Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#489749
Ja, mijn honden vasten 1 keer in de week. Omdat Kai aanleg heeft om dik te worden en ik denk dat het goed voor ze is. Ik vast soms ook. ;)
Door Mevroi Kruim
#489840
Ja, mijn honden vasten 1 a 2 keer in de week. Ze eten ervoor of erna een grote maaltijd. Op andere dagen eten ze 1 x per dag, behalve op trainingsdagen, dan krijgen ze veel beloningen en geen echte maaltijd.
Door Qwertu
#490552
Nee, mijn hond niet. Ik ben ook nog niet echt overtuigd van dat vasten...
Door Nelly
#491276
Hier ook geen vastdagen, 2x daags kvv of barf. Heel vroeger liet ik m'n toenmalige honden wel vasten, totdat DH Berry een maagtorsie kreeg. Daarna vasten voorgoed afgezworen.
Door Laura2004
#491477
Nelly schreef: Hier ook geen vastdagen, 2x daags kvv of barf. Heel vroeger liet ik m'n toenmalige honden wel vasten, totdat DH Berry een maagtorsie kreeg. Daarna vasten voorgoed afgezworen.
Heeft vasten iets met een maagtorsie te maken? Ik weet nl. niet zo veel van dat onderwerp af :-\
Door Nelly
#491542
Weet niet zeker of vasten iets met maagtorsie te maken heeft, maar heb het zekere voor het onzekere genomen.
Door roefus
#491878
Hier wordt twee keer per dag gegeten.
's Ochtends pakweg 1/3 en 's avonds 2/3.
Mijn hond leeft niet volgens wolfpatroon.
Dat wil zeggen: er wordt elke dag gewandeld en flink gerend.
Dus geen ' uitbuikdagen' bij een grote hoeveelheid.
En daar wil ik ook geen ' schema' voor aanleggen.
Als-ie 's ochtends (na flinke wandeling) gegeten heeft, heerst er even rust.
Het middag-programma is veelal opnieuw actief.
Na de avondmaatlijd heeft-ie rust tot 's ochtends.

Als hij een wolf was, deelde hij zijn dagindeling wellicht zelf in, aan de hand van ' volle buik' .
Nu is dat niet zo.
En volgens mijn idee w. b. maagtorsie, ga ik geen gekke dingen doen.

Roefus en ik snakken allebei elke dag naar ons maaltje.
Vasten zou voor mij gezonder zijn dan voor hem, zeker weten.
Maar ook ik vertik het.
Door tieneke
#491965
Hier lopen ze echt hele dagen te rennen en te boeven,zou ze dan verplicht binnen moeten houden om uit te buiken.
Buiten dat ik bang ben voor een maagtorsie.
Heb zelf wel eens gevast en stierf toen werkelijk van de blafhonger,waarom zou ik dat mijn honden aandoen.
Nee ik zie er het nut niet van in.
Door Domestic_Dog
#491968
Sinds de lezing van Mogens Eliasen heb ik ook een vastdag geintroduceerd. Ik heb hiervoor maar de dag gekozen dat er toch al weinig structuur was en alles nogal rommelig verliep qua dagindeling. ik dacht "dan merken ze het ook niet zo" ;D naieve ik... ::) wat ontzettend geconditioneerd zijn ze zeg, ze hebben echt een uur lang met grote vragende ogen richting keuken gelopen en dan weer richting mij zo van "komt er nog wat van?" :P Was moeilijk te weerstaan wel.

Wat ik overigens begrepen heb van Mogens is dat vastendagen (in combinatie met voeren tot verzadiging) de kans op maagtorsies aanzienlijk verkleint. Door de maag niet altijd half gevuld te laten zijn maar ook de kans te geven om helemaal leeg te raken en helemaal gevuld, train je de maag zodanig dat hij sterk wordt en de kans dat hij kantelt daarmee afneemt.
Door Mevroi Kruim
#492336
tieneke schreef: Hier lopen ze echt hele dagen te rennen en te boeven,zou ze dan verplicht binnen moeten houden om uit te buiken.
Buiten dat ik bang ben voor een maagtorsie.
Heb zelf wel eens gevast en stierf toen werkelijk van de blafhonger,waarom zou ik dat mijn honden aandoen.
Nee ik zie er het nut niet van in.
Een hond is geen mens, en een mens is geen hond. Onze spijsvertering werkt anders dan die van de hond, wij zijn geschikt voor het eten van ander voedsel dan de hond en we verteren en verwerken het ook anders. Honden houden het bloedsuikergehalte veel constanter dan wij (tenminste als ze geen koolhydraten eten). Daarom hebben ze geen last vand at slappe duizelige gevoel dat wij krijgen als de koolhydraatjes uit onze maaltijd netjes in de cellen zijn opgeslagen en dus onze bloedsuikerspiegel daalt. Wij zijn niet gebouwd op dagen vasten en ons dan volvreten, honden wel.

En toen ik sapkuren deed had ik ook geen last van blaf- of geeuwhonger na een paar dagen. De eerste dagen moet je lichaam zich aanpassen aan het feit dat er (vrijwel) geen suiker meer binnenkomt, daarna blijft je bloedsuikerspiegel redelijk constant en voel je je gewoon tot zeer goed.
Door Laura2004
#493143
Ik laat mijn honden ook 1 keer per week vasten en ze hebben echt nergens last van. Ze zeuren ook helemaal niet om eten en ze zijn gewoon actief en ik vind ook niet dat ik ze iets " aandoe". Ik ben van mening dat het goed voor ze is. De avond ervoor krijgen ze gewoon een flinke maaltijd en dan hebben ze heel de dag erna om uit te buiken. ;)
Door geer
#493144
Ik laat ze niet vasten. Wel is de laatste maaltijd vaak om een uur of 3-4 en de eerstvolgende weer om 11 uur ´s ochtends. Ah, is toch ook een beeeetje vasten? ;)
Door Cath
#493220
Aan vasten doe ik hier niet , zie niet echt een rede waarom wel.
Heb het met de vorige honden ook nooit gedaan ,
en nooit ergens last mee gehad.
Dus nu doen we het ook niet ,ook al krijgt Trees geen brokken maar vers .
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door