Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marielle
#495444
N.a.v. de lezing van Mogens heb ik toch nog een vraag.
Ik heb mijn honden vorige week een dag onbeperkt laten eten van struisvogel (botten en vlees).
Ze aten toen heel beschaafd net ietsje meer dan wat ze normaal per dag krijgen.
Deze week dacht ik, laat ik eens proberen wat ze met ander vlees doen.
dus een beetje lever, lamsgehakt, hertenvlees. (ongeveer 4 kilo en dus meer dan normaal).
Ze bleven maar eten.
Toen nog 2 kilo kippennekken erbij gepakt.
Ook op.
Toen... durfde ik toch niet nog meer te geven.
(2 honden van ca 25 kg en 2 van ca 15kg).

Ik ben benieuwd of er meer mensen dit geprobeerd hebben en wat de ervaringen zijn.
Door Laura2004
#495469
Ik heb het niet geprobeerd.
Maar wat was jouw ervaring? Is het jou bevallen en je honden, hoe vonden zij het( ik vermoed dat ze het niet vervelend vonden ::))?
Door Marielle
#495491
de eerste keer was ik heel verbaasd dat ze snel vol zaten/ moe waren.
Ik vond het erg leuk om te zien.
Daarna lagen ze ook echt in diepe rust (en dat zegt wat met 2 borders in huis ;) )

De 2e keer had ik verwacht dat ze eerder zouden stoppen, maar toen ik op 3 keer de normale hoeveelheid zat, durfde ik toch niet goed door te gaan.
Vroeg me toch af waar de rem dan zou zitten en of die er wel zit.
Dat vond ik dus best spannend eigenlijk.
Wat me wel opviel is dat Noel haar lever gewoon opat en haar hertenvlees ook. Dat doet ze normaal echt niet, dan eet ze gewoon 3 dagen niet.
Misschien dat minder vaak voeren toch helpt daarbij.
Door Lizzy
#495492
Marielle schreef: N.a.v. de lezing van Mogens heb ik toch nog een vraag.
Ik heb mijn honden vorige week een dag onbeperkt laten eten van struisvogel (botten en vlees).
Ze aten toen heel beschaafd net ietsje meer dan wat ze normaal per dag krijgen.
Deze week dacht ik, laat ik eens proberen wat ze met ander vlees doen.
dus een beetje lever, lamsgehakt, hertenvlees. (ongeveer 4 kilo en dus meer dan normaal).
Ze bleven maar eten.
Toen nog 2 kilo kippennekken erbij gepakt.
Ook op.
Toen... durfde ik toch niet nog meer te geven.
(2 honden van ca 25 kg en 2 van ca 15kg).

Ik ben benieuwd of er meer mensen dit geprobeerd hebben en wat de ervaringen zijn.
Ik denk dat het wel even duurt voordat je gevonden hebt hoeveel ze moeten eten voordat ze vol zitten. Ik denk ook dat je er heel erg goed aan doet om dit langzaam op te bouwen en niet direct in 1 keer zich helemaal vol te laten eten (dus zoals je nu gedaan hebt). Steeds een beetje meer, totdat je op een punt komt dat ze vanzelf ophouden met eten. Misschien maakt het trouwens nog wel uit wat je ze laat eten? Misschien dat het ruk, pluk, sleur en scheur-werk van de struisvogel en sneller vol doet zitten als gehakt? Ik merk dat goed bij mijn honden: vroeger gaf ik ze nog wel eens gemalen kalkoenvleesbotten. Ze bleven eten. Ze hadden dan ook zo weer honger. Terwijl als ik ze gewoon vlees of vleesbot in 1 stuk geef van 1 kilo: hoor ik ze de rest van de avond niet meer.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 20 feb 2006, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#495504
Mij is opgevallen, dat als mijn honden iets hebben gegeten wat zelf samengesteld is, geeft niet wat, 's avonds veel rustiger zijn dan wanneer ze kvv hebben gegeten. Inderdaad lijken ze dan veel voldaner; ik moet ze dan zelfs vaak wakker maken 's avonds laat voor de laatste plasronde ::)
Door Laura2004
#495563
Marielle schreef: de eerste keer was ik heel verbaasd dat ze snel vol zaten/ moe waren.
Ik vond het erg leuk om te zien.
Daarna lagen ze ook echt in diepe rust (en dat zegt wat met 2 borders in huis ;) )

De 2e keer had ik verwacht dat ze eerder zouden stoppen, maar toen ik op 3 keer de normale hoeveelheid zat, durfde ik toch niet goed door te gaan.
Vroeg me toch af waar de rem dan zou zitten en of die er wel zit.
Dat vond ik dus best spannend eigenlijk.
Wat me wel opviel is dat Noel haar lever gewoon opat en haar hertenvlees ook. Dat doet ze normaal echt niet, dan eet ze gewoon 3 dagen niet.
Misschien dat minder vaak voeren toch helpt daarbij.
Wat leuk joh, dat het zo goed bevalt! :D Hoeveel dagen krijgen ze eten? En hoe lang laat je ze uitbuiken na zo'n grote maaltijd?

Even off topic: Klopt het dat die Amerikaanse Bulldog (als ik het goed heb) in je onderschrift een muilkorf om heeft? En mag ik vragen waarom?
Ik zit er nl. ook over te denken om Kai soms een muilkorf om te doen. :-\
Door Laura2004
#495565
Laura2004 schreef: Wat leuk joh, dat het zo goed bevalt! :D Hoeveel dagen krijgen ze eten? En hoe lang laat je ze uitbuiken na zo'n grote maaltijd?

Even off topic: Klopt het dat die Amerikaanse Bulldog (als ik het goed heb) in je onderschrift een muilkorf om heeft? En mag ik vragen waarom?
Ik zit er nl. ook over te denken om Kai soms een muilkorf om te doen. :-\
Misschien was het handiger geweest om de laatste vraag via een pb te stellen, dus als misschien dat jij mij een pb kan sturen hierover! ;)
Door Borke
#495615
Ik denk dat het verschil van voleten tussen kvv en zelf samengesteld dels in de grote stukken van zelf samenstellen zit, maar ook in het geestelijk moe worden.
Het opkluiven van een stuk vlees met bot of van een hele vis kost ook geestelijke energie en is daarbij voor onze Borke ook altijd ontzettend opwindend.
kvv is gewoon heel lekker, maar is ook zo weg, eigenljik hetzelfde qua emotie als hij vroeger had met brokken.

Overigens hebben wij hem als jonge hond een keer 2x ontbijt gegeven toen hij nog deels brokken at.
Leo gaf hem zijn brokken ontbijt en ik deed het daarna. Ik maakte me toen zorgen dat hij ziek was, want hij at niet zo gretig als ik gewend was en liet ook een deel staan. Toen ik het later an Leo ging vertellen, was al snel duideljik waarom ;D
Door Lizzy
#496141
Hoeveel weken ben je trouwens bezig Marielle, om ze zich vol te laten eten? Want ik zat me net te bedenken dat de lezing van Mogens 2 weken geleden was. En nou weet ik natuurlijk niet hoe je voor die tijd voerde, maar in 2 weken van normale porties naar volledig vol laten eten is volgens mij wel veel te snel. Volgens mij doe je er goed aan om dit langzamer op te bouwen.
Door Mevroi Kruim
#496162
Ik sluit me bij Lizzy aan: langzaam opbouwen! Mogens gaf een schema dat over weken liep, en zo heb ik het ook gedaan.
Hoeveel ze hier eten als ze echt door kunnen gaan verschilt per hond en per soort voer. Tara kan heel veel aan, ze eet beschaafd maar gaat gewoon door; Kátur is meer een muts, die stopt wat gauwer en als hij er echt voor moet werken is eht al gauw genoeg.
Door Marielle
#496272
Het onbeperkt is niet helemaal onbeperkt dus. ;)
Ze krijgen 6 maaltijden en kregen wel al regelmatig grotere porties (grote en kleine maaltijden afgewisseld) alleen ging het toen niet zo bewust, maar meer omdat dat beter uitkwam.

Nu zijn we er wat bewuster mee bezig.
Maar ik zal zeker voorzichtig zijn met opbouwen.
Door ~Joke~
#497484
Kyra en Penny hebben zich eens ongezien bij een vriendin te barsten gegeten aan katten resp hondenbrokken. Ze stopten pas met eten toen ze helemaal bol stonden :-\. Ze konden niet zitten of liggen van de buikpijn. Ik moest ze laten braken om weer wat verlichting te geven. Border Terriers zijn volgens mij in staat om zich dood te vreten. Daar zit geen rem op :-\
Door tieneke
#497486
Joke Miedema schreef: Kyra en Penny hebben zich eens ongezien bij een vriendin te barsten gegeten aan katten resp hondenbrokken. Ze stopten pas met eten toen ze helemaal bol stonden :-\. Ze konden niet zitten of liggen van de buikpijn. Ik moest ze laten braken om weer wat verlichting te geven. Border Terriers zijn volgens mij in staat om zich dood te vreten. Daar zit geen rem op :-\
Daarom ga ik dit ook nooit uitproberen ;)
Weet zeker dat ze blijven gaan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door