Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#481546
Ik geef mijn honden de laatste tijd niet meer zo vaak groente mix. Eigenlijk een beetje uit gemakzucht. Ik ga zelf niet meer zo vaak naar de markt en ik heb dan ook geen zin om speciaal voor de honden te gaan, maar de laatste maand krijgen ze wel ongeveer twee keer in de week flink wat groente mix.
Maar wat me opvalt dat ze echt een beetje van die zachte brokkendrollen hebben als ze groentes hebben gegeten. Ze zijn dan niet zo stevig en ze poepen ook grotere drollen. Herkennen jullie dit?
Door geer
#481548
Yep, hier idem dito. Ze vinden het niet lekker en gaan ervan aan de flats...ik geef ook bijna geen groente meer. Af en toe een beetje als ik zelf fruit of groente eet, en op de dagen dat ze KVV krijgen krijgen ze natuurlijk ook groente binnen.
Door Laura2004
#481559
Kai die vond het niet lekker toen hij het iedere dag kreeg, maar sinds ik het maar af en toe geef vindt hij het heerlijk. Maar ik heb gewoon het idee dat groentes niet zo goed worden opgenomen als vlees.
Door Jolly
#481560
Hier krijgen ze eigenlijk nooit meer groente/fruit mixjes.
Merk ook niet dat ze het nodig hebben.
Chasey jat zo af en toe wel eens wat bij de konijnen vandaan(met gevaar voor zijn neus, konijnen meppen hem) en voor Witlof doet hij een moord, als ik dat klaar maak, staat hij heel braaf net op de drempel van de keuken. Hij ruikt het al als het zakkie open gaat.

Wel krijgen ze sinds een week weer fyto mix ( had dit nogin redelijk aantal in de vriezer liggen, voor eventuele nieuwe klanten) en aangezien allebei de mannen weer "koe" begonnen te spelen, is het savonds allebei weer 250 gram fyrto door 250 gram bibi.

Oww ja de ontlasting was bij Chasey toen hij gfmixjes kreeg idd erg papperig, maar met een botje erbij was het weer gewoon
Laatst gewijzigd door Jolly op wo 01 feb 2006, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#481632
Hoeveel mix geef je per keer? Veel groentesoorten kunnen wat laxerend werken wat de dunnere ontlasting verklaard. Eetlepeltje per dag is in ieder geval genoeg.
Door Bianca_Cailin
#481642
Ik geef ook niet zo vaak groentemix meer, haar ontlasting werd er zeer zeker papperig van en ze liet meer winden. Dus ik doe het nu heel af en toe.
Door Laura2004
#481680
Angelique schreef: Hoeveel mix geef je per keer? Veel groentesoorten kunnen wat laxerend werken wat de dunnere ontlasting verklaard. Eetlepeltje per dag is in ieder geval genoeg.
Ik geef ze flink wat groente mix in 1 keer, maar ik zou niet weten hoeveel. Ik weeg het niet af. Maar ik denk wel 1 grote lepel (zo'n pollepel, volgens mij heet dat zo), dus best veel ja, En de groentes variëren nogal. Meestal zit er: wortel, tomaat, paprika, komkommer, peterselie, witlof, spruitjes (of een andere koolsoort), bleekselderij, en knolselderij in en soms ook andijvie. Ik doe er ook pijnboompitten, sesamzaad, pompoenpitten en zonnebloempitten door en soms ook pompoen of zoete aardappel. Het is eigenlijk altijd anders en toch altijd veel poepen. En veel zachter dan normaal.
Door roefus
#481684
Eigenlijk geef ik elke dag wat groentemix (is een soort pap dan), ik meng het met wat fijngemalen orgaanvlees of spiervlees of met een blik vis.
Elke dag, dat betekent een paar lepels (ongeveer 100 gram), op een totaal-voeding van pakweg 1400 gram.
Soms doe ik fruitmix (ongeveer 1 keer per week).
Ik merk niets van te dunne ontlasting.
Maar waarschijnlijk omdat er ook altijd wel botvlees bijzit?
Door roefus
#481694
Laura2004 schreef: Mijn honden krijgen iedere dag botten, dus ook op de dagen dat ze groentes krijgen ;)
Hier zijn er ook elke dag botten.
Maar ik kan me voorstellen dat als ik de groentemix niet elke dag zou geven, maar bijvoorbeeld een paar keer per week.
Dat het dan procentueel erg veel is en dat er dan extra veel bot bij moet zitten.
Zal ook wel per hond afhankelijk zijn
Door Laura2004
#481700
roefus schreef: Hier zijn er ook elke dag botten.
Maar ik kan me voorstellen dat als ik de groentemix niet elke dag zou geven, maar bijvoorbeeld een paar keer per week.
Dat het dan procentueel erg veel is en dat er dan extra veel bot bij moet zitten.
Zal ook wel per hond afhankelijk zijn
Ja, ik denk ook dat ik teveel in 1 keer geef. Ik weeg het ook niet af. Dus ik heb geen idee hoe het procentueel zit. Het is verder ook geen probleem. Het viel me alleen wel op dat ze het blijkbaar niet zo goed opnemen als vlees of botten of vis.
Door Borke
#481717
Ik geef 530 gram verdeeld over 3 porties in de week, op ma. wo en vr. Ik meng er altijd een beetje vlees door en een eitje.
's Avonds geef ik dan geitenrib en de ontlasting is wel iets minder stevig dan op de uitsluitend RMB-dagen maar meer vergelijkbaar met hoe het op de 2 orgaanontbijtjes in de week gaat.

Dus ja het is meer laxerend, maar niet meer dan orgaanvlees bij Borke.
Ik heb het idee dat groente geven goed voor zijn weerstand is en toen laatst al die honden 2-3 weken ziek waren met diaree, was Borke er met 24 uur weer van af 8)
(kan toeval zijn natuurlijk)
Door roefus
#481722
AstridStraver schreef: Ik geef 530 gram verdeeld over 3 porties in de week, op ma. wo en vr. Ik meng er altijd een beetje vlees door en een eitje.
's Avonds geef ik dan geitenrib en de ontlasting is wel iets minder stevig dan op de uitsluitend RMB-dagen maar meer vergelijkbaar met hoe het op de 2 orgaanontbijtjes in de week gaat.

Dus ja het is meer laxerend, maar niet meer dan orgaanvlees bij Borke.
Ik heb het idee dat groente geven goed voor zijn weerstand is en toen laatst al die honden 2-3 weken ziek waren met diaree, was Borke er met 24 uur weer van af 8)
(kan toeval zijn natuurlijk)
Volgens mij is het ook inderdaad een beetje proberen, hoe of de hond erop reageert.
Zo wilde Roefus in het begin helemáál geen groentemix, ja oké....als ik het erin lepelde bijvoorbeeld.
Ik voegde toen nog yoghurt toe, of wat kwark.
Sinds ik dat weglaat, is het probleem minder.
En inderdaad: mengen met iets lekkers.
Ik heb zelf ook het gevoel dat het iets toevoegt, maar ik kan het niet echt bewijzen.

En inderdaad: kippelevertjes ofzo laxeren ook.
Dus altijd weeg ik dat een beetje af, dat er een extra botje bijzit of zoiets.
Ik heb de eerste weken best wel wat 'geprobeerd' enzo en soms ging er ook vanalles mis.
Rauwe vis bijvoorbeeld.....hij kotste alles onder en weigerde het daarna.
Nu ben ik bezig met blikvis en soms een beetje gekookte filet.....ga ik het straks weer eens mengen met iets rauws van vis.

Ik heb zelf het gevoel dat je gewoon moet 'kijken' hoe of ze reageren.
Heb nog nooit zoveel 'poep gekeken' als de laatste maanden ;D
Door Lizzy
#481745
Ik geef iedere dag groentes en ervaar nooit problemen met de ontlasting. Ik denk wel dat als je 1 of 2 keer per week een grote hoeveelheid geeft en dit ook redelijk wat bladgroente betreft, dat je dan op dunnere ontlasting hebben. Groente laxeert en bevat vezels. Volgens mij kun je beter meerdere keren per week een klein beetje geven, in jou geval. Of 2 keer per week een klein beetje, ipv veel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door