Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Pauline
#482274
Ik heb vanmiddag mijn droogmachine gekregen (Tchibo). Nu staan er in het boekje natuurlijk alleen recepten van fruit en groentes, want daar gebruiken de meeste mensen het voor.
Kan ik gewoon vlees in kleine stukjes snijden en de gebruiksaanwijzing volgen voor fruit en groenten?
En drogen jullie al het vlees of zijn er vleessoorten die minder geschikt zijn?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#482284
Pauline schreef: Ik heb vanmiddag mijn droogmachine gekregen (Tchibo). Nu staan er in het boekje natuurlijk alleen recepten van fruit en groentes, want daar gebruiken de meeste mensen het voor.
Kan ik gewoon vlees in kleine stukjes snijden en de gebruiksaanwijzing volgen voor fruit en groenten?
En drogen jullie al het vlees of zijn er vleessoorten die minder geschikt zijn?
Ik zet 'm altijd op de hoogste stand wat 60 graden is en dan voor een uurtje of 8.
Hier gaat erin, in reepjes van circa 10cm: Pens, kopvlees, lever en gister heb ik er voor het eerst stukken luchtpijp in gedaan, vonden ze ook zeer geslaagd. Kleinere stukjes kunnen wellicht korter.
Zalm kan b.v. ook, maar dan moet je wel erg kleine stukjes maken en die stukjes zijn voor hier te klein.
Kipfilet is ook al gedaan, maar daar schijn je erg weinig van over te houden.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#482288
Angelique schreef: Ik zet 'm altijd op de hoogste stand wat 60 graden is en dan voor een uurtje of 8.
Hier gaat erin, in reepjes van circa 10cm: Pens, kopvlees, lever en gister heb ik er voor het eerst stukken luchtpijp in gedaan, vonden ze ook zeer geslaagd. Kleinere stukjes kunnen wellicht korter.
Zalm kan b.v. ook, maar dan moet je wel erg kleine stukjes maken en die stukjes zijn voor hier te klein.
Kipfilet is ook al gedaan, maar daar schijn je erg weinig van over te houden.
Ik heb er dus maar 1 stand opzitten Angelique. Hij is 250 watt en that's it! Maar ik ga het gewoon proberen en zet hem aan en zie wel.
Zou ik er ook kippenhartjes en maagjes in kunnen drogen? Scheelt natuurlijk wel dat het bij mij idd kleine stukjes kunnen zijn....
Kleine stukjes voor kleine hondjes! ;D
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#482344
Ik zorg altijd dat het niet te vet vlees is. Het vet droogt niet echt en wordt een beetje kledderig...

Dus alle soorten mager spiervlees en orgaanvlees (dus vet van het hart afsnijden) zijn volgens mij wel geschikt.

Kipfilet lukt wel, maar als je het rauw snijdt, dan valt het bijna uit elkaar zulk waterspul is het...
Door Mevroi Kruim
#482631
Ik heb er ook zoeen met 1 stand en dat gaat prima! Ook de kipfilet trouwens, ook al houd je daar niet zoveel van over. Het wordt echt droog en is dus heel lang houdbaar, en de hondjes vinden het lekker.
Lever ging ook goed, evenals hart, zalm droogt op zich wel maar blijft wat vettig, en het val tot kruimetljes uitelkaar in je zak dus niet echt handig om mee te nemen. Ik gebruik het bij clickertraining binnenshuis.
Ik snijd trouwens alles ook heel klein, ze krijgen hier alleen lekkertjes bij de training, vooral bij het clickeren, en dan moet het niet groot zijn. Het droogt lekker snel, is alleen wat werk om het te snijden.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#482661
Nou zalm drogen is hier toch niet aan de orde. Joep poept een beetje teveel van zalm! ::) ::) ;D

Maar ik ga zo 's ff de kippenhartjes en maagjes klein snijden en dan mag manlief morgenvroeg om 04.00 uur de machine inschakelen. Neem tenminste aan dat het wel een poosje duurt voordat het droog is.
Door Mevroi Kruim
#483081
Ja, reken maar op een uur of 8 tot 12. Ik verwissel de roosters af en toe voor het gelijkmatig drogen.
Door roefus
#484000
Kan mij iemand zeggen wat nu precies het voordeel van zo'n droogmachine is?
Want als er 8 uur of meer voor staat, om de boel te drogen?
Dan heb ik het idee dat mijn hete-lucht oven dat in dezelfde tijd zeker ook doet.
Of mis ik iets?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#484037
roefus schreef: Kan mij iemand zeggen wat nu precies het voordeel van zo'n droogmachine is?
Want als er 8 uur of meer voor staat, om de boel te drogen?
Dan heb ik het idee dat mijn hete-lucht oven dat in dezelfde tijd zeker ook doet.
Of mis ik iets?
Ik vind de droogmachine wel handig omdat:

1) Ik geen hetelucht-oven heb (ja in de tron, maar dan kan de deur dus niet open blijven)

2) Er in de machine veel meer tegelijk gedroogd kan worden (handig bij 9 happers)

3) Ik de machine elders neer kan zetten zodat ik de stank niet in de toko heb.

4) Ik 'm aan kan zetten wanneer 't me uitkomt (meestal de avond of nacht)
Door roefus
#484042
Angelique schreef: Ik vind de droogmachine wel handig omdat:

1) Ik geen hetelucht-oven heb (ja in de tron, maar dan kan de deur dus niet open blijven)

2) Er in de machine veel meer tegelijk gedroogd kan worden (handig bij 9 happers)

3) Ik de machine elders neer kan zetten zodat ik de stank niet in de toko heb.

4) Ik 'm aan kan zetten wanneer 't me uitkomt (meestal de avond of nacht)
Oké, maar ik heb een hete-luchtoven waar ik vier roosters onder elkaar kan plaatsen.
De deur kan dicht tijdens het hele gebeuren.
Reuk is dan te verwaarlozen.
En ik kan hem (met tijdklok) aanzetten, pauzeren, wanneer ik wil.

Ik zat te denken over zo'n droogmachine.
Maar ik zie er dus nu het voordeel niet van in.
Door tieneke
#484049
Ik vind het zelf zeker niet al te fris om lever en pens etc in mijn (nieuwe) heteluchtoven te drogen,volgens mij moet je dan heel goed ontsmetten om die lucht eruit te krigen :-X
Buiten dat de roosters van de droger in een handomdraai schoon zijn.
Door roefus
#484152
tieneke schreef: Ik vind het zelf zeker niet al te fris om lever en pens etc in mijn (nieuwe) heteluchtoven te drogen,volgens mij moet je dan heel goed ontsmetten om die lucht eruit te krigen :-X
Buiten dat de roosters van de droger in een handomdraai schoon zijn.
oké, kan zo zijn.
maar gaat voor mij niet helemaal op.
(kan voor iemand anders, anders zijn...).
pens ga ik sowieso niet drogen, dan koop ik wel pensstaafjes.
het gaat mij om spiervlees, kipfilet, lever, zalmmoot e.d.
daar hoef ik geen oven om te ontsmetten.
bovendien start 'na gebruik' een ventilaite-programma.

één keer de oven goed voorverwarmen op 200 graden....en er blijft geen bacterie om te overleven.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#484162
roefus schreef: Oké, maar ik heb een hete-luchtoven waar ik vier roosters onder elkaar kan plaatsen.
De deur kan dicht tijdens het hele gebeuren.
Reuk is dan te verwaarlozen.
En ik kan hem (met tijdklok) aanzetten, pauzeren, wanneer ik wil.

Ik zat te denken over zo'n droogmachine.
Maar ik zie er dus nu het voordeel niet van in.
Als je droogt moet de deur open blijven, anders lijkt het meer op bakken.
Door roefus
#484171
Angelique schreef: Als je droogt moet de deur open blijven, anders lijkt het meer op bakken.
Dit begrijp ik niet helemaal.
Ik kan mijn oven zowel op hete-lucht als op doodgewoon electrisch (boven en onder) zetten.
Bij 'hete lucht' wordt er volop geblazen.
En dat 'droogt dus uit'.
Ik gebruik hem zelfs om tomaten en paprika's te drogen (op lage 50 graden stand).
En die worden dan zéker niet gebakken.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#484525
roefus schreef: Dit begrijp ik niet helemaal.
Ik kan mijn oven zowel op hete-lucht als op doodgewoon electrisch (boven en onder) zetten.
Bij 'hete lucht' wordt er volop geblazen.
En dat 'droogt dus uit'.
Ik gebruik hem zelfs om tomaten en paprika's te drogen (op lage 50 graden stand).
En die worden dan zéker niet gebakken.
Ow, nou ja :-\, mij is altijd geleerd als je iets wil drogen, zoals b.v. ook schuimdeeg e.d. dat je dan de deur open moet laten zodat het vocht weg kan. Nu heb ik mijn oven in de tron nog voor niks anders gebruikt dan koekjes en broodjes bakken en gratineren, dus het zou maar zo goed kunnen wat je zegt, want als je de paprika's kunt drogen moet dat met een stukkie vlees ook wel lukken. Gewoon proberen, je ziet vanzelf waar het schip strand :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door