Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sjanet
#500844
Nou krijg ik over 4 weken een pup en dacht ik zo onderhand veel gelezen te hebben en het een klein beetje te weten lees ik net op een ander forum dat pups 3 tot 5 % van hun lichaamsgewicht mogen eten.
Hellupie!!! Nou wijfel ik al weer :-[ :-[
Gebruikersavatar
Door Angelique
#500887
Sjanet schreef: Nou krijg ik over 4 weken een pup en dacht ik zo onderhand veel gelezen te hebben en het een klein beetje te weten lees ik net op een ander forum dat pups 3 tot 5 % van hun lichaamsgewicht mogen eten.
Hellupie!!! Nou wijfel ik al weer :-[ :-[
Waarover twijfel je dan?
Door Sjanet
#500889
Angelique schreef: Waarover twijfel je dan?
Ik twijfel nu heel erg over de hoeveelheden die ik straks moet geven
Gebruikersavatar
Door sylvia
#501307
Mijn pups mogen zo'n beetje eten waar ze trek in hebben.
Mijn volwassen honden eten zo'n 200 gr dat is 20 gr per kilo lichaams gewicht maar mijn pups (ze zijn nu 17 weken) eten bijna 500 gram per dag. Als ze er dik van gaan worden bouw ik dat weer af.
Door Slot
#502099
Sjanet schreef: Nou krijg ik over 4 weken een pup en dacht ik zo onderhand veel gelezen te hebben en het een klein beetje te weten lees ik net op een ander forum dat pups 3 tot 5 % van hun lichaamsgewicht mogen eten.
Hellupie!!! Nou wijfel ik al weer :-[ :-[
Volgens mij moet je 3% rekenen over het volwassen gewicht van je hond. Wat voor ras is het?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#502103
nikèdog2000 schreef: sylvia
hoeveel wegen jou honden?
die van mij 10.5 kilo
en krijgen ook 200 gram
ik dacht dat cockers groter zijn
Hier wegen ze 9 a 10 kilo, ik heb natuurlijk teven en amies zijn de kleinste jachthonden ze wegen een stuk minder dan de engelse
Gebruikersavatar
Door Angelique
#502127
Sjanet schreef: Ik twijfel nu heel erg over de hoeveelheden die ik straks moet geven
Ah, nou, over het algemeen heeft men het hier vaak over 50 gram p kg. lichaamsgewicht wat dan overeenkomt met die 5% die jij "elders" gelezen hebt, maar die hier overigens ook regelmatig genoemd wordt. Deze hoeveelheden neem je als richtlijn. Wordt je pup te dik geef je wat minder en andersom.
Wat voor pup krijg je?
Door Slot
#502430
Angelique schreef: Ah, nou, over het algemeen heeft men het hier vaak over 50 gram p kg. lichaamsgewicht wat dan overeenkomt met die 5% die jij "elders" gelezen hebt, maar die hier overigens ook regelmatig genoemd wordt. Deze hoeveelheden neem je als richtlijn. Wordt je pup te dik geef je wat minder en andersom.
Wat voor pup krijg je?
Er worden dan wel heel verschillende adviezen gegeven. 50 gram per kilo betekent voor een pup van 5 kilo is dus 250 gram. Iemand anders zegt 10% van 5 kilo, dus is dan het dubbele aan voer. Ian Billinghurst's zegt dat je het gewicht moet nemen van de volwassen hond en daar dan 3% van mag geven.

In april krijg ik mijn pup die zal als volwassen hond 25 kilo gaan wegen. Dat betekent met de laatste berekening dat ik hem 750 gram voer mag geven verdeeld over 5 maaltijden. De pup zal met 8 weken 5 kilo wegen. Dus wat is het nou? 250 gram, 500 gram 0f 750 gram per dag? Er zit nogal een verschil tussen en eerlijk gezegd vind ik 250 gram wel heel weinig voor een pup.
Laatst gewijzigd door Slot op di 28 feb 2006, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#502432
Ian Billinghurst zegt in The BARF diet:

"the amount to feed pups is generally between five and ten percent of bodyweight. For really tiny puppies, that is, puppies of small breeds, the amount fed will be towards the ten percent level. For larger puppies, particularly the giant breeds, the amount fed will be closer to five percent of body weight per day".

Oftewel: 5% tot 10% van het lichaamsgewicht van de pup. Richting de 10% voor puppies van een heel klein ras en richting de 5% voor puppies van een groot ras. De rest zal je 'met de ogen' moeten doen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 28 feb 2006, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#502839
Mijn ervaring is dat ik Joris wel 450 gram wilde voeren, maar Joris wilde dat gewoon niet eten. Dus net zoals het gros al roept: voeren met de ogen, is de beste oplossing.
Ik hield als richtlijn 4% van zijn volwassen gewicht aan, ruim 350 gram. Maar de eerste weken kreeg hij dat echt niet op. Dat eet hij eigenlijk pas sinds hij 8 maanden is geweest.
Bovendien is volwassen gewicht een rekbaar begrip. Ik heb er 1 die ruim boven de 9 kg van de rasstandaard zit en die is nog redelijk schraal.
Laatst gewijzigd door Pauline op wo 01 mar 2006, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ejka
#504272
ik ben met mijn pup begonnen met 10% van haar huidige gewicht en vanaf 8 maanden ben ik haar minder in % gaan geven. Oftewel ze kreeg hetzelfde gewicht aan voer maar werd wel zwaarder dus minder in procenten. Zij is nu 13 maanden en krijgt nog steeds hetzelfde en doet het daar prima op.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door