Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door debbymuch
#47399
sinds ik met barf ben begonnen,heb ik het idee dat muchra nog niet zogoed verteerd.

ze zitten nu bijna twee weken op carnibest.
diesel (5 maanden)
heeft helemaal geen problemen.
maar muchra heeft last van verstopping.
en als ze moet poepen is het veels te hard naar mijn idee.zijn echt keutels.(knikkers)
ze krijgen de zelfde produkten ,
groente.
(wortel,bloemkool,brocolie,sperciboontjes)
fruit
(appel,mandarijn,banaan,kiwi)

versvlees buiten carnibest.
rund,kip,lams,eend

botten gekregen deze twee weken.
kalfsrib,lamsrib,kippenekken.

vandaag aan de carnibest kruidenmix toegevoegd.

maar wie kan me dus zeggen wat je moet doen als een hond te hard ontlasting heb.
wat kan je dan beter laten en wat moet je dan geven.
Door Lizzy
#47404
Hoi Debbymuch,

Hoeveel % bot geef je aan je honden? (buiten wat er in Carnibest zit dus).

Groetjes, Lizzy
Door debbymuch
#47414
ik had er al voorzichtig mee gedaan.

ook omdat ze al carnibest krijgen.

muchra even als voorbeeld.
250 gram carnibest.
sávonds 2 kippenekken met groente.
en zo elke dag de carnibest.
en savonds orgaan/spier vlees
de kalfs/lamribbetjes zullen ong 200 gram zijn.
dat heeft ze nu twee keer gehad.
over twee weken.
verder gewoon spier/orgaan vlees

weet niet hoeveel er in 250 gram carnibest zit?
maar aan bot heeft ze dus deze 2 weken gehad
400 gram lam/kalfs rib
400 gr kippenekken
1 recreatie bot.(wijnig vlees)kregen ze voorheen ook al.(toen met brokken)
verder krijgen ze spier/orgaan vlees.

maar met de botten dacht ik dat ik wel voorzichtig was zeker omdat ze nog maar 2 weken op vers zitten
Laatst gewijzigd door debbymuch op zo 01 feb 2004, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#47493
debbymuch schreef: sinds ik met barf ben begonnen,heb ik het idee dat .
groente.
(wortel,bloemkool,brocolie,sperciboontjes)
fruit
(appel,mandarijn,banaan,kiwi)
Je geeft geen bladgroentes in de mix,misschien helpt het wanneer je minstens de helft als bladgroentes in de mix doet....andijvie,beetje spinazie,witlof,groene sla,blad van rooie bietjes,lof van worteltjes,peterselie
selderie blad en alles waar je nog meer aan kan denken.
Hoeft niet ALLE soorten tegelijk hoor,maar wel 'n stuk of 3 verschillende bladjes groente ,en varieer ook met de andere groentes...niet altijd hetzelfde.
Zorg dat er minstens 6-8 verschillende groentes in de mix zit.
teentje knoflook er door is trouwens OOK gezond.

'n beetje lever helpt ook om de poep zachter te maken,en/of ook olie toevoegen.
Door Lizzy
#47500
Wacht ff, ik geloof niet dat ik het helemaal snap.... (blonT ;D). Geef je ze iedere avond of kippennekken of lamsrib of kalfsrib?

Als dat het geval is dan denk ik dat je gewoon teveel bot geeft. Probeer het anders even in percentages uit te rekenen hoeveel bot je geeft. Ik denk dat 20% wel meer dan genoeg is en dat je daar nu boven zit.

Eten ze veel van zo'n recreatiebot af? Als ze daar veel van eten, dan zou ik even geen recreatiebot geven. Laat de maag en darmen eerst maar goed wennen aan bot.

Groetjes, Lizzy
Door sharpie
#47501
Spercieboontjes moet je toch altijd even licht de kook erover doen i.v.m met het giftige eiwit "phasin" ???
Door Paul_Barte
#47505
Bron Voedselnet:

Wat is phasine en waar komt het in voor ?
Phasine is een eiwit in bonen en peulvruchten. Het in principe een giftig eiwit, en kan allerlei darmklachten, zoals misselijkheid en overgeven veroorzaken. Toch komen er maar zelden vergiftigingsgevallen met phasines voor. In Nederland is eigenlijk maar 1 grote uitbraak beschreven, en wel in 1991. Het eiwit is bekend sinds 1908, dus een echt gezondheidsrisico vormt phasine niet.

Hoeveel phasine er precies in bonen voorkomt is niet bekend. Het eiwit wordt bepaald met een test, waarbij het bloedstollend effect van een extract van bonen wordt bepaald. Een van de eigenschappen van phasine is namelijk dat het bloed laat stollen. Het eiwit zelf wordt us niet bepaald, maar alleen het effect.

Phasine is een eitwit dat door koken wordt geinactiveerd. Inactivatie in droge bonen is erg moeilijk, ongeveer 90 minuten bij 100°C. In geweekte erwten en bonen is dat gereduceerd tot 4-10 minuten, dus veel minder dan nodig is om de bonen gaar te laten worden. Dientengevolge zijn alleen rauwe bonen een mogelijk gevaar voor de gezondheid.
Door debbymuch
#47511
ze krijgt niet elke avond bot/vlees.
maar denk dat dat recreatiebot net even te veel is geweest.qwa percentage
en uithoeveel %bestaat een kippenek uit bot

ga zeker meer bladgroente toevoegen,mischien helft dat.
Door roger
#47514
<<maar wie kan me dus zeggen wat je moet doen als een hond te hard ontlasting heb.
wat kan je dan beter laten en wat moet je dan geven.<<



gewoon minder bot, 15 %, volledig opneembaar bot is meer dan voldoende, ook voor opgroeiende pups.
(cfr. Tom Lonsdale)



Gr.
Roger
Door Lizzy
#47518
debbymuch schreef: ze krijgt niet elke avond bot/vlees.
maar denk dat dat recreatiebot net even te veel is geweest.qwa percentage
en uithoeveel %bestaat een kippenek uit bot

ga zeker meer bladgroente toevoegen,mischien helft dat.
Hoi Debbymuch, volgens mij bevat een kippennek ook behoorlijk wat kraakbeen. Ik gok dat er ongeveer 60% bot/kraakbeen en 40% vlees.
Groetjes, Lizzy
Door debbymuch
#47526
als ik de kippenekken dat mee reken zit ik inderdaad boven de 20%

maar hoevaak geven jullie dan eetbaarbot per week.
bij mij nu 3 keer eetbaar bot en 1 keer kluif bot.
Door Lizzy
#47538
debbymuch schreef: als ik de kippenekken dat mee reken zit ik inderdaad boven de 20%

maar hoevaak geven jullie dan eetbaarbot per week.
bij mij nu 3 keer eetbaar bot en 1 keer kluif bot.
Hoi Debbymuch, ja maar in de Carnibest zit ook bot. Heb je dat ook meegerekend?

Mijn honden krijgen overigens alleen eetbare botten dus ik weet niet precies wat je daar mee bedoelt. Bedoel je met niet-eetbare botten recreatiebotten? (want die krijgen ze hier niet).

Mijn honden eten 10 maaltijden met bot en 4 maaltijden zonder bot. Bot bestaat uit: kippenkarkas, vleugel, hele kip, parelhoen (heel), kalkoendijen (gemalen, wel met bot), geiten of lamsribben, kalfsbotten en hele vissen (met graat). Ik kom daarmee uit op 20% bot (kaal).

Groetjes, Lizzy
Door debbymuch
#47574
muchra mag 360 gr hebben per dag.

dus 250 gr carnibest.smorgens
2 kippen nekken +groente savonds.

dus mijn berekening is buitenom de carnibest ong 100 gram bot/vlees.

(voorbeeld)
dus laat zeggen dat buitenom de carnibest een kilo
bot/vlees moet worden gegeven daarvan mag 20 %uit bot bestaan en 80%spier/orgaanvlees.

dan ben ik wat te met bot zeg maar als mijn voorbeeld klopt.
ze krijgt hier dan te veel bot. :o
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door