat is niet echt belangrijk. Dit moet je van je pup af laten hangen. Als je pup na dag 5 (orgaan) dunne ontlasting heeft en na dag 4 harde ontlasting heeft (kippennek): dan zou je daar wat in kunnen schuiven.
Door Ferro
#502393
Alvast mercikes Lizzy,
de konijnekarkassen zien er zo uit: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=20200
er hangt volgens mij behoorlijk wat vlees aan, zelfs de nieren zitten er nog in :D. De karkassen van eend en gans zien er gelijkaardig uit, die zijn eveneens van het beste vlees en lever ontdaan, maar de rest hangt er nog aan. Kippennekken zijn van soepkippen, dus vrij groot en heel vlezig.

Zal dus idd nog wat meer orgaan bijgeven. Van wat is dit best af te trekken: het spiervlees of het vleesbot?
Door Lizzy
#502399
Oh ja, da's waar, DIE konijnkarkassen! Super! Ik denk dat ze 50% vlees en 50% bot bevatten? Als het mijn pup was, zou ik zelf ietsjes meer orgaan geven en dit aftrekken van het vleesbot.
Door Ferro
#502409
Owkidoki, merci vr het advies. Kan je eigenlijk stellen dat pens een aparte groep op zich is? Er wordt veel benadrukt op het belang ervan... Dus +/- 10% pens en nog es 10-15% orgaan? Ik schat ook wel dat er een goeie 50% vlees aan die konijnekark hangt
Door Lizzy
#502413
Ferro schreef: Owkidoki, merci vr het advies. Kan je eigenlijk stellen dat pens een aparte groep op zich is? Er wordt veel benadrukt op het belang ervan... Dus +/- 10% pens en nog es 10-15% orgaan? Ik schat ook wel dat er een goeie 50% vlees aan die konijnekark hangt
Nou, Mogens Eliasen ziet pens in de groep spiervlees. Ik ben het daar niet mee eens. Voor mij is en blijft het orgaanvlees. En hoewel ik de waarde wel in zie van vuile pens, hoeft het van mij ook weer niet overdreven te worden.... Zelf vind ik 10% organen als hart, lever, nier, etc. en 5%, maximaal 10% pens mooi zat.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 28 feb 2006, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ferro
#502425
Zijn er bepaalde supplementen die het geven waard zijn?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door