Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Djinny
#489451
Ik heb een Shih-Tzu van een jaar oud en ze krijgt altijd Carnibest.
Eigenlijk zou ik een paar dagen per week zelf iets samen willen stellen, maar ik weet niet wat ik haar nou het beste kan geven.
Zijn er meer mensen die een klein hondje hebben en zelf samenstellen?
Door Lizzy
#489463
Oh, zat! Sylvia d'r hondjes zijn niet al te groot, Geer heeft een kleine teckel, Jon heeft een klein hondje. Pauline heeft kleinere hondjes, ook teckels. We hebben ook Bullekes en Bulletjes :D. Oh jee, we hebben teveel leden met kleine hondjes om op te noemen!

Als je met een klein hondje zelf gaat samenstellen, naast versvlees, dan denk ik dat vleesbotten goed in het menu passen. En zelfs kleine 'hele prooidieren' zoals bijv. kwarteltjes. Maar ook stukjes van een hele parelhoen of een hele eend: perfect! En eendennekken, ook hartstikke goed! Een rauw sardientje gaat er volgens mij ook goed in, bij kleine hondjes (sardientjes zijn niet zo groot). En af en toe gewoon een lekker maaltje spiervlees (lamsvlees, kalkoenvlees, geitenvlees, etc. etc.) met wat groenterestjes van je eigen maaltijd: super! Volgens mij is er veel lekkers te vinden voor kleine hondjes en is het met een kleine hond zeker niet moeilijker.
Door geer
#489474
djinny schreef: Ik heb een Shih-Tzu van een jaar oud en ze krijgt altijd Carnibest.
Eigenlijk zou ik een paar dagen per week zelf iets samen willen stellen, maar ik weet niet wat ik haar nou het beste kan geven.
Zijn er meer mensen die een klein hondje hebben en zelf samenstellen?
Jaaaa, hier! Ik heb een Dwergteckeltje van 5 kilo en stel voornamelijk zelf samen. Is heel makkelijk! Wat wil je weten?

Ik weet wel dat ik met Ted met name zoek naar botten of dieren die qua formaat een beetje bij haar grootte aansluiten. Is misschien meer een gevoel, af en toe krijgt ze ook gewoon lamsribben, maar ja... Ik voer kwarteltjes, patrijs, haas, kuikens, kip, konijn... Maar bij gebrek aan botjes ook wel kalfsstaart, lamsribjes oid. Maar met een klein hondje wordt het percentage bot al snel vrij hoog als je grotere beesten voert, is mijn ervaring...

Vraag maar raak!
Door Bianca1
#489479
geer schreef:
Vraag maar raak!
geldt dat toevallig ook voor mij?? ;D
'k zag kuikens 'voor de kat' in de dierenwinkel, en ik dacht 'goh'.....
die kan ik ook wel nemen, en geef ik die dan met huid en haar, en hoe pas je die in schema? als 50-50 vleesbot? Of tel je alle deeltjes orgaan enzo ook mee. Of gooi je gewoon zo nu en dan eens zon kuik door de maaltijd....
Tell me
Laatst gewijzigd door Bianca1 op vr 10 feb 2006, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#489491
bianca1 schreef: geldt dat toevallig ook voor mij?? ;D
'k zag kuikens 'voor de kat' in de dierenwinkel, en ik dacht 'goh'.....
die kan ik ook wel nemen, en geef ik die dan met huid en haar, en hoe pas je die in schema? als 50-50 vleesbot? Of tel je alle deeltjes orgaan enzo ook mee. Of gooi je gewoon zo nu en dan eens zon kuik door de maaltijd....
Tell me
Heel eerlijk? Heel eerlijk tel ik niet :-[ Dus wat dat beteft heb je aan mij de verkeerde ;D Ik voer vanallesennogwat, wissel heel veel af, zorg dat ik meer spiervlees dan orgaan voer en dat was het wel...

Ik geef ook kuikens hoor, maar de voedingswaarde van kuikens staat nogal ter discussie. De een zegt dat het een volledige prooi is, de ander zegt dat het een onderontwikkelde prooi is, ter vergelijking met de voedingswaarde van een ei. Maar als je er vanuit gaat dat een wolf in het wild ook lang niet alle dagen volledig eet, maar eet wat hij te pakken kan krijgen, dan denk ik dat je best af en toe een kuikenmaaltijd kunt geven. Althans, zo doe ik het.

Kijk, heb je een grote hond en een grote vriezer, dan is het makkelijk. Dan kan je - bij wijze van- een complete geit in stukken kopen en die opvoeren gedurende een aantal weken. Maar voor een klein hondje is een hele geit bijna een half jaar eten ;D Dus moet je creatief worden. Er zijn heel veel kleinere beestjes te koop, zoals kwartels, cavia's (jukkerdejuk :P :-X ;D), kipjes, andere vogeltjes die je voor menselijke consumptie kan kopen. Voor mijn kleine hond ga ik in ieder geval niet op zoek naar kwartelkarkasjes, want die zijn er gewoon niet ;D

Dus, creatief zijn; als je niet aan genoeg beestjes kunt komen. Hou ongeveer de 'standaard' hoeveelheid aan. Dus: eerst spier, dan bot, orgaan en rest. Maar wees vooral niet te priegelig, want met een klein hondje ben je dan algauw aan het afmeten met een centimeter en da's ook niet de bedoeling. Ik stond op een gegeven moment kippenvleugels in drieen te hakken...sja ::) ;D

Ik doe het nu zo: ik koop gewoon voor een week in aan 'wat ze ongeveer nodig hebben'. Vandaag ingekocht en nu ligt er in de (heeele kleine vriezer overigens!) patrijs, lamsribben, kuikens, een dikke vis, kwartels, een kalfsstaart, een hazerug, kippenvleugels, lamshart, pens, maagjes en ballen. En dat voer ik gewoon op tot het op is, in porties die ze aankunnen. Morgen krijgt Ted een kwartel (en Soof twee) en wat maagjes, overmorgen ribben en pens, daarna een kuikendag, een visdag, hazenrug met hart...etc.etc. En af en toe voeg ik er de extra dingen als groetes of een eitje aan toe...
Door Remke
#489535
2 Chihuahua's (1,9 en 2,5kg) en een chineese naakthond (5,8 kg) zijn net begonnen met half Carnibest, half Barf. Nou CB kregen ze al zo af en toe. De kippennekken gaan goed. Haaskarkas gaat ook goed, foto's bij bar-plaats onder "de kleintjes kunnen het ook." Kippenvleugels is ook zeker haalbaar. Vooral Kuif knabbelt er zeker vrolijk op los, de anderen moeten nog ff beetje wennen aan al de moeite die ze er voor moeten doen. ;) Vandaag hebben ze een kwarteltje gegeten en dat ging geweldig.
Ik ben nu nog even aan het orienteren wat ze lekker vinden en waar je wat kan halen (na vandaag ben ik een stuk wijzer, thanx Geer!) En binnenkort ga ik er echt even voor zitten om er serieus over na te denken. Mijn vriend bood zelf al aan om met de auto 1 keer per week naar die Turk te rijden om vlees te halen. ;D
Maarja aangezien ik mijzelf ken zal het wel vanalles wat worden, half cb en half barf. In CB zit alles en dan gooi je er ff een ribje tegenaan, of een lekker hartje.
Laatst gewijzigd door Remke op za 11 feb 2006, 03:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Djinny
#489552
Goeiedag zeg.....er komt ineens heel wat info op me af. :o
Ik ga eerst maar eens beginnen om hier wat meer te lezen.
Het is de bedoeling om gewoon Carnibest te blijven geven en een paar dagen per week zelf iets in elkaar te knutselen. ;D
Is het dan nodig om naast die complete versvleesvoeding zo nauwkeurig te zijn....zoveel van dit en zoveel van dat?
En mag ik eventueel van de dagelijkse hoeveelheid Carnibest wat weglaten en het aanvullen met wat anders?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#489585
djinny schreef: Goeiedag zeg.....er komt ineens heel wat info op me af. :o
Ik ga eerst maar eens beginnen om hier wat meer te lezen.
Het is de bedoeling om gewoon Carnibest te blijven geven en een paar dagen per week zelf iets in elkaar te knutselen. ;D
Is het dan nodig om naast die complete versvleesvoeding zo nauwkeurig te zijn....zoveel van dit en zoveel van dat?
En mag ik eventueel van de dagelijkse hoeveelheid Carnibest wat weglaten en het aanvullen met wat anders?
Wat je kunt doen is bv een barfdag inlassen, dus je geeft 6 dagen carnibest en 1 dag doe je zelf iets, wat dat dan is maakt niet zoveel uit als het maar geen orgaan is (daar reken ik dan niet pens bij) dus je kunt die ene dag bv pens en een kippenvleugel geven, of een lamsrib met vlees, of een kipkarkas en kopvlees.
Door Lizzy
#489593
djinny schreef: Het is de bedoeling om gewoon Carnibest te blijven geven en een paar dagen per week zelf iets in elkaar te knutselen. ;D
Is het dan nodig om naast die complete versvleesvoeding zo nauwkeurig te zijn....zoveel van dit en zoveel van dat?
En mag ik eventueel van de dagelijkse hoeveelheid Carnibest wat weglaten en het aanvullen met wat anders?
Nee. Je hoeft niet zo nauwkeurig te zijn. Alleen zou ik wel in de gaten houden dat je een beetje probeert om die dingen te voeren die nou niet in overvloed in je versvlees aanwezig zijn.
Door ~Joke~
#489754
Ik heb ook drie kleintjes met akelig grote bekjes. Prooidieren zoals eend, konijn en haas gaan hier door de vleesmolen, dan maak ik dagporties en gooi het in de vriezer. Ik vind voor de mijne de porties gewoon te klein om heel [ongemalen] te geven wegens stikgevaar. Het zijn afschuwelijke schrokkers..
Door tessa
#490031
Heeej, leuk , ook een blonde shih tzu.
Ik geef overwegend carnibest met aanvullend wat barfspul zoals kipkarkassen, nekken, stukken konijn, lap pens, stuk strot etc.
Voor kleine hondjes vind ik het lastig om te barfen omdat mijn hondjes maar een ons per dag eten dus daar zit je al snel aan, maar het kan dus wel.
Door Djinny
#490131
tessa schreef: Heeej, leuk , ook een blonde shih tzu.
Ik geef overwegend carnibest met aanvullend wat barfspul zoals kipkarkassen, nekken, stukken konijn, lap pens, stuk strot etc.
Voor kleine hondjes vind ik het lastig om te barfen omdat mijn hondjes maar een ons per dag eten dus daar zit je al snel aan, maar het kan dus wel.
Dit spreekt mij eigenlijk toch wel het meest aan moet ik zeggen. :)
Ik wil gewoon Carnibest blijven geven en daarnaast af en toe wat barfspul.
Djinny krijgt zo'n 125 gram per dag en om daar een hele barfmaaltijd voor samen te stellen, lijkt me ook niet zo handig.
Door Djinny
#494967
Ik heb vandaag een kilo kippenekken en 2 zalmkoppen gekocht op de markt.
Bij m'n schoonmoeder een gehaktmolen van de zolder gehaald (Alexanderwerk 10) en het hele spul even door de molen gezwierd.
Het is de bedoeling dat ik nu één dag in de week dit gemalen prutje geef en 6 dagen Carnibest.
Van Carnibest geef ik nu lam, eend en natuur.
Dus redelijk wat afwisseling volgens mij.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door