Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tineke ouwerkerk
#499172
Beste mensen,

Ik kom even binnenvallen en mochten jullie meer van mij of Britt (Beagle 3,5 jaar - 9,5 kg) willen weten, kijk dan even op voorstellen 13 oktober 2005.

Nu dan mijn vraag:

Door omstandigheden (darmoperatie - verwijderen pantykousje- en buikvliesontsteking) geef ik Britt sinds 4 weken Farmfood brok.
Echter, nu wil ik langzamerhand weer teruggaan naar BARF. Iets wat ik sinds juni 2003- juli 2005 aan Britt gegeven heb. Door omstandigheden (zie voorstelmailtje) ben ik in juli 2005 overgegaan naar Carnibest, hetgeen zij niet goed verdraagt. (koolhydraatallergie - gevolg eetobsessie - pica).

Nu zou ik de hoeveelheden BARF willen weten die ik kan geven naast de FF: hoeveel rmb, hoeveel gf, hoeveel vlees (zonder bot), hoeveel pens, hoeveel ander orgaan etc.
Is daar een verdeelsleutel voor?

Britt krijgt per dag 150 gram Farmfood en ik wil voorlopig 75 gram FF blijven geven en de rest aanvullen met Barf.

Kan iemand mij helpen hiermee? Ik kan niets hierover terugvinden in de bibliotheek (of heb ik niet goed gezocht?).

Tineke
Door tineke ouwerkerk
#499320
dank je wel.
Die lijsten ken ik wel, maar deze gaan over percentages voor 100% barf. Aangezien ik er daarnaast nog brokken bij geef, zou dit teveel worden.

Als je 50% brok geeft, kun je de barfschema's die bedoelt zijn voor 100% barf niet zomaar halveren.

Ik heb ooit eens gelezen dat je per 100 gram brokken, 200 gram rmb moet geven. Maar de rest van de percentages weet ik niet meer. Dus van gf, orgaan, etc.

Tineke
Door 202spots
#499328
Wanneer je de vehouding gewoon aanhoud zoals hier word beschreven:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5670

60% rauwe vleesbotten (50% bot - 50% vlees)
15% - 20% rauwe/gepureerde groentes
10% - 15% orgaanvlees
5% - 10% tafelrestjes en/of voedingssupplementen

Dan zie ik niet waarom je deze verhouding kan geven wanneer je brokken wil blijven geven?
Wanneer je alleen rauw geeft, dan zou ze ong.190-285 gr per dag eten.(2% of 3% van gewicht)
ik weet niets van de
100 gr.brokken/200gr.rauw...verhouding... :-\
Maar wanneer je brokken wil blijven geven dan geef je gewoon minder van de hoeveelheid rauw, die normaal voor 9.5 kilo nodig is,
en dan lijkt me 1/3 brokken en 2/3 rauw geen slecht idee.
Dus geeft b.v 75-85 gr brok en rond de 200gr. rauw.
(uitgegaan van 3%)
Maar waarom wil je brokken blijven geven wanneer rauw veel makkelijker voor haar maag is?
En helemaal wanneer je eerst gemalen botten zou geven.
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 24 feb 2006, 03:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#499336
tineke ouwerkerk schreef: Ik heb ooit eens gelezen dat je per 100 gram brokken, 200 gram rmb moet geven. Maar de rest van de percentages weet ik niet meer. Dus van gf, orgaan, etc.

Tineke
Het is de bedoeling dat je helemaal geen brokken geeft, maar het lijkt me dat je gewoon deze percentages aan kan houden. Je moet alleen wat je aan brok geeft er af trekken en die hoeveelheid BARF geven volgens de gewone percentages. Maar waarom wil je brok blijven geven?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#499339
Wat ik niet snap is als jouw hond een koolhydraat allergie heeft waarom je hem dan in hemelsnaam koolhydraat wilt blijven geven, brokken zijn namelijk koolhydraat bommen.
Dus ik snap de redernatie even niet helemaal.
Door Lizzy
#499356
Ik denk dat Sylvia daar een goed punt heeft. Als jouw hond werkelijk een koolhydraat-allergie heeft, dan zou dat betekenen dat zij het nog veeeeel slechter zou doen op Farmfood als op Carnibest. In Farmfood zit namelijk 45% koolhydraat en in de gemiddelde Carnibest zo'n 6%...... Ik denk dat je hond mogelijk dus om een andere reden niet zo goed ging op Carnibest.

OK, als je toch brokken wilt blijven voeren, dan kun je gewoon de andere 50% van je menu volgens de percentages doen die jou bevallen. En je kunt het dan ietsjes minder strikt hanteren. Qua vleesbotten vind ik dat je een beetje moet uitkijken en dit vooral langzaam op moet bouwen. Ten eerste is je hondje herstellende en ten tweede moet ze de botten dus verteren terwijl ze ook brokken krijgt. Ik zou dus beginnen met kippen en eendennekken en dit langzaam uitbouwen. Ik denk dat vooral vleesbotten van kleine diersoorten heel geschikt zijn. Te denken valt aan : hele kip (en daar dan een deel van geven), parelhoen, eend, konijn. Als dat allemaal goed verteerd wordt, dan kun je langzaam ook grotere botten (bijv. geitenribben of lamsribben) gaan introduceren).

Qua percentages kun je je dus gewoon houden aan bijv:

50% vleesbotten
10% a 15% orgaanvlees
15% groente en fruitmix
25% a 30% spiervlees
En eventueel wat tafelrestjes

Supplementen zou ik zeker niet geven. Ik vind brokken namelijk al een onnatuurlijke vitamine/mineralen-pil.

Dus, normaalgesproken zou je 15 gr. Farmfood per kilo lichaamsgewicht geven. Dat is ongeveer 140 gram. Daar neem je dus de helft van. Dat is 70 gram per dag.

OK, stel dat je je hond 2% van haar lichaamsgewicht aan BARF voert. Dat is ongeveer 190 gram per dag (voor een hond van 9,5 kilo). Maar omdat je de helft brokken voert, geef je hier ook de helft van. Dat is dus 95 gram per dag. Dat is 665 gram per week.

Stel, je voert 50% vleesbotten (die voor 50% uit vlees en 50% uit bot bestaan - ongeveer) en 15% orgaanvlees en 15% groentemix en 20% spiervlees, dan maakt dat per week:

335 gram vleesbotten
100 gram orgaanvlees
100 gram groentemix
135 gram spiervlees
---------------------------------
670 gram totaal per week

En zoals je weet hoef je niet iedere dag alle elementen van bovenstaande te voeren. Dus deze gewichten verdeel je gewoon over de week. En deze gewichten moet je allemaal niet tot op de gram nauwkeurig nemen hoor! Dit is een beetje een richtlijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door