[quote="Bullekes"]
is inclusief pens

..Misschien vinden jullie het raar maar ik heb deze vraag dus ook gesteld op voer natuurlijk forum gewoon omdat ik nogal bang benom het verkeerd te doen en die zeggen dat ik teveel bot geef en teveel orgaan.... Ik moest 1 dag een pens dag maken en 2 keer bot eruit halen en daarvoor in de plaats spiervlees... Waar zit het verschil in dan??
[/quote]
Tja..... Hebben zij trouwens dezelfde problemen met de intepretatie van je menu gehad als ik? Want ik had in eerste instantie struisvogel als vleesbot mee willen rekenen, tot bleek dat het alleen om vlees ging.
Maar goed, ik kan natuurlijk alleen maar uitleggen waarom ik vind dat de percentages in orde zijn. Misschien moet je trouwens zelf wat boeken gaan lezen om zo je eigen mening te gaan vormen. Misschien moet je ook zelf gaan experimenteren om je eigen meing te gaan vormen. Dat lijkt me echt raadzaam.
Ik vind 50% vleesbot een prima percentage. Tenminste, wanneer je vleesbotten geeft die voor een groot deel (tenminste 50%) bestaan uit vlees. Als de botten kaler zijn dan dat: dan doe je er goed aan minder bot en meer vlees te geven. Ik kan vanaf hier niet zien hoeveel bot en hoeveel vlees de botten bevatten die jij je hond geeft, dus dat zul je zelf moeten beoordelen.
Zelf heb ik mijn honden 10%, 15%, 20%, 25%, 30% en zelfs 35% bot gegeven. Kaal. (dat is dus 20% vleesbot, 30% vleesbot, en zo verder - want, de botten bevatte ongeveer 50% vlees en 50% bot en dat maakt dat 10% bot kaal ongeveer 20% vleesbot is).
Uit mijn eigen experiment heb ik ondervonden dat mijn honden het niet goed deden op 10% bot (kaal). Ook niet perfect op 15%. En ook niet op 30% en 35%. Ik ben ze dus 20% a 25% bot gaan voeren en dat bevalt het beste. Ik merk ook bij veel van de leden (in de afgelopen 3 jaar) dat veel honden het gemiddeld genomen op dit percentage uitstekend doen. Pups groeien goed op, volwassen honden doen het ook goed.
Op een laag percentage bot kregen mijn honden slappe ontlasting, waardoor ze weer last van hun anaalklier kregen. Ook werden hun tanden en kiezen vuil (plak en tandsteen). Ze hebben af en toe gewoon lekkere grote vleesbotten nodig waar ze lekker op tekeer kunnen gaan. En ik heb het nu
niet over recreatiebotten, maar gewoon vleesbotten van grotere 'prooidieren' zoals geit en lam en kalf. Ik merk overigens ook dat de meeste honden vleesbot het aller, aller, allerlekkerste vinden. Mogens Eliasen had hier nog een interessante theorie over. Komt in het kort hier op neer: honden zijn geen wolven. Ze zijn gedomestiseerd. Heeeeeel lang geleden. Gedurende hun domesticatie-proces werden ze waarschijnlijk vooral gevoerd met het afval van de jagende mens. Nou vraag ik je, wat denk jij nou dat mensen als afval beschouwde in die tijd? Vlees? Orgaanvlees? Darmen? Botten? Dat is een doordenkertje

).
Op een hoog percentage bot kregen mijn honden last met ontlasten. Ik heb bij een van mijn honden zelfs een klisma moeten gebruiken. Dat was bij 35% bot (kaal - dus 70% vleesbot). Ik vind dat een hond geen pijn hoort te hebben bij het ontlasten.
Ian Billinghurst raadt 30% (en meer) bot aan (kaal). Mogens Eliasen zo'n 10% tot 25% (en niet daarboven). Tom Lonsdale valt weinig over te zeggen. Hij schrijft dat je je honden zoveel mogelijk hele prooidieren moet geven. Die bevatten 10% a 15% bot. Kaal. Maar daarnaast heeft hij het ook over vleesbotten, hele 'prooidieren' waar je het vlees afhaalt voor je zelf en de rest aan je honden geeft. Affijn, kom je volgens mij op een hoger percentage bot uit....
Ik raad mensen aan om zo'n 20% a 25% bot (kaal) te voeren, omdat dat mij persoonlijk (bij vier veschillende honden - de honden van verschillende leden niet meetellend) het beste is bevallen. Maar ach, de marges zijn natuurlijk eigenlijk klein, dus ik zou zeggen: maak je er vooral niet te druk over! Je hond gaat niet dood op 10% en ook niet op 30%. Probeer zelf eens uit waar jouw honden het het beste op doen! Komt allemaal niet zo krap joh!
Je geeft 20% orgaan. Laten we zeggen dat zo'n 15% orgaanvlees een prima hoeveelheid is. Maar, je schrijft zelf dat in jouw 20% OOK pens zit. Pens is een beetje een uitzondering op de regel. Mogens Eliasen rekent het zelfs onder spiervlees, pens. Ik ben het daar niet mee eens, maar, ik zie wel in dat vuile pens een goede aanvulling is. Ik vind dus dat 20% orgaanvlees, inclusief pens, prima. Je zult (als je het na-rekend) vast op zo'n 15% orgaanvlees, zonder pens, uitkomen. En daar zitten perfecte orgaanvleessoorten bij zoals tong en hart, maagjes en lever. En ook hier geldt weer: we hebben het over gemiddelde percentages. Je hond gaat werkelijk niet dood als je hem 10% orgaan of 20% orgaan geeft. Of iets daar ergens tussen. Je moet het grote plaatje vooral niet uit het oog verliezen! Je kunt ook hier zelf experimenteren. Kijk waar jouw hond het het beste op doet. Dat is nou het voordeel van zelf samenstellen. Jij bepaald hoe je je hond voert en met welke percentages!!