Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sennaruby
#492129
Goedemorgen!

Ik ben net een paar weekjes aan het barfen (nog in combinatie met cb) en tot nu toe heb ik altijd de botten vastgehouden voor mijn honden om ze te leren kraken. Dat doen ze wel, vooral Senna, maar Ruby die schrokt zo een kippennek of -vleugeltje naar binnen zonder echt te kraken als ik het niet vasthoud... Nu heb ik kuikenbouten en die wil ik graag geven zonder ze vast te houden zodat ze er echt zelf wat meer werk/plezier mee hebben, maar ik moet nog even over de drempel geholpen worden of dit nu al wel kan... Mijn honden zijn een golden retriever en een kruising duck tolling retriever. Wie helpt mij over deze psychologische drempel heen?

Groetjes,

Fieke
Door Sennaruby
#492161
Oh wat liggen ze lekker te smullen! Het is gewoon mijn rare angst dat er iets blijft steken of zo, maar ergens weet ik ook wel dat het goed zal gaan. Die dingen zijn in ieder geval te groot om heel in te slikken... Ik denk dat ik morgen maar gewoon doe 8)

Groetjes en bedankt, ook voor je vreselijk enge heddurtjes!

Fieke
Door Audrina
#492166
Je zou voor de zekerheid dat dikke stuk bij de enkel er af kunnen knippen, als je het nog griezelig vindt. Maar de rest van zo'n bout zit goed verpakt in vlees. ;) En je zou er ook voor de zekerheid bij kunnen blijven zitten en de bout vast kunnen houden (evt met een washandje om je hand, dan wordt het niet zo'n glibberboel) zodat ze wel moeten kauwen en niet kunnen schrokken. Succes. :)
Door Sennaruby
#492174
Daar gaat het nou juist om: ik wil het niet meer vasthouden... Dat geglibber kan me niet schelen, maar ik wil even die stap nemen van het steeds maar vasthouden en het ze zelf laten doen. Natuurlijk blijf ik er wel bijstaan ;)
Door Audrina
#492188
Die stap is enorm groot, ik weet het maar al te goed. En de eerste keer dat je het niet meer vasthoudt, sta je peentjes te zweten. Maar als je honden dan lekker hebben gesmuld en alles is gewoon goed gegaan, heb je achteraf zoiets van "Heb ik me daar zo druk om gemaakt?". ;)
Door Sennaruby
#492198
Ja dat denk ik ook! Het is gewoon psychisch... Maar het gaat er nou juist om dat ze lekker kunnen kluiven en als ik mijn vingers nog langer wil behouden, moeten ze het toch een keertje zonder vasthouden doen. Ik doe het gewoon morgen, al peentjes zwetend, en dan zie ik wel. Het zal vast wel goed gaan, jullie honden leven ook nog ;D
Door Laura2004
#492218
Ik heb nooit iets vastgehouden en het is altijd goed gegaan. Ik wist nog niet veel van BARF af en ik wist dus ook niet dat het handig was om het vast te houden, dus ik heb het altijd gewoon gegeven, maar mijn honden zijn best bescheiden eters (toen ze brokken :-X kregen niet hoor, toen was ik vaak bang dat ze zouden stikken).
Maar als één van jouw honden niet goed kauwt op botten zou ik het toch even beethouden voor de zekerheid.
Door Lizzy
#492586
Eventueel kun je het deeltje waar het pootje ooit aan vast gezeten heeft afknippen en een paar keer met een (vlees)hamertje op het pootbot meppen. En dan gewoon geven! Komt goed joh!

Ik ben overigens niet meer zo van het vasthouden. Leo wel hoor, die houdt veel botten bij Linga nog steeds vast (sinds het rib-avontuur. Nou schrokt zij echt wel heel achterlijk erg hoor....). Maar ik ben meer van de categorie: geven en kijken. Ik heb het idee dat honden alleen maar nog fanatieker gaan eten als je hun eten vast houdt....

En als je een kippenpoot eng vindt, geef dan eerst iedere een halve kip. Dat is (op de een of andere manier, vind ik) minder eng (hoe groter het vlees bot, hoe minder bang je hoeft te zijn dat ze niet goed kluiven. Ze MOETEN namelijk wel!).
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 15 feb 2006, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pluto19612002
#492680
Lizzy schreef: Ik heb het idee dat honden alleen maar nog fanatieker gaan eten als je hun eten vast houdt....

Dat is mijn ervaring ook. Mijn labrador kauwt heeeel rustig op bijv. een kipkarkas, maar als ik die voor de "handigheid" vasthoud, dan komt er toch een soort baknijd om de hoek kijken (en mijn hond wil in principe alles! delen met mij, ik mag het natuurlijk ook gewoon afpakken). Als ik het vasthoud wil mijn hond sneller eten dan dat ik haar d'r gang laat gaan.
Door Cath
#492834
Kan me het een beetje voorstellen :)
Wij hebben een E bulldog ,en daar word over gezegt dat ze slecht kunnen kauwen .
Maar een kippepoot of een ander vlees bot ,gaat er met veel gemak en goed gekauwd in .
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door