Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ferro
#496349
Hoihoi,

onze Ferro staat nu op korrels en Duck. Dit weekend hebben we hem al wat kippenekjes gegeven. Intussen hebben we ook groentemix gemaakt, en deze morgen runderhart versneden. Nu is mijn vraag, hoe laten we hem nu zo best mogelijk wennen aan de omschakeling? Onze Ferro is een pup van 5 maand en 32kgs. Geven normaal kreeg hij 3x daags eten, maar nu moet er 8 uur tussen vers en korrels zitten, dus 2x daags. Nu, geven we hem elke dag iets vers, bvb s'morgens korrels en s'avonds kippenekjes bvb, of doen we bvb
dag 1: korrels en duck
dag 2: korrels en kippenekken
dag 3: groentemix+runderhart en s'avonds, opnieuw kippenekken...
Door Borke
#496359
Ik zou lekker weer 3x per dag gaan voeren en die korrels niet meer geven.
Door karin2
#496366
ik zou hem 's morgens en 's middags duck geven en 's avonds iets om te barfen ,dus pens kippenekken,pens ,kopvlees of vleesrib
Door Ferro
#496405
Hij reageert alvast goed op zn nekken en de GM (vaste stoelgang, enkel wat kleine restjes bot te zien) Ik kan hem dus nog niet volledig hieropzetten? BVB
maandag/dinsdag/donderdag/vrijdag/zaterdag=
s'morgens en s'avonds 500gr kippenekken
s'middags 300gr GM en 300gr runderhart

woensdag en zondag
s'morgens en s'avonds 500gr kippenekken
s'middags 600gr spiervlees (gemalen kalkoenvlees)

Indien neen, hoelang de duck nog aanhouden?

PS: kloppen de verhoudingen? Ferro weegt nu 32kgs, dus 5% van het lichaamsgewicht als pup, maakt 1600gr per dag
Pens moet de hoofbrok uitmaken van het organenvlees???
Laatst gewijzigd door Ferro op ma 20 feb 2006, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#496476
Ja hoor, je kunt hem best volledig overzetten. Maar ik hoop wel dat je ook andere dingen gaat geven als kip en rund? Dit menu is prima om over te schakelen (voor 1, hooguit 2 weken), maar je moet dat rap gaan uitbreiden met andere soorten vleesbot, vlees en orgaanvlees van andere diersoorten. Alleen kippennekken, hart en af en toe wat spiervlees is echt bij lange na niet voldoende. Voor een pup is het ook belangrijk dat hij vooral andere vleesbotten als kippennek krijgt.

Ik kom alleen niet aan 1600 gram per dag... Maar, misschien zit ik fout te rekenen! Ik zal mijn berekening even opschrijven:

500 gram x 7 maaltijden vleesbot = 3500 gram
300 gram x 5 maaltijden orgaanvlees = 1500 gram
200 gram x 5 maaltijden groentemix = 1500 gram
600 gram x 2 maaltijden spiervlees = 1200 gram
------------------------------------------------------------------
totaal 7700 gram

7700 gedeeld door 7 dagen = 1100 gram per dag

Percentages zijn trouwens goed hoor (als bovenstaande klopt):
45,4% vleesbot
19,5% groentemix
19,5% orgaanvlees
15,6% vlees

Ik zelf zou iets minder groente en ietsjes minder orgaan geven en iets meer spiervlees.

Pens is erg gezond. Ik denk dat het prima is om 5% a 10% van het totaal aan voedsel per week uit pens te laten bestaan. Ik zou ook zeer beslist lever geven. Dat heeft een pup beslist nodig! Voor de vitamine A. Ik denk dat je best 100 gram lever per week kunt geven. Te denken valt aan kippenlever, lamslever, runderlever (bijvoorkeur biologisch). Ik zou ook vette vis gaan geven (bijvoorbeeld sardientjes en zalmkop of makreel). Goed voor de vitamine D. En een keer of 2 een rauw eitje, ook gezond!
Door Ferro
#496507
Is nu vnl de eerste week zo om hem wat te laten wennen, vanaf volgende week geleidelijk aan variaties gaan toevoegen. We kunnen alvast aan het volgende geraken: konijn, haas, kwartels, kip, eend, parelhoen, struisvogel, duif en andere hoenders, paard, morgen krijgen we bevestiging over kalf en schaap/lam. Voeg je dan elke week iets nieuws toe (zodat je zijn reaktie op een bepaald dier kan gaan bepalen)

ik dacht dat ik het volgende had
kippenekken: 7000gr (14 * 500)
groentemix: 1500gr (5 * 300)
runderhart: 1500gr (5 * 300)
spiervlees: 1200gr ( 2 * 600)
Door Lizzy
#497023
Ja, inderdaad. Ik heb verkeerd gekeken. Kom je op heel andere percentages, namelijk:

62,5% vleesbot
13,4% orgaanvlees
13,4% groentemix
10,7% vlees

Ik zou toch zeker een % of 10 minder vleesbot gaan voeren. En in plaats daarvan zou ik meer vlees geven.

Nou, als je aan konijn, haas, kwartels, kip, eend, parelhoen, struisvogel, duif en andere hoenders, paard, kalf en schaap/lam kunt komen: hahaha, jaaaaa, dan heb je RUIMSCHOOTS genoeg afwisseling!!!!!!!! Wauw!!!!!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door