Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Daisy75
#478493
Dit vond ik ergens anders op internet.

Kiwifruit is zeer rijk aan vitamine E en vitamine C, twee vitamines met een krachtige antioxidans werking. Eén kiwi van 100 gram bevat minstens 166% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C. Vitamine C heeft tevens een gunstige invloed op de genezing van wondjes, de versterking van de natuurlijke weerstand, de opname van ijzer en het algemeen zenuwstelsel

De belangrijkste preventieve stoffen die kiwifruit bevat zijn o.a.:
• Carotenoïden zoals caroteen, luteïne, en xanthofyl helpen preventief bij verschillende chronische ziektes. Luteïne werkt preventief bij prostaat- en longkanker en bij maculadegeneratie, een aandoening die kan leiden tot blindheid. Beta-caroteen heeft een preventief karakter bij kanker en hartziektes.
• Chlorofyl waarvan de subcategorie chlorofyline helpt bij het voorkomen van leverkanker.
• Pectine is een stof die gekend is voor haar cholesterolverlagende werking, waardoor het gevaar op hartziektes afneemt. Kiwi´s kunnen een extra hulp bieden bij de cholesterolbeheersing.
• Serotonine heeft een kalmerend effect op onze hersenactiviteit. Kiwivruchten zijn dus een natuurlijk antistress middel.
• Foliumzuur speelt een belangrijke rol bij de DNA structuur en dus de opbouw van het lichaam. Een voldoende aanvoer van foliumzuur voor en tijdens de zwangerschap kan afwijkingen bij de geboorte en hartziektes op latere leeftijden helpen voorkomen. Een kiwi van 100 gram levert 5 tot 15 % van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid foliumzuur.
• Inositol is een plantaardig groeihormoon dat depressiviteit tegengaat en positieve effecten sorteert bij het behandelen van suikerziekte. Tevens bevordert inositol de groei tijdens de puberteit.
• Aminozuren versterken de hartfunctie. Een specifiek aminozuur, arginine zorgt ervoor dat aders niet dichtslibben en wordt gebruikt in de behandeling van impotentie
• Samen met glutamaat, is arginine een precursor van neurotransmittors in de hersenen. Ze bevorderen de afscheiding van groeihormonen en zorgen er zo voor dat wonden sneller helen.
• Het lage natrium- en het hoge kaliumgehalte van kiwifruit is goed voor hart- en bloedvaten en maakt kiwifruit aldus bijzonder geschikt voor mensen met een hoge bloeddruk.
• Kiwi´s vormen een bijzonder rijke, natuurlijke bron van magnesium. Magnesium heeft een positief effect op het beenderstelsel en de stofwisseling van eiwitten en energie. Bovendien stimuleert magnesium het zenuwstelsel Onze westerse voeding is doorgaans arm aan magnesium. Nochtans kan een tekort aan magnesium leiden tot hartziekten, afwijkingen aan het hartspierweefsel en een te hoge bloeddruk.

De samenstelling van kiwivruchten
Per 100 gram fruit
Energie Kcal 60-72
kJ 255-306
Eiwitten g 1
Koolhydraten g 15
Glucose g 3,5
Fructose g 3,5
Sucrose g 0,75
Suikers g 7
Vetten g 0,4
waarvan verzadigde vetzuren g 0,01
cholesterol mg 0
voedingsvezels g 3,4
Water g 83
As g 0,64
Vitaminen

Kijk voor de volledige informatie op : http://www.tuinkrant.com/modules.php?na ... e&sid=8909
Door Debora
#478509
Ik krijg er honger van :P maar ik heb nu ook trek in afhaalchinees en de laatste dagen ook zin in patat met frikandel speciaal :-[
Door Jolly
#478515
Debora schreef: Ik krijg er honger van :P maar ik heb nu ook trek in afhaalchinees en de laatste dagen ook zin in patat met frikandel speciaal :-[
hummm je klinkt nu net al mij ;D
Door bas rouge
#478619
heb net voor de hele week kiwi gekocht, geinspireerd door je bericht ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door