Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jemmi Olive
#483517
Hallo,

Sinds twee weken zijn wij in het trotse bezit van een Schotse Collie van bijna 1 jaar. Zij is gewend om vers voer te eten en dan heb ik het over orgaanvlees, kipkarkassen aangevuld met van alles en nog wat. Runderbotten e.d behoren ook tot het assortiment. Wij zijn echter nog écht leken op het gebied van Barfen maar zien het nut hier zéker van in. Ik ben ook bij onze bobtail langzaamaan begonnen met het geven van versvoer maar deze reageert voorlopig alleen nog maar met dunne ontlasting :(. Niet altijd overigens maar ik vermoedt dat ik haar af en toe te veel orgaanvlees geef.
Mij is gezegd dat ik zo over zou kunnen gaan van brokken naar het verse spul maar ik meen zelf er beter aan te doen om het rustiger aan op te bouwen.
Wie kan mij hierin een beetje adviseren? Met het kauwen van de botten gaat het verder prima maar ik ben nog een beetje aan het 'klooien' met verhoudingen e.d
Wie oh wie geeft raad?
Groetjes Martha
Door Lizzy
#483561
Hoi Martha, geef je je hond (OES) nog steeds brokken? En dat geef je dan in combinatie met kipkarkassen/orgaanvlees en runderbotten? En hoe oud is hij/zij?

Ik zou runderbotten sowieso maar van het menu afgooien. Runderbotten zijn veel te hard. Tandenslopers zijn het.
Door Jemmi Olive
#483579
Hai Lizzy,

Ik geef de laatste dagen eigenlijk (bijna) helemaal geen
brokken meer en dacht er goed aan gedaan te hebben om rustig aan over te schakelen naar het versvoer. Ben nu zo'n twee weken bezig. Toch te snel misschien?
Wat adviseer jij ?

Groetjes Martha
Door Lizzy
#483595
Ik adviseer je in ieder geval om inderdaad geen brokken meer te geven. Het lijkt me niet bevordelijk om nu weer terug te gaan naar die steriele dingen.

Hoe oud is je hond? Ik vraag dat omdat ik me kan herinneren dat Angelique ook een oes heeft gehad die met vrij veel moeite is overgeschakeld naar BARF, hetgeen uiteindelijk wel gelukt is hoor!

Ik denk dat het op zich niet verkeerd is om probiotica te gaan geven. Dat zijn goedaardige bacterieen die de darmflora versterken.

Daarnaast is het misschien handig om ons te laten weten wat je voert, per dag en dan in 1 week tijd. Ben je aan het zelf samenstellen volgens een bepaalde methode? Bijv. die van Ian Billinghurst? Want dan is het simpel, je voert ongeveer 50% vleesbotten (die voor 50% bestaan uit vlees) en 15% gepureerde groentes, 10% a 15% orgaanvlees, 5% a 10% tafelrestjes en/of supplementen en de rest spiervlees.

Heb je de rekenhulp al eens bekeken/gedownload? Dat is misschien ook wel een handig hulpmiddel voor je:

http://www.barfclub.nl/downloads.htm (links boven in staat de excel rekenhulp).

Misschien is deze link ook wel handig voor je om eens door te nemen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17448

Hoe dun is de ontlasting eigenlijk? Waterdun? Vla-dun? Pudding-dun? Stinkt het erg? Heeft de hond een gevoelig spijsverteringssysteem?
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 03 feb 2006, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jemmi Olive
#483684
Hoi Lizzy,

De hond wordt in april 7 jaar en heeft inderdaad een gevoelig darmstelsel. Voorheen gaf ik haar ook wel eens iets lekkers (denk aan energique of gewone pens van Rodi) door het eten en hier reageerde ze ook meteen op. Ook andere kleine dingetjes (meestal resthapjes van ons) maken bij haar altijd het één en ander los ;)
Met de runderbotten die ik geef bedoel ik knarsbotten (met vlees) die de honden goed wegkrijgen door er gewoon een halfuurtje of minder op te liggen kauwen .
Op het adres waar L. vandaan komt gaven ze dit al jaren in combinatie met kipkarkassen (waar ook nog wel het één en ander aanhangt) en orgaanvlees aangevuld met een kleine hoeveelheid groente en fruit.
Verder inderdaad af en toe wat restjes van ons mits die niet te zout en te vet zijn. Af en toe een recreatiebot en 1 keer in de week verse vis was ik nog vergeten te melden. Die vis heb ik echter bij Jem nog niet geprobeerd.
De ontlasting is overigens vla dun en stinkt enorm : en dat is natuurlijk erg vervelend bij een hond met lange vacht. (ik blijf maar spoelen op die manier)

Ik moet dus toch maar gewoon even doorzetten en door dit 'ontgiftingsproces' heen??
Waar haal ik dat probiotica evt.?

Bedankt voor je snelle reactie trouwens want je wilt als nieuweling liefst zo snel mogelijk weten hoe je het probleem kunt verhelpen :-\
Groetjes Martha
Door Lizzy
#483735
Is je hond wel nagekeken door een dierenarts? Heeft ze op brokken geen diarree? Als ze op brokken geen diarree heeft:

Ik zou je aan willen raden om helemaal terug te gaan naar de basis.

Ik zou zeker zo snel mogelijk probiotica gaan geven. Dit kun je bij de meeste reformwinkels en behoorlijk wat drogisten kopen. Ik vind zelf de Acidophilus van Akropharma er goed. De Acidophilus van Solgar is ook erg goed maar wel duur. Deze twee merken kun je meestal wel bij reformwinkels en sommige drogisten kopen. Heb je een De Tuinen in de buurt? Die verkopen ook een Acidophilus van hun eigen merk (zit ook pecitine in) en daar heb ik nog weinig ervaring mee, maar het lijkt erop dat ook dit wel een goed merk is. Geef haar iedere dag de helft van de mensendosering.

En verder zou ik je toch aan willen raden voorlopig even geen runderbotten te geven. Ook al kunnen jouw honden deze botten opeten, dat wil nog niet zeggen dat ze ze ook makkelijk verteren. Ik zou even terug gaan naar de basis en alleen kippennekken geven. Deze zijn gemakkelijk te verteren. Daarnaast zou ik je willen adviseren om vooral niet teveel vleessoorten erbij te geven. Kippenvlees en rundvlees lijkt me voor nu wel even genoeg. En laat het orgaanvlees ook even voor wat het is. Geef wel een paar keer per week gerust een beetje vuile pens. Niet teveel, sommige honden krijgen ook van vuile pens dunne ontlasting. Geef ook even geen groente en al helemaal geen fruit. Dit werkt laxerend (tenminste, de meeste groentes).

Ik zou zelf 1 a 2 weken alleen maar kippennek, rundvlees, kippenvlees en af en toe een beetje vuile pens geven. En probiotica. Elke dag probiotica. Ik zou 40% a 50% kippennekken geven, 10% pens en 50% vlees. Je kunt ook het ontgiftingsproces verder helpen door haar ook 1 keer per dag 1 dessertlepel groene leem te gaan geven. Ook te koop bij reformwinkel en zaken als De Tuinen. Geef de groene leem alleen niet in dezelfde maaltijd als je de probiotica geeft, want ik heb geen idee hoe die twee op elkaar reageren (volgens mij is er misschien kans dat de probiotica niet optimaal werkt wanneer je deze tensame met groene leem geeft).

Na deze 1 a 2 weken moet je even kijken hoe het gaat. Is de diarree over? Zo ja, dan kun je nu langzaam dingen gaan toevoegen aan het menu. Ik zou zelf beginnen met sowieso andere kipdelen (stukken van hele kip) en dingen als bijv. eendennek of stukken van hele eend. Ik zou nog even geen orgaanvlees toevoegen. Wel zou ik ook wat eenvoudige groentemix erbij gaan geven. Te denken valt aan bijv. gepureerde wortel + courgette + andijvie. Ik zou absoluut niet meer als 10% groente erbij geven. Dus nog steeds 40% a 50% vleesbotten, 10% groente, 10% pens en de rest nog steeds vlees (kip/rund).

Als dat nog steeds goed gaat, dan zou ik iedere week een nieuw vlees/vleesbot soort toe gaan voegen. En, 1 keer per week 1 soort orgaanvlees erbij, van een vleessoort dat je al geeft. Dus bijv. kippenhart of runderhart of runderlever of kippenlever of rundernier of eendenlever/hart. En, geef absoluut niet teveel. Geef gewoon maximaal 5% orgaanvlees op het weektotaal, buiten de pens.

Bouw dit uit totdat je een stuk of 5 (en meer) diersoorten geeft in de vorm van vleesbot/vlees/orgaanvlees. Je hoeft dus niet van 5 of meer verschillende diersoorten vleesbot te geven (mag wel!) en 5 of meer verschillende diersoorten vlees en orgaanvlees (mag wel!). Maar, geef ook zeker niet alleen kippenbot. Dat is echt niet voldoende. Ik zou tenminste 2 a 3 verschillende vleesbotsoorten adviseren. Maar, bouw het langzaam op! En schrijf ook op wat je haar geeft. Mocht ze ineens weer reageren met diarree, dan kun je gemakkelijk achterhalen wat de veroorzaker is!

Bouw ook de groentemix uit tot groentemixen waarbij je tenminste 5 a 10 verschillende soorten groentes gebruikt (en afwisselt per bijv. seizoen). Maar, geef voorlopig geen groente uit de nachtschade-familie (tomaat, aubergine, aardappel, etc). Geef ook geen bonen. En geef beslist niet teveel kool. En geef ook geen mixen waar alleen bladgroente in zit, maar bijv. ook iets als wortel of biet. Bladgroente is laxerend.

Voorlopig denk ik dat het goed is wanneer je zo'n 50% vleesbot, 15% orgaanvlees (inclusief pens), 10% a 15% groentes en de rest vlees. Wees met tafelrestjes voorzichtig. En wees met vette vis ook voorzichtig. Dit laxeert ook.

Tja, en nu is het afwachten hoe het gaat. Ik denk dat je dit proces aan moet en vooral je hond moet monitoren hoe het gaat.

Ik heb Angelique trouwens een Prive Bericht gestuurd omdat zij volgens mij ook een Bopper heeft waarbij het erg lang heeft geduurd voordat hij/zij vers kon verdragen. Ik hoop dat zij je tips kan geven!

En ondertussen denk ik dat het ook niet echt onverstandig is wanneer je wat leest over het zelf samenstellen van voeding. Want je fokker mag dan kipkarkassen en orgaan en groente voeren en gezonde honden hebben: ik vind dit niet voldoende. Ik denk dat je je beter kunt verdiepen in hoe het zelf samenstellen in z'n werk gaat, waarom je wat moet geven om zo zelf een goed menu voor je honden samen te stellen.
Door Jemmi Olive
#483743
Hai Lizzy,

Kippenekken kan ik wel aankomen maar waar denk jij aan als je zegt rundvlees? Ik koop echt geen pure rundvlees bij de slager hoor ! Dat kan mijn portemonnee niet aan :( Voor de rest wil ik het best proberen zoals jij zegt, dus langzaam uitbouwen en kijken hoe ze overal op reageert en ondertussen die probiotica proberen.
Vandaag gaat het trouwens al weer wat beter, ik ga haar zo even lekker helemaal borstelen en oppoetsen ;)

Martha
Door Jemmi Olive
#483755
Okay Thanks, weet ik in ieder geval waar ik naar moet vragen! Oh ja, nog even over dat lezen. Ik ben me er echt al een aantal dagen suf aan het lezen hoor ;) maar blijf de overgang van inderdaad 'de klinische brok' naar het verse spul toch een hele stap vinden en natuurlijk word het erg lastig wanneer de één dit zegt en een ander dat en je hond ondertussen 'aan de slinger' gaat, begrijp je? Ik blijf m'n best doen want wil het graag goed doen :)
Bedankt tot zover.......had even een pauze ingelast want dat borstelen daar ben je altijd een paar uurtjes mee zoet maar Jemmi vind het heerlijk en ik ook ;)

Groet Martha
Door Lizzy
#483774
Nee, ik snap dat ook heel goed hoor. Het is ook verwarrend en lastig. Maar vandaar dat ik je vooral aan wil moedigen zelf veel te lezen. Dan kun je je eigen mening gaan vormen en dan is hetgeen je doet gebaseerd op jouw kennis en niet op wat de fokker verteld. Snap je? Het was dus niet als 'aanval' ofzo bedoeld. En helaas zijn veel boeken over dit onderwerp in het Engels geschreven.... maar er is overigens ook 1 boek over zelf samenstellen vertaald in het Nederlands. Dat is ook een aanwinst, vind ik. Het is van Mogens Eliasen en je kunt het via Internet downloaden.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#483916
Mucho was ook supergevoelig op zijn darmen, boordmager, maar als je 'm 3 brokjes extra gaf was de ellende compleet.
Bij hem heb ik alles stukje bij beetje geïntroduceerd, eerst alles lichtgekookt, waarbij ik nu zeg dat ik dat nu niet meer zou doen, maar toen dacht ik dat dat beter zou zijn. Zodra ik zag dat iets goed viel dan kwam het volgende en uiteindelijk is die van licht gekookt naar rauw gegaan en nu eet hij al jaren alles wat de brokkengod verboden heeft, heeft vlees op de botten, is bijna 10 jaar en still going strong.
Al met al heeft het bij hem een klein jaar geduurd voordat hij helemaal om was, maar dan was hij ook wat extreem in zijn gevoeligheid en ik was misschien toen nog iets te voorzichtig.

Ik zou bij jou hond nu ook alles stukje voor stukje introduceren, wel rauw, maar doe er gerust een paar maandjes over, dat is beter dan overhaasten met het gevolg dat je steeds achterkantjes kan poetsen.
Door Jemmi Olive
#483923
Okay,

Dank je wel Angelique voor je tip, ik was misschien iets te enthousiast en gehaast, zal het nu rustiger aan proberen te doen en de probiotica erbij gebruiken.
Wil dolgraag dat het gaat lukken :)

Groetjes Martha
Door Jemmi Olive
#484325
Wèèèèèhhhh :(, vannacht vier keer m'n bed uit geweest om sh..... te ruimen....nee, dit gaat niet goed zo. Jem heeft gisteren eigenlijk alleen een klein kipfiletje gehad en wat bouillon met een piepklein beetje rijst (dit voor het stoppende effect)

Ik denk dat ik haar vandaag maar even helemaal niks geef ! en afwacht. Kan maandag kippenekken gaan halen en zie dan wel weer verder. 'Arme hond, wat doe ik haar aan' denk ik af en toe stiekem :-[
Gebruikersavatar
Door Angelique
#484539
Oh juk :-X

Ik zou inderdaad vandaag niks geven en even de kippennekken voor morgen afwachten. Bouillon met rijst is toch ook niet zo'n strak plan want dan zadel je een spijsvertering die net aan rauw begint te wennen weer op met een gekookt iets wat weer moeilijker verteerbaar is.
Ik zou haar wel snel op de probiotica zetten en dan even een heel strak regiem van geen granen en voorlopig grotere hoeveelheden van extra laxerende dingen zoals lever/bladgroente e.d. vermijden.
Door arnold
#485043
Hallo

Van mijn honden had er ééntje ook dit probleem, wat bij deze hond goed hielp was een schep zemelen door zijn eten mengen.
Nu is dat niet meer nodig maar het heeft wel bijna een jaar geduurd voordat meneer zonder kon.
Wel moet ik nog steeds opletten met hart , lever e.d.

Arnold
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door