Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
#491604
Vleesmolen versus kipkarkas: een test.

Author: Kruimel

Keywords: Vleesmolen; gehaktmolen; handmatig; kipkarkas; spierkracht

Abstract/Introduction:
Over de (on)mogelijkheid om kipkarkassen te malen in een handmatig aangedreven vlees- ofwel gehaktmolen bestaan verschillende meningen. Wij hebben de test gedaan en komen tot de conclusie dat kipkarkassen in een molen nummer 10 met niet al te veel spierkracht te malen zijn. Wij hadden helaas niet de mogelijkheid meerdere maten plaatjes te testen, dus onze resultaten betreffen uitsluitend plaatjes met 8 gaten met een doorsnede van 14 mm.

Materials and Methods:
Wij hebben gebruik gemaakt van een gebruikte vlees- ofwel gehaktmolen van het merk Husqvarna, maat 10 (qua technische specificaties gelijk aan bv Porkert) voorzien van een plaatje met 8 gaten met een doorsnede van 14 mm. De molen wordt met handkracht aangedreven en vastgeschroefd op een tafelblad.
Als testmateriaal gebruikten we kipkarkassen bestaande uit botten van de kippenromp met nog enig (ong. 25%) aanhangend spiervlees. De karkassen waren niet in stukken verdeeld.
Als krachtbron gebruikten we 1 Kruimel (vrouwelijk BP-lid van gemiddelde grootte, postuur, leeftijd en spierkracht)

Results:
De kipkarkassen pasten zonder veel moeite in de vulopening van de molen. Het malen kostte matig veel Kruimelspierkracht, soms wat meer wanneer een dik deel van het karkas het maalgedeelte passeerde. Het resultaat was een grove kipkarkassenpuree die door ons testpanel bestaande uit 5 bejaarde katten met smaak en zonder moeite gegeten werd. Het malen van 5 karkassen kostte ongeveer 7 minuten, hierbij het monteren, demonteren en schoonmaken van de molen niet meegerekend.

Discussion:
Het malen van kipkarkassen in een handmatig bediende vleesmolen is voor kleinverbruikers (minder dan 6 katten of kleine honden) alleszins te doen. De handmolen heeft het voordeel goedkoop en degelijk te zijn, en makkelijk te monteren, demonteren en schoon te maken. De te leveren maalkracht en maalresultaten zullen echter verschillen per maat vleesmolen en per maat plaatje.
Voor grootverbruikers zal de aanschaf van een gemotoriseerde motor waarschijnlijk wel lonen. Als alternatief voor een motor lijkt de inzet van een echtgenoot/partner/grote zoon voordelen te bieden wat betreft prijs en electriciteitsverbruik. Dit hangt echter sterk af van de door de in te zetten krachtbron bedongen vergoeding.
Opmerking: de vulopening van de vleesmolen is van ruim voldoende afmetingen om een menselijke hand zonder moeite door te voeren.
Door mutsie
#491643
hmmm, dank u voor deze uitvoerige test.

Ik heb nog een porkert in de verpakking, echter nog geen testmateriaal voorhanden.

Eens kijken of de gemiddelde kruimelspierkracht overeenkomt met de gemiddelde mutsiespierkracht waarbij de leeftijd iets onder het gemiddelde is en die wekelijks bodypumpt echter zonder in het bezit te zijn van een handig hulpmiddel zoals grote zoon....

Karin
Door tieneke
#492703
AstridStraver schreef: Als ik het zo lees dan heb jij een grote vulopening in de molen, wel zo handig dus ;D
In de 10 zit geen echte grote opening maar een klein kipkarkasje gaat er zeker doorheen ;)
Door Borke
#492745
tieneke schreef: In de 10 zit geen echte grote opening maar een klein kipkarkasje gaat er zeker doorheen ;)
Ja maar ik lees deze review met die 22 in gedachten ;D
Daar kan ik immers jouw hand mee malen, toch?
Door Mevroi Kruim
#492786
tieneke schreef: In de 10 zit geen echte grote opening maar een klein kipkarkasje gaat er zeker doorheen ;)
Heb ik zeker kleine pollekes, of die Porkert heeft toch kleinere vulopeningen dan de Husqvarna, want mij handje gaat er makkelijk in ;D
Door tieneke
#492788
Kruimel schreef: Heb ik zeker kleine pollekes, of die Porkert heeft toch kleinere vulopeningen dan de Husqvarna, want mij handje gaat er makkelijk in ;D
Handje? ;D ;D
Past bij een Kruimel :P ;D ;D
Door tieneke
#492790
AstridStraver schreef: Ja maar ik lees deze review met die 22 in gedachten ;D
Daar kan ik immers jouw hand mee malen, toch?
Ieksss!!! jij hebt dezelfde enge mind als Leo :o :o
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door