Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door evelyn02
#498109
Volgens Mogens is pens één van de beste vleessoorten om aan je hond te geven. Het zou alle verschillende soorten eiwitten bevatten. Maar ik vraag me af hoe het met de voedingswaarde zit, ik bedoel hoeveel calorieën levert het op t.o.v. het gemiddelde andere BARF voer. Ik heb het gevoel dat mijn honden van (lams)pens veel meer nodig hebben dan van andere vleessoorten. Herkennen jullie dit? En wie weet hoe het zit met de voedingswaarde?

Evelyn
Door Lizzy
#498183
Veel verder als de volgende analyse van pens kom ik eerlijk gezegd niet: http://www.greentripe.com/

En het bevat niet verschillende soorten eiwitten maar wel een skala van aminozuren. En dat geldt eigenlijk voor ieder vlees.

Maar goed, de calorieen voor pens staan in bovenstaande link wel genoemd.

En hoewel ik vuile pens heel waardevol vind, vind ik persoonlijk dat Mogens overdrijft en dat je ook niet kunt zeggen dat pens "compleet" is. Geen enkel enkelvoudig voedsel is compleet. Ergo, zelfs bij compleet voer kun je je bedenkingen hebben bij de compleetheid ervan.....
Door Mevroi Kruim
#498190
Lizzy schreef: Veel verder als de volgende analyse van pens kom ik eerlijk gezegd niet: http://www.greentripe.com/

En het bevat niet verschillende soorten eiwitten maar wel een skala van aminozuren. En dat geldt eigenlijk voor ieder vlees.

Maar goed, de calorieen voor pens staan in bovenstaande link wel genoemd.

En hoewel ik vuile pens heel waardevol vind, vind ik persoonlijk dat Mogens overdrijft en dat je ook niet kunt zeggen dat pens "compleet" is. Geen enkel enkelvoudig voedsel is compleet. Ergo, zelfs bij compleet voer kun je je bedenkingen hebben bij de compleetheid ervan.....

"Complete" brokken bedoel je, neem ik aan?
Door Lizzy
#498214
Kruimel schreef: "Complete" brokken bedoel je, neem ik aan?
Ja, onder andere complete brokken. Maar wat is compleet? Heel eerlijk gezegd, als je diep in mijn hart kijkt, geloof ik uberhaubt niet in de 'complete voeding'.
Door evelyn02
#498295
Maar Mogens propageert ook niet om alleen maar pens te geven. Hooguit 50% vindt hij nog aanvaardbaar, dus zeker niet als complete voeding,

Evelyn
Door Joshii
#498301
Lizzy schreef: Ja, onder andere complete brokken. Maar wat is compleet? Heel eerlijk gezegd, als je diep in mijn hart kijkt, geloof ik uberhaubt niet in de 'complete voeding'.
Waarom niet?

De reden dat ik dat vraag is dat mijn honden 's morgens kvv ( dus compleet) krijgen, en 's avonds Barf. Voor het barfgedeelte gebruik ik de rekenhulp. Het kvv deel reken ik daar niet in mee, er van uitgaande dat dat compleet is...
En met 'compleet' bedoel ik dan dat er alles in zit dat ze nodig hebben, in de juiste verhoudingen.
Laatst gewijzigd door Joshii op wo 22 feb 2006, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#498608
Neem nou als voorbeeld een pakje Rodi Pens & Schapenvet. Daar zit in: pens en boekmaag, schapenvet, zemelen, vitamines en mineralen.

Ik kan me niet voorstellen als ik elke dag, jaar in jaar uit 6 boterhammen met boter en kaas eet + een vitaminepil dat ik werkelijk gezond blijf. Jij?

En ik geloof eerlijk gezegd ook niet zo in de fantastische opneembaarheid van onnatuurlijke vitamine en mineralenpreparaten. In mijn ogen zijn die dingen alleen 'geschikt' (als ze al geschikt zijn) als aanvulling op een goede en vooral afwisselende voeding.

Maar goed, al deze voertjes zijn dus gemaakt voor de standaard hond. En vaak zie je (vooral vaak bij brokken gezien en gehoord) dat hond A het geweldig doet op brok B. En ineens niet meer.... Vacht wordt dof. Hond gaat meuren..... Dus hond A krijgt merk C. En verdomd zeg, hij doet het ineens weer geweldig! Wat een rot-merk, merk B >:(. Totdat hond A het weerk slecht begint te doen op merk C. En teruggezet wordt op bijv. merk B. En het weer geweldig doet. Je ziet nergens zoveel mensen hannissen met merken als in de honden/kattenwereld..... Hoe zou dat komen? Ik denk dat een hond op den duur toch tekorten oploopt. Deze worden nergens door aangevuld, men schakelt over op een ander merk en pas dan krijgt de hond (mogelijk) weer binnen dat hij tekort kwam. En ik zie dit soort dingen gelukkig wel veel minder met versvlees. Maar ik zie ook wel steeds meer versvleesvoerders af en toe eens wat anders voeren. Zoals een eitje of een visje of een vleesbotje. Goede zaak! Denk ik. Ik zie het bij brokkenhonden ook wel eens wel goed gaan hoor. Jarenlang, op 1 merk. En de laatste keer vroeg ik aan iemand "en geef je hem wel eens wat tussendoor of tafelrestjes ofzo?". Jaaaa, de hond kreeg kaas, ei (welliswaar gekookt, maar toch) en brood en fruit en yoghurt, melk, karnemelk, groente-restjes, vlees-restjes (gebakken, maar toch). Al jaren. Ik dacht toen "I rest my case".

Om terug te komen op jouw vraag: in principe zit in KVV alles en ook in 'de juiste verhoudingen'. Dat laatste is nog maar wel de vraag hoor. Ik vind persoonlijk dat er in kvv te weinig goed spiervlees zit en teveel orgaanvlees. Daarom denk ik dat je in je zelf samengestelde gedeelte vooral vleesbotten en vlees (spiervlees dus) moet geven. En daarom vind ik het subliem als mensen ook dingen geven die nou net niet in versvlees zitten. Zoals bepaalde soorten vleesbotten (bijv. van eend of geit), vlees, vette vis (sardien, makreel, zalmkop), eitje, etc.
Door Lizzy
#498612
evelyn02 schreef: Maar Mogens propageert ook niet om alleen maar pens te geven. Hooguit 50% vindt hij nog aanvaardbaar, dus zeker niet als complete voeding,

Evelyn
Nou ja, ik vind 50% dus extreem veel. En ik snap zijn redenering ook niet. Als je hem om het percentage bot vraagt dat je moet voeren, dan kijkt hij naar de natuurlijke prooi van de hond. Als je hem naar het percentage orgaanvlees vraagt, dan kijkt hij naar de natuurlijke prooi van de hond. En dan ineens mag je de hond wel 50% pens voeren, terwijl de gemiddelde prooi van de wolf niet eens pens bevat ???. En ik wil niet bestrijden dat echt vuile pens (hetgeen eigenlijk niet eens meer verkocht mag worden hier) prima hondenvoer is met een prima Ca/F verhouding (maar ach, geef een stuk vleesbot en je hebt ook een perfecte Ca/F verhouding) etc. maar ik vind dat nog steeds geen reden om ineens voor pens andere criteria te hanteren. Ik vind het dus persoonlijk helemaal geen goed idee om 50% pens te voeren (stel dat je dat doet. En stel, je geeft 15% bot. Kaal. Zit je op 65%. Hij vindt groente zeer waardevol en geeft zelf nogal hoge percentages. OK, geef 15% groente. Zit je op 80%. Geef je 10% organen (vond hij een goed idee). Zit je op 90%. Houd je 10% over voor tafelrestjes, supplementen EN spiervlees. Terwijl het prooidier vooral uit spiervlees bestaat. Ik vind dit dus totaal uit verhouding.... Is mijn persoonlijke mening hoor).

Tenzij zijn domesticatie-theorie hier iets mee te maken heeft.... Volgens hem heeft de tamme hond jarenlang met de jagende mens geleefd en zich alleen gevoed met de restjes. Wat zouden de resten van de jagende mens zijn geweest? Darmen, maag en botten? Mmm, misschien vandaar dat de tamme huishond zo dol is op vleesbotten en daar maar geen genoeg van kan krijgen! Maar OK, ik geef toe: dat is een heel andere discussie.
Door evelyn02
#498759
Lizzy schreef:
Tenzij zijn domesticatie-theorie hier iets mee te maken heeft.... Volgens hem heeft de tamme hond jarenlang met de jagende mens geleefd en zich alleen gevoed met de restjes. Wat zouden de resten van de jagende mens zijn geweest? Darmen, maag en botten? Mmm, misschien vandaar dat de tamme huishond zo dol is op vleesbotten en daar maar geen genoeg van kan krijgen!
Daar is inderdaad zijn "excuus". Trouwens ook pens schijnt niet de goede Ca/P verhouding te hebben volgens hem (en ook eischil schijnt volgens hem niet te voldoen). Dit volgende stukje komt uit een mailtje van hem: Green tripe is not an alternative. Although it does come with quite a substantial amount of Calcium, it contains a lot of phosphorous that is bound differently than in bones, so you do not get the right Calcium/Phosphorous balances from tripe alone, even if you add enough Calcium from other sources and count all the Phosphorous in the tripe's proteins. Egg shells, the same. Possibly good for Calcium - but the Phosphorous balance is totally off the mark. It generally doesn't matter, because few people have that much accumulated mass in the form of egg shell to give to their dogs, but if you consider egg shells an alternative to bone, you are in trouble...

Evelyn

P.s. het is niet mijn idee hoor om zoveel pens te geven maar het is me alleen opgevallen dat ze meer pens nodig hebben dan ander vlees. Dit merk ik aan hun verzadiging maar ook aan het gewicht als ze toevallig wel eens wat meer pens eten.
Door Lizzy
#498808
evelyn02 schreef: Daar is inderdaad zijn "excuus". Trouwens ook pens schijnt niet de goede Ca/P verhouding te hebben volgens hem (en ook eischil schijnt volgens hem niet te voldoen). Dit volgende stukje komt uit een mailtje van hem: Green tripe is not an alternative. Although it does come with quite a substantial amount of Calcium, it contains a lot of phosphorous that is bound differently than in bones, so you do not get the right Calcium/Phosphorous balances from tripe alone, even if you add enough Calcium from other sources and count all the Phosphorous in the tripe's proteins. Egg shells, the same. Possibly good for Calcium - but the Phosphorous balance is totally off the mark. It generally doesn't matter, because few people have that much accumulated mass in the form of egg shell to give to their dogs, but if you consider egg shells an alternative to bone, you are in trouble...

Evelyn

P.s. het is niet mijn idee hoor om zoveel pens te geven maar het is me alleen opgevallen dat ze meer pens nodig hebben dan ander vlees. Dit merk ik aan hun verzadiging maar ook aan het gewicht als ze toevallig wel eens wat meer pens eten.
Ja, maar dan zou hij hetzelfde excuus kunnen hanteren voor wel meer dingen. En dat doet hij dan weer niet. Dus daarin vind ik hem niet erg consistent. Bij mijn weten heeft hij trouwens zelf gezegd dat pens compleet is.... Maar ik ben het meer eens met wat hij hier schrijft. Pens bevat ten opzichte van vlees dus wel meer calcium, maar het bevat nog steeds meer fosfor als calcium.

Qua de calorische waarde... wat is lb ook alweer?

(Calories 756.35 cal/lb)

Dan kunnen we kijken of ander vlees meer calorieen bevat!
Door Lizzy
#498850
Dank je Fieke! Wie kan er goed rekenen ;D?

In mijn analuse boekje staat bijv. dat 1000 gram schapenvlees 1912 kcal bevat. Pens bevat dus: Calories 756.35 cal/lb. Hoeveel kcal bevat dan 1000 gram pens?
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 23 feb 2006, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#498883
evelyn02 schreef: Pens bevat dan 1670 Kcal (756,35/453 x 1000)

Evelyn
Waarom geen 1912 kcal in pens? En hoe verhoud het aantal kcal in pens zich tot rundvlees?
Door Joshii
#499133
Lizzy schreef:....
Ik kan me niet voorstellen als ik elke dag, jaar in jaar uit 6 boterhammen met boter en kaas eet + een vitaminepil dat ik werkelijk gezond blijf. Jij?
Nee, ik denk idd niet dat je daar gezond op blijft.
Maar wat nu als ik elke dag, jaar in jaar uit 's morgens 2 boterhammen met kaas eet en 's avonds vers en gevarieerd?

M.a.w.: Fred krijgt 30% kvv en 70% barf, bij Nuka is dat 25%/75%.
In het samengestelde gedeelte zit géén orgaan, behalve 1x in de +/- anderhalve week een penslap en 1x pw een fliebertje lever.
Dit gedeelte bestaat dus uit spiervlees (AHV), (vleesbot van:) kip, rund, lam,paard, eend, konijn en 1x per week vis. ( zalm, sardien, ansjovis, haring, koolvis). Daarnaast krijgen ze 2 eieren per week, 3x groentenmix en soms wat hüttenkase.
Daarnaast krijgen ze 1 visoliecapsule per week en gaat er knoflook, honing en zeewier door de groentenmix.

Moet ik er nu toch rekening mee houden dat ze door die 30/25% kvv tekorten oplopen of is het barfgedeelte groot en gevarieerd genoeg om dat op te vangen?
Ik dacht dat ik met 6 diersoorten en vis aan de veilige kant zat...maar is dat dan wel zo?
Laatst gewijzigd door Joshii op do 23 feb 2006, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door