Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door veronique
#476179
Ik heb nu al verschillende soorten lever geprobeerd.(van kip, konijn, runds)
Alleen rundslever wil ze eten maar dan wel met de kook erover. Ik heb geprobeerd van af te bouwen, dus elke keer minder de kook erover te doen. Maar als het ook nog maar een beetje rood ziet, laat ze het liggen. Doe ik het onder de groentemix (vindt ze lekker), dan likt ze de mix er gewoon vantussen ???.
Ik heb al gedacht om de lever te mixen maar dan krijg je ook maar een bloederige brij.
Krijgt ze wel de nodige voedingsstoffen uit de lever als er de kook telkens overgaat?
Hebben jullie nog een andere tip?
Door veronique
#476218
AstridStraver schreef: Hoe geef je de lever, aan een stuk of gesneden?
Eerst geprobeerd in zijn geheel. Dan wil ze er nog niet van proeven.
Dan in kleine stukjes gedaan. Eens aan likken en ze houdt het voor bekeken.
Kleine stukjes en met de kook erover, eet ze maar met lange tanden.
Door Casey
#476922
Hetzelfde probleem heb ik met Chacho: gekookte lever gaat net maar rauw absoluut niet. Wat bij mij helpt: de lever stijfbevroren geven...!!!
Geef ik het rauw dan kijkt hij me met zijn vies gezicht aan; of ik echt denk dat ie dat gaat eten???
Maar bevroren is het helemaal het einde voor hem! (dit geldt overigens ook voor kippevlees, eet hij ook alleen bevroren). Eigenlijk ben ik er niet zo blij mee, ik heb liever dat ie het rauw en op kamertemperatuur at, maar bevroren bevat het in ieder geval nog wel alle voedingstoffen, die er gekookt wel deels uit gaan (denk ik zo....).
Ik wil dat beetje bij beetje af gaan bouwen, en hem steeds minder bevroren voer gaan geven.

Succes!!!

Kees
Door conleeuw
#477022
ook hier zijn er enkele honden die het wel rauw eten de rest vertikt het. Ik fruit het even aan, zeg maar 60% is dan nog rauw, dus even in wat boter en dan willen ze het wel eten, ook snij ik het in stukken, want een homp willen ze ook niet, kippenlever is hier alsnog de meest gegeten, effe snel een beetje bakken en dan lusten ze het wel. ;)
Door jon
#477049
Ook hier werd er geen lever gegeten, in eerste instantie zelfs niet gekookt. Runderlever voor op brood ging er wel in als koek. Nu geef ik rauwe kippelever met wat hutenkase erbij en lukt het wel.
Door Tanna
#477100
Onze George wilde eerst ook geen lever of hart of wat dan ook zomaar eten. Ik heb het toen een paar dagen gewoon in de blender gemalen en door het andere vlees gedaan. Daarna een paar dagen in kleine stukjes gesneden en inmiddels schrokt ze het zo naar binnen
Door 202spots
#477144
veronique schreef: Krijgt ze wel de nodige voedingsstoffen uit de lever als er de kook telkens overgaat?
Cis lust wel orgaan, maar kotst het tegenwoordig helaas uit wanneer het rauw is. kleine beetje gekookt blijft het wel binnen, dus ik geef haar in kleine stukjes gesneden gekookte kiplevertjes en gekookte lams hart

En volgens deze site...
http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/
Heeft gekookte lever nog MEER voedingswaardes dan rauwe lever...
Ik heb alleen de kippen lever rauw en gekookt vergeleken en b.v:
Rauw.......Gekookt
calcium 8 mg 11 mg
iron 8.99 mg 11.63 mg
Vit.C 17.9 mg 27.9 mg
Vit A 11078 13328
Vit B blijft 't zelfde...
en 'n paar andere waardes zijn iets minder door koken, maar de meeste waardes worden juist verhoogd door 't koken...dus als je hond echt geen rauwe lever lust, dan kan je gerust gekookt geven.


Vergeten er bij te zeggen dat gekookte lever niet dezelfde laxerende werking heeft als rauw.
rauw werkt dus laxerender.
Laatst gewijzigd door mahuni op do 26 jan 2006, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bas rouge
#477175
Goed om te weten, het is bij mijn honden ook altijd een gepiel met de lever. Ik zal het de eerstvolgende keer licht koken, kijken of ze het dan wel willen eten.
Laatst gewijzigd door bas rouge op do 26 jan 2006, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bas rouge
#481116
Vanavond de kalfslever licht gekookt, nah, dat ging er in als wieger ketelapper hoor. Ik heb echt een got'ya-gevoel ;D naar m.n. Rein toe, heeft ie toch zonder morren en pielen z'n weekportie lever binnen. En hij vind het nog lekker ook volgens mij. Harstikke goeie tip, dank daarvoor!

Veronique, heb jij het ook al gekookt geprobeerd?
Door veronique
#481986
bas rouge schreef: Vanavond de kalfslever licht gekookt, nah, dat ging er in als wieger ketelapper hoor. Ik heb echt een got'ya-gevoel ;D naar m.n. Rein toe, heeft ie toch zonder morren en pielen z'n weekportie lever binnen. En hij vind het nog lekker ook volgens mij. Harstikke goeie tip, dank daarvoor!

Veronique, heb jij het ook al gekookt geprobeerd?
Ja hoor, vandaag geprobeerd. En... het ging erin als zoete koek ;D ;D ;D
Hartstikke bedankt voor de tip, ik ben weeral een zeer tevreden baasje ;D
Door herder_lover
#481990
ik doe hier als beloning de lever even in de oven. Net zo lang (of kort) totdat de buitenkant iets droog is, en dan kan het in mijn zak als beloning bij trainen... En zo krijgen ze heel wat binnen.... en daarnaast rauw (alleen rund, kip doen ze alleen per ongeluk ;D ) lever in stukjes in hun bakken... In 1 stuk, nee dan hoeven ze niets, in stukjes...echt wel ;)
Door tieneke
#481996
Hier gaat rauw er in als een raket,het raakt hun tong niet eens >:(
In het begin moesten ze er niet echt veel van weten en moet je ze nu zien ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door