Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elizaw
#498844
Ik heb de rekenhulp gevonden om zo de juiste percentages botten/orgaan enz enz. te kunnen berekenen.
Volgens mij wordt er in deze rekenhulp de methode van Ian B. gehanteerd. ???
Als ik kijk naar Mogens, zie ik daar toch wat andere percentages staan.

Welke percentages worden er nu het meest gebruikt door de barfers hier?

En zit er erg veel verschil in de diverse methodes :-\
Door Lizzy
#498877
Ik gebruik de Lizzy Plat-Coelers methode ;D. Oftewel: ik heb van allerlei percentages uitgeprobeerd en deze bevallen mij het beste:

40% a 50% rauwe vleesbotten (die voor tenminste 50% uit vlees bestaan en eerder nog meer).
15% groentemix
15% orgaanvlees (inclusief pens)
20% a 30% spiervlees

Ian Billinghurst's percentages zie je inderdaad in de rekenhulp. 60% vleesbotten betekent dus 30% bot, kaal.

Mogens Eliasen is meer deze richting:
33% rauw vlees + orgaanvlees
33% rauwe groentes
33% vet en botten
(da's bijna 100% ;D).

Tom Lonsdale werkt niet met percentages. En ik kan van Lonsdale ook niet zoveel hoogte krijgen. Voer je nou helemaal zoals het prooidiermodel, kom je ongeveer uit op (en in mijn ogen is Lonsdale niet gelijk aan prooidiermodel, maar goed, da's mijn mening):
10% orgaanvlees (de helft ongeveer is lever)
10% a 15% bot, kaal
75% a 80% spiervlees

Zit er nou veel verschil in? Ehhh.... Ja, ik vind van wel. Zoals je ziet zit er in het prooidiermodel geen groente/fruitmix. En je ziet heel veel spiervlees. Dat vind ik nogal een groot verschil met de rest van de methodes. Ook de hoeveelheid bot varieert best behoorlijk. Van 10% tot 30%, kaal.

Maar vraag je nou aan mij "wat is de beste methode?", dan vrees ik dat ik het antwoord daar niet op weet. Ik denk dat dat ook niet bestaat "DE beste methode". Volgens mij zijn er gewoon meer wegen die naar Rome leiden. Ik doe wat mij/mijn honden het beste bevalt. Ik vind dat honden groente goed kunnen gebruiken (let wel: ik zeg niet dat ze ze persee nodig hebben - ik heb honden gezien die het zonder 'goed doen'. Hoewel ik de argumenten van Eliasen om wel groente te geven erg sterk vind). Ik vind 10% bot zelf ook wat te weinig en geef liever wat meer. Toen ik mijn honden 10% bot gaf (kaal dus he), vond ik de ontlasting te slap en de gebitten vuil worden. Maar, ik zal niet zeggen dat 10% bot slecht is. Weet je wat ik denk? Dat je gewoon ergens tussen deze marges moet gaan zitten en moet kijken waar jouw honden het het beste op doen!
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 23 feb 2006, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elizaw
#500063
Leuke methode gebruik jij ;) ziet er goed uit ;D

ik denk ook niet dat er een beste methode bestaat, maar was eigenlijk benieuwd watvoor methode de mensen hier het meest aanspreekt :)

Ik ga het idd zelf lekker uit proberen ;D

Heb ik nog een vraagje :-[ er wordt gezegd dat je niet iedere dag"compleet"hoeft te voeren, maar over twee weken moet kijken of de hond alles krijgt wat hij nodig heeft...toch?

Maar stel dat je bijvoorbeeld op dag 1 alleen maar botten geeft, en dag twee alleen spiervlees.
Dan merk ik hier toch echt dat ze na dag 1 veel te harde ontlasting hebben en dag twee weer een veel te dunne ::)

Dan lijkt mij dat ik per dag toch enigzins "compleet" moet gaan voeren. ::)
Door Lizzy
#500065
Ik hoopte ook dat nog meer mensen zouden vertellen hoe zij voeren... misschien komt dat nog!!
Maar stel dat je bijvoorbeeld op dag 1 alleen maar botten geeft, en dag twee alleen spiervlees.
Dan merk ik hier toch echt dat ze na dag 1 veel te harde ontlasting hebben en dag twee weer een veel te dunne

Dan lijkt mij dat ik per dag toch enigzins "compleet" moet gaan voeren
Blijkbaar is het bot teveel bot (is het bot erg kaal) en dan krijg je inderdaad harde ontlasting. Het beste geef je bot met veel vlees. Dus als je twee dagen vlees + bot geeft, heb je waarschijnlijk de perfecte ontlasting maar voer je nog steeds niet compleet! Wat we hiermee dus bedoelen is dat je niet iedere dag : vleesbot EN vlees EN orgaanvlees EN groentemix EN tafelrestjes EN supplementen hoeft te voeren.
Door Elizaw
#500068
De botten waren niet kaal, maar ook dit ga ik maar rustig uitproberen/aan kijken ;D het is op zich nu allemaal nogal nieuw voor ze, ze kregen vn Bibi en nu hebben ze iedere dag wel weer iets anders ;D iets wat ze nog nooit gegeten hebben ;D

Dankjewel weer voor je toelichting Lizzy op al die vragen van mij :-[maar ja ben ook een beetje erg :P voorzichtig met m'n hondjes. Daarom vraag ik gewoon als ik twijfel, maar straks met het boek van Mogens erbij, gaat het helemaal goed komen ;D
Door 202spots
#500100
Ik volg voor 't grootste gedeelte Billinghurst, en pas zelf aan wat ik denk dat nodig is. ;)
Door Yari
#500110
Ik hanteer eigenlijk ook niet precies 1 van de zogenaamd bekende methodes, maar geef er zo mijn eigen inbreng aan en kijk hoe mijn hond erop reageert.
Ik geef ca. 40% bot (met minstens 50% vlees eraan, maar meestal zelfs meer), ca. 15% orgaanvlees, ca. 30% spiervlees en ca. 15% groentemix en/of gezonde tafelrestjes.
In de regel haal ik een aardige hoeveelheid ingrediënten in 1x en maak dan porties die goed zijn voor 1 dag en houd me daarbij aan mijn eigen percentages.
Yari geef ik 2x daags te eten. Maar niet altijd dezelfde hoeveelheden. Kan de ene keer een kleine hoeveelheid 's ochtends zijn en 's avonds een grote en de andere keer ongeveer evenveel 's ochtends en 's avonds. Ook krijgt ze hier maar bij 2 à 3 maaltijden per week een groentemix. En wanneer ze geen groentemix krijgt, krijgt ze bijv. wat gezonde tafelrestjes of wat meer spiervlees.
Ik barf (nog) niet volledig, maar wel steeds meer. ;)
Ik wissel barf en 3 soorten kvv's af (Bibi, Carnibest en Bandit) en kom nu gemiddeld genomen op ca. 3 dgn barf per week, maar het neigt inmiddels al meer naar 4.
In het begin vertrouwde ik nl. nog niet zo op die percentages e.d. en gaf dus voor de zekerheid nog veel kvv, maar ik begin toch steeds meer overtuigd te raken van barf en ik verwacht ook dat ik uiteindelijk voornamelijk echt zal gaan barfen en het kvv op een laag pitje zal gaan houden; ik ZIE nl. ook liever precies wat ik mijn hond voer en ook weet ik liever precies wat ze eet; blijft toch altijd een beetje de vraag met kvv. ;)
Laatst gewijzigd door Yari op za 25 feb 2006, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bas rouge
#500349
Ik voer op het moment:

10% groente/fruitmix
10% orgaan
10% vuile pens
50% vleesbot
20% spiervlees/vis

Waarbij ik aanteken dat ik een standaardmenu heb gemaakt die ik als richtlijn aanhoudt maar elke week is toch weer anders.
Vuile pens voer ik altijd in combinatie met groentemix en na een levermaaltijd (die ik overigens licht kook omdat Rein en Bolke rauwe lever niet eten) voer ik een behoorlijk kaal bot. Verder voer ik eenmaal per week een vette vis en eenmaal per week een fruitmix. Zuivel geef ik niet meer standaard.
Door Antonia
#500380
Lizzy schreef: Ik hoopte ook dat nog meer mensen zouden vertellen hoe zij voeren... misschien komt dat nog!!
Ik geloof niet in één gouden regel. Ik verdiep me in de verschillende methodes en probeer te begrijpen waarom iemand redeneert zoals hij redeneert en haal daar dan uit wat mij het meeste aanspreekt.
Wat mij aanspreekt in alle verhalen is dat een wolf een carnivoor is die daarnaast ook wat groenvoer binnenkrijgt. Hij voldoet aan zijn behoeften door het vangen en eten van prooidieren (varierend van kleine muizen tot grote grazers) en scharrelt er nog wat gras en fruit bij.
Dat probeer ik een beetje na te bootsen. Op de dagen dat ik barf (5 dagen per week) geef ik zoveel mogelijk hele (gevilde) prooidieren (hele kippen, eenden, fazanten, parelhoenders, konijnen, hazen, vissen) of probeer ik een prooidier na te "bouwen" (geef hele lappen pens, lappen spiervlees, harten, en bevleesde botten zoals nekken, strotten, ribben). Groenten vind ik wel belangrijk, maar die zijn hier niet echt gewild. Die krijgen ze 2 keer per week. Verder krijgen ze (of moet ik misschien zeggen is het hier vooral in de zomermaanden zelfbediening) het fruit uit mijn eigen bomen (appels,peren, pruimen) en struiken (bramen, bessen, aardbeien), 2 keer per week een ei van mijn eigen kippen en een paar keer per week wat biogarde.
Twee dagen per week moet ik 's avonds werken en heb ik oppas. Die oppas vindt al dat gedoe maar niets dus op die dagen worden er Carnibest gevoerd.
Nu heb ik het denk ik betrekkelijk makkelijk, want mijn honden zijn van een dusdanig formaat dat je ook makkelijk hele prooidieren kunt geven. Er gaat hier gemiddeld zo'n 3,5 kg voer per dag doorheen en naarmate mijn pup groeit neemt deze hoeveel ook nog wel even toe.
Welke methode is dit? Wie het weet mag het zeggen!
Groetjes,
Tonny
Door Lizzy
#500401
Welke methode is dit? Wie het weet mag het zeggen!
Groetjes,
Tonny
De Antonia methode ;D ;)!
Door Antonia
#500511
Lizzy schreef: De Antonia methode ;D ;)!
Het is inderdaad mijn manier. Maar met mijn vraag welke methode is dit, bedoelde ik eigenlijk: bij welk van de drie "goeroe's" mijn manier het meest aansluit, ik weet het niet. Is ook niet zo heel belangrijk denk ik.

Ik geloof niet dat een wolf denkt van " ik moet nu nog even mijn percentage botvlees scoren, of ik heb mijn percentage orgaan nog niet gehad, of ik hoef dit deel van mijn prooi niet op te eten wat ik heb dat percentage al voldoende binnen.
Ben overigens wel benieuwd wat jullie van mijn denkwijze en mijn Antonia methode vinden. Ik ben nog maar een erg "jonge" barfer (sinds twee maanden) en sta open voor suggesties. Mijn honden zijn tot dusver tevredener dan ooit tevoren.
Groetjes,
Tonny
Door Lizzy
#500579
Antonia schreef: Het is inderdaad mijn manier. Maar met mijn vraag welke methode is dit, bedoelde ik eigenlijk: bij welk van de drie "goeroe's" mijn manier het meest aansluit, ik weet het niet. Is ook niet zo heel belangrijk denk ik.
Daarom noemde ik het ook de Antonia methode ;).

En daarom noemde ik de mijne ook de Lizzy-methode. Ik heb alle boeken omtrent dit onderwerp meerdere keren gelezen en diverse experimenten uitgevoerd (ze volgens alle "goeroe's" gevoerd, inclusief het prooidiermodel zoals het op Raw Feeding wordt gepromoot) en uit al die experimenten bleek dat voor mij en mijn honden dit het beste werkte.
Ik geloof niet dat een wolf denkt van " ik moet nu nog even mijn percentage botvlees scoren, of ik heb mijn percentage orgaan nog niet gehad, of ik hoef dit deel van mijn prooi niet op te eten wat ik heb dat percentage al voldoende binnen.
Nee, dat geloof ik ook niet. Maar de gemiddelde wolf eet vooral hele prooidieren en die bestaan wel uit min of meer dezelfde percentages. Bovendien voer ik mijn hond niet als een wolf, wil ik mijn hond niet als een wolf voeren en voer ik mijn hond als een hond. Aangezien hij zelf niet kan kiezen, moet ik dat voor hem doen. Ik ben wel met je eens dat je qua percentages heus zo krap niet hoeft te kijken. Aan de andere kant praat ik wel graag over percentages omdat het de mensen (en vooral mensen die net beginnen) een beter idee geeft wat ze moeten voeren en hoeveel. Het is niet erg als je een keer een weekje praktisch geen orgaanvlees voert. Of een keer een weekje heel veel. Maar als mensen structureel teveel of te weinig (bijv orgaan) gaan voeren: dan komen er vanzelf problemen...
Ben overigens wel benieuwd wat jullie van mijn denkwijze en mijn Antonia methode vinden. Ik ben nog maar een erg "jonge" barfer (sinds twee maanden) en sta open voor suggesties. Mijn honden zijn tot dusver tevredener dan ooit tevoren.
Groetjes,
Tonny
Ik heb er eens even naar gekeken en ik geloof niet dat jouw honden iets te klagen hebben ;D. Ik kan me voorstellen dat ze ZEER tevreden zijn. Ziet er gewoon zeer goed en degelijk uit. Zeer veel afwisseling (tel tenminste wel 8 verschillende diersoorten maar ik vermoed dat dat er nog meer zijn). Je schrijft dat ze groente niet echt lekker vinden. Nou weet ik niet hoeveel je ze die 2 keer per week geeft, maar als ik mijn honden hun portie groente in 2 keer zou geven: dan is dat teveel voor ze en zullen ze het niet opeten. Ik verdeel het daarom in 5 tot 7 porties en meng het met spiervlees/pens/orgaan. Zo eten ze ongeveer 2 eetlepeltjes groente per dag en dat gaat er prima in. Misschien een idee, om ook kleinere porties te proberen?
Door Borke
#500647
Ik ben nog steeds wat aan het stoeien met percentages. Ik redeneer eigenlijk meer in dag porties (soms 1 en meestal 2 maaltijden per dag) dan in percentages. Daarna reken ik het weer terug nar percentages om te checken wat ik doe.

Groente vind ik belangrijk, maar Borke doet het beter op 10% dan op 15% (betere ontlasting).

Ik geef nu 2 maaltijden oprgaanvlees per week en zou dit wel uit willen breiden naar 3, zodat ik elke week lever, hart en pens kan geven. Dan zou ik uitkomen op ca. 20% orgaanvlees - ik heb nog geen idee hoe dat zou bevallen, want ik ben er nog niet mee gestart.
Ik zou dan minder vleesbotten willen geven en meer orgaanvlees.

Nu geef ik:
60% rauwe vleesbotten (meer dan 50% vlees, is incl vis als hij het wil eten)
10% spiervlees
10% groentemix
15% orgaanvlees
5% tafelrestjes/supplementen

Komt op dit moment dus het dichtste bji Billinghurst, en als ik meer orgaanvlees zou gaan geven dan 'lijkt het nergens meer op' denk ik?
Door Cindy de Wolf
#503146
Lizzy schreef: Ik gebruik de Lizzy Plat-Coelers methode ;D. Oftewel: ik heb van allerlei percentages uitgeprobeerd en deze bevallen mij het beste:

40% a 50% rauwe vleesbotten (die voor tenminste 50% uit vlees bestaan en eerder nog meer).
15% groentemix
15% orgaanvlees (inclusief pens)
20% a 30% spiervlees
Misschien moet je je ook maar op laten nemen in de; Welke methode lijst. Hebben we tenminste een beetje keus ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door