Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cindy de Wolf
#475382
Ik weet ondertussen dat ik eigenlijk alles van kip niet hoef te malen evenals van eend, ook lamsribben niet maar welke (vlees)botten dan wel ???

Wederom alvast bedankt.
Cindy
Door Borke
#475398
Cindy de Wolf schreef: Ik weet ondertussen dat ik eigenlijk alles van kip niet hoef te malen evenals van eend, ook lamsribben niet maar welke (vlees)botten dan wel ???
Cindy, waarom zou je malen?
Tenzij je katten hebt, want die krijgen die ribben echt niet weggeknaagd en dat geldt ook voor pups.
Ik maal helemaal niets voor Borke, toen hij 7 maanden was knaagde hij hij al kalfsribben weg, hij heeft indrukwekkend gereedschap.
Door Cindy de Wolf
#475407
Ik heb inderdaad ook nog 4 katten ;) Jesse heeft moeite met botten, en om het haar wat makkelijker te maken wilde ik dus wat gaan malen/kleiner maken. Jesse is een Grote Munsterlander maar weet totaal geen raad met bijvoorbeeld een kipkarkas of vleugeltje, vandaar. En met ribben hoef ik helemaal niet aan te komen zetten maar om haar toch te laten barfen/wennen het malen ;)

Cindy
Door Borke
#475436
Cindy de Wolf schreef: Ik heb inderdaad ook nog 4 katten ;) Jesse heeft moeite met botten, en om het haar wat makkelijker te maken wilde ik dus wat gaan malen/kleiner maken. Jesse is een Grote Munsterlander maar weet totaal geen raad met bijvoorbeeld een kipkarkas of vleugeltje, vandaar.
Eten jouw katten dan nog brokken? Volgens mij kan je hen beter eerst op CB overzetten, dan gaat het gemakkelijker.
Wat je voor de katten kan doen is een kipkarkas in een plastic zakje doen en dan met een hamer bewerken, werkt voor een hond type 'langzame leerling' ook heel goed!
Als Jesse een gezonde eetlust heeft en eengoede conditie, dan zou ik haar gewoon alleen kipkarkas aanbieden en dat een beetje inknippen voor haar. De honger maakt dat ze het wel gaat eten - tenzij ze geen kip lust, maar volgens mij lusten vrijwel alle honden kip ;D

Ik denk dat Jesse niet gewend is om grotere stukken te eten. Dat heb i met Borke ook als ik iets nieuws aanbied. Ik bied het dan aan in de ochtend en hij laat het staan, avond dito. Dan kiest hij zud zelf voor vasten.
Volgende ochtend maak ik het wat kleiner en bied ik het aan en dan eet hij het meestal wel, tenzij hij het echt niet lust.

Wat voor ribben heb je geprobeerd? Borke is dol op geitenribben, maar veel minder enthousiast voor lams- of kalfsribben.

Wat het malen betreft, volgens mji lukt dat niet met ribben, alleen eigenlijk met gevogelte, waarbij kalkoen al lastig is. Ik spreek niet uit ervaring want ik heb zelf nog nooit iets gemalen.
Door Cindy de Wolf
#475450
Ik heb 3 katten van bijna 9 en ja die krijgen nog brok. 1 daarvan is wel geinteresseerd in wat de honden tegenwoordig krijgen dus die krijgt nu al wat. Deze at trouwens ook al wat CB mee. Dan hebben we onze Dobby van 2 en die heeft nog nooit een brok gegeten. Zij krijgt nu eendagskuiken en wat botjes e.d. Ik ga het gewoon proberen, CB willen ze niet echt.

Jesse is echt klunzig daarmee. Ik wil niet al teveel druk op haar leggen. Ze is in november geopereerd en dat wil nog niet echt lekker. Ik heb vandaag ook te horen gekregen dat het vermoedelijk nooit meer goed komt. Ze heeft een heftige voorpootblessure waardoor ze mega mankt maar ze kan en doet er alles mee. Dus ik wil Jesse niet uittesten zeg maar, die heeft momenteel alles nodig voor spier,pees opbouw. Dan maar malen/hameren en langzaam opbouwen. De overige 3 a 4(gast aan tafel) hebben er totaal geen moeite mee en vinden het helemaal geweldig. Ik heb lamsribben en kalfsspareribs. Bij het IC centrum zal ik een klein beetje geitenribben meenemen om uit te proberen.

Groetjes,
Cindy
Door Borke
#475468
Ik wil wel een portie geitenrib voor je meenemen vrijdag a.s. als we het lam afhalen, dan zoek ik er wel eentje uit met wat dunnere botten. Dan kan je het eens proberen, wie weet vindt Jesse het wel heerlijk?
Door 202spots
#475605
Cindy de Wolf schreef: Ik weet ondertussen dat ik eigenlijk alles van kip niet hoef te malen evenals van eend, ook lamsribben niet maar welke (vlees)botten dan wel ???
Wederom alvast bedankt.
Cindy
Eigenlijk zijn alleen de kip/eend/kalkoen/gevogelte/vis en konijn gechikt om te malen (wanneer 't nodig is)
Echte vlees botten van koe.kalf schaap en geit is TE hard en kan eigenlijk haast niet gemalen worden.
Het enige wat je kan doen is met de hamer in stukken slaan of plat slaan.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#475617
Lizzy schreef: Ik snap niet hoe Ian B wel hardere botten gemalen krijgt (in zijn BARF patties zit gemalen lams en runderbot: http://www.barfworld.com/html/barf_diet ... ient.shtml), maar waarschijnlijk heeft hij daar echt zwaar industrieel materiaal voor. Misschien wil je het hem anders vragen?
Affijn Dory kan straks haar fotolijstje barfmaterialen uit gaan breiden met een pneumatische hamer ;D
Door Lizzy
#475622
sylvia schreef: Affijn Dory kan straks haar fotolijstje barfmaterialen uit gaan breiden met een pneumatische hamer ;D
;D ;D ;D ;D
Door Ollie
#475700
Wij malen voor de bullen alles.. zoals haaskarkas..hele konijnen..laatst hadden we een stuk reeenrug..

Tosca durf ik wel hele stukken te geven..die is heel voorzichtig.
Door Ollie
#475909
Cindy de Wolf schreef: En wat voor molen heb je dan? Dat moet een mega machine zijn ;D

Cindy
Nee hoor..gewoon een ouderwetse gehaktmolen ;D

Die konijnen moeten natuurlijk eerst wel in stukken gehakt worden..anders passen ze er niet doorheen..
Door 202spots
#475969
sylvia schreef: Affijn Dory kan straks haar fotolijstje barfmaterialen uit gaan breiden met een pneumatische hamer ;D
Ik nam dus aan dat we 't over ZELF samenstellen of malen hadden 8)
En ik heb geen idee wat I.B gebruikt om harde botten te malen...misschien zo iets?
Concrete crusher MOET lukken !!! ;)
Afbeelding

Of voor de liefhebbers die zelf willen malen misschien dit kleiner modelletje?
Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door