Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door noesje
#482440
Hoi allemaal,

Graag wil ik mijn teckeltje wat beters voorzetten dan brokken en blikvoer...Het gaat om een gecastreerde reu die altijd honger heeft, hij schrokt alles wat hij krijgt op, vind het heel zielig voor hem...ik kan hem niet zoveel meer geven want hij wordt bovendien dik van haast niks dan droge brokken. -hij krijgt een duur merk uit de dierenspeciaalzaak-
Ik wil hem graag wat rauw voer geven, wat botten met vlees, kip en vis....etc...hij weegt 7 kilo. Met het te voeren vlees kom ik nog wel uit, maar...het groenvoer, welke groentenmix bedoelen jullie???
Zijn er nog dingen waarop ik moet letten als beginner...?
en nog iets...is het niet erg kostbaar...???? of moet ik het bij de slager zeggen dat het voor het hond is. Zijn jullie niet bang dat een kippenvleugel -het bot- gaat splinteren als hij het kauwt, en de darm beschadigd?
Ik wil week -porties voor hem maken en deze in de koelkast klaarzetten en bewaren, heeft iemand tips over hoeveelheden per portie??? en de frequentie van voederen??
alvast mijn hartelijke dank en die van Noesje..hij zal zeer blij zijn vermoed ik....
Door Qwertu
#482796
Hoi en welkom natuurlijk!

Ik ben maar een beginned kvv'er, dus ik kan je niet echt helpen, maar heb je al eens goed rondgekeken op het forum? Er is ontzettend veel te lezen; zeker in de Barf bibliotheek.
Daar staat ook een stuk in over honden en het eten van botten bijv.

Maar de echte barfers zullen je nog wel raad geven!
Door Chris113
#482810
Ja, Noesje zal zeer blij zijn. Zelf ben ik ook net begonnen en deze week is de eerste week dat de honden dus volgens barf gevoederd worden :D En ze zijn werkelijk zeer happy.
Ik kan je dus niet echt tips geven over wat te geven enzo, want ik ben zelf soms nog aan het twijfelen.

Maar ik raad je aan om hier de bibliotheek eens door te spitten. Daar staan heel veel interessante artikelen in waar je veel van leert.
Ook het gedeelte op het forum waar leden hun menu's plaatsen is interessant! Er lopen best wel hondjes rond van formaat Noesje, dus hun menu's zijn voor jou hartstikke interessant. Maar echt, ga eerst hier lezen en begin bijvoorbeeld alvast met KVV (verse voeding uit de vriezer).
Door Bullekes
#482828
Als ik het goed geleerd heb. Kan rauw bot geen kwaad als je maar 50% vlees - 50% bot voert. Zo word het bot ingekapseld in de poep en Gekookte botten kunnen wle kwaad want die zijn scherper...
Als ik het niet goed heb moet het effe gezegd worden :)
Door noesje
#482954
Dank jullie wel voor de tips, ik zal zo in de bilbliotheek gaan kijken....
Gisteren gaf ik mijn kleine rakker een blik sardientjes, hij heeft gesmuld!!!!!! ik kon het niet meer aanzien, die droge brokken....het is toch een hond..die wil ook eens iets vers eten. Vers vlees of vis..
Dit kreeg hij nooit omdat hij snel aan de diarree raakt van anders dan brokken. Ik realiseer me dat ik hem de verkeerde dingen gaf, zoals bijvoorbeeld zo nu en dan blikvoer;paté...heel vettig spul, ik denk niet al te voedzaam....
Morgen koop ik wat smuldier voor hem, rauw..hij zal niet weten wat hem overkomt....Ik zal het heel even blancheren, zodat hij went.
Volgens mij zal hij al snel niet meer aan de dunne raken, en ik hoop dat hij van zijn allergie af komt. (hij neigt naar hot spots krijgen en erge jeuk als hij door 1 vlo geprikt is)

tot mails..
en de groeten van Noes ..
Laatst gewijzigd door noesje op vr 03 feb 2006, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Chris113
#482958
noesje schreef: Dank jullie wel voor de tips, ik zal zo in de bilbliotheek gaan kijken....
Gisteren gaf ik mijn kleine rakker een blik sardientjes, hij heeft gesmuld!!!!!! ik kon het niet meer aanzien, die droge brokken....het is toch een hond..die wil ook eens iets vers eten. Vers vlees of vis..
Dit kreeg hij nooit omdat hij snel aan de diarree raakt van anders dan brokken. Ik realiseer me dat ik hem de verkeerde dingen gaf, zoals bijvoorbeeld zo nu en dan blikvoer;paté...heel vettig spul, ik denk niet al te voedzaam....
Morgen koop ik wat smuldier voor hem, rauw..hij zal niet weten wat hem overkomt....Ik zal het heel even blancheren, zodat hij went.
Volgens mij zal hij al snel niet meer aan de dunne raken, en ik hoop dat hij van zijn allergie af komt. (hij neigt naar hot spots krijgen en erge jeuk als hij door 1 vlo geprikt is)

tot mails..
en de groeten van Noes ..
Ik zou het niet blancheren hoor! Gewoon smuldier compleet en rauw!
Door Lizzy
#482978
Allereerst: welkom op Barfplaats! En dan denk ik dat het een goed idee is wanneer je begint te lezen bij deze link:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17448

Het is speciaal geschreven voor mensen die graag willen beginnen met barfen. Botten, groentemix, alles dat je moet voeren en in welke hoeveelheden: komt allemaal aan de orde.

Enne: je hondje zal je dankbaar zijn! Voor echt voer, ipv die doodgekookte hondenbrokjes/blikken :D!
Door Sofie
#483059
maar...het groenvoer, welke groentenmix bedoelen jullie???
In principe kan je alle groenten/fruit aan je hond geven behalve prei en uien. Je moet ze wel heel fijn malen want anders kunnen ze er de benodigde voedingsstoffen niet uithalen.

is het niet erg kostbaar...????
Als je alles zo bij een slager gaat halen zal het wel kostbaar worden denk ik. Je moet dus wel eerst wat plaatsjes zoeken (islamitische slager of slachthuis) waar je het goedkoper kan vastkrijgen of zelfs restjes.
Je kan gerust zeggen dat het voor de hond is...wie weet kunnen ze je dan nog wat helpen.

Zijn jullie niet bang dat een kippenvleugel -het bot- gaat splinteren als hij het kauwt, en de darm beschadigd?
Je mag enkel rauwe botten geven. Deze versplinteren niet maar verbrijzelen eerder...In het begin begin je best met makkelijke botten zodat je hond hier leert op kauwen. Lees zeker het bottendocument in de bibliotheek!

Ik wil week -porties voor hem maken en deze in de koelkast klaarzetten en bewaren, heeft iemand tips over hoeveelheden per portie??? en de frequentie van voederen??
De hoeveelheid zal wat afhangen van je hond...naargelang hij verdikt geef je minder. Best wordt een percentage van 2%-7% aangehouden. Mijn cocker van 11kg eet ongeveer 300gram per dag.
Hoevaak voeren is je eigen keuze. Het beste is vooral om op wisselende tijdstippen te voeren.
Door noesje
#483185
Allen bedankt namens NOES.....(ik ben zo benieuwd hoe hij op rauw vlees zal reageren...) en hoe zijn lijfje erop reageert......ik stel me zo voor dat zeker in het begin hier vreselijk van gaat winden...nou ja, heeft hij ook recht op... ;D moet je maar denken, ik maak er wel iets lekkers van voor hem.... :)

tot mails...
:)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door