Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door isabelle
#46964
Hoi,

Ik geef carnibest aan mijn honden. Op dit moment krijgt mijn opgroeiende hond 2 kilo carnibest en mijn volwassen hond 400 gr.
Nu wil ik dus beginnen om s'avonds maaltijden zelf klaar te maken. Ik heb een bereking gemaakt en dan moet mijn opgroeiende hond tegen de 1680 gr voedsel per dag hebben (ze kreeg 700 gr brok per dag en dat heb ik x 2 gedaan voor RMB x 4.5 voor groente en fruit en x3 voor orgaanvlees. Van het totaal van RMB heb ik 60% genomen, van fruit en groente 20% en van orgaanvlees 10% en resterend eventueel supplementen. Ik kom dan op 840 gr RMB, 630 gr groente en fruit en 210 gr orgaanvlees).
Ik neem aan dat als ik s'avonds zelf wat wil maken ik de helft versvoeding kan geven (dus 1 kilo ) en s'avonds dan 840 gr zelfgemaakt (de helft van 1680)?
Misschien denk ik te moeilijk ??? ??? ???Maar hoe doen jullie dat.
Door sharpie
#46984
Hoi Isabelle,
Een goede richtlijn voor de hoeveelheid vers is: 100 gr. vers op 5 kilo lichaamsgewicht.
De totale hoeveelheid waar je dan op uitkomt kan je onderverdelen in percentages spiervlees, orgaanvlees, groenten en botten.
Bijv.
spiervlees 40%
orgaanvlees 20%
bot 30%
groenten 10%
Ik zeg maar wat, de percentages hoeven niet perse zo aangehouden te worden, die kan je zelf invullen of afwisselen.
Het is maar een voorbeeld van hoe je de maaltijd makkelijker kan berekenen.

Ik neem aan dat je met RMB, "Raw Meaty Bones" bedoelt?
Door isabelle
#47098
Al met al is het een heel groot verschil. Via de berekening 1840 gr en uitgaande van 100 gr per 5 kilo (ook voor groeiende honden) kom ik op ongeveer een kilo. Bekijk ik Carnibest dan moet je ongeveer ook 2 kilo geven? Waarom zijn er zulke grote verschillen?
Laatst gewijzigd door isabelle op za 31 jan 2004, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#47105
Sorry mijn fout, voor honden in de groei geldt idd meer.

Namelijk 200 gram per 5 kilo lichaamsgewicht, dan kom je dus idd op het dubbele uit.

Het is ook een beetje afhankelijk wat voor merk je voert natuurlijk, het is ook maar een richtlijn.

Wat voor honden heb je eigenlijk en hoeveel weegt hij/zij als ik vragen mag?
Gewoon nieuwsgierig ;D
Door sharpie
#47131
uuh sharpie wat geef jij dan aan jou sharpeis?
Ik heb zo'n beetje alle merken al gehad, Duck, Energique, Prins, Rodi, Carnibest, Bandit en nu voer ik sinds een paar weken Bibi.
Wat heel goed bevalt moet ik zeggen, tot nu toe het beste.

Carnibest en Bandit lusten ze niet, Energique gaat ook niet van harte bij ze, Duck aten ze redelijk (niet echt goed) maar daar gaf mijn reu vaak gal van op en Rodi moest ik veel van voeren, mijn reu zijn ontlasting bleef een beetje zacht en er zit veel zetmeel en graan in hoorde ik en dat is niet echt gezond.

Ik maak zelf ook vaak wat voor ze en geef geregeld rauwe botten met vlees eraan.

Weet je al wat jij wilt gaan voeren?
Laatst gewijzigd door sharpie op za 31 jan 2004, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door isabelle
#47356
bedankt, ik heb o.a. een Boerboel (nu 10 mnd). Als je de menu's zelf gaat maken, kan je dan ook als richtlijn die 200 gr nemen of is dat dan weer anders.
Door Lizzy
#47368
isabelle schreef: bedankt, ik heb o.a. een Boerboel (nu 10 mnd). Als je de menu's zelf gaat maken, kan je dan ook als richtlijn die 200 gr nemen of is dat dan weer anders.
Ja, je kunt ongeveer wel hetzelfde aanhouden. En dan goed kijken naar jouw hond. Want het beste houd je hem schraal. Dus als hij te dik wordt, ga dan rustig minder geven. Want, deze regeltjes zijn allemaal maar een richtlijn. Het beste voer je zoveel als hij nodig heeft.
Groetjes, Lizzy
Door isabelle
#47415
Nog een vraagje. Ik lees wel vaker dat 60 RMB erg veel is en dat vele rond de 20% zitten met bot voor een volwassen hond.
Hoe zit het dan met een pup en/of opgroeiende jonge hond, krijgt die wel rond de 60% ??? ???
Door sharpie
#47435
Hoi Isabelle,
Leuk een Boerboel, prachtige honden vind ik dat :)

Opgroeiende honden mogen best wat meer bot hebben.
Wat voor RMB geef je zoal?
Zit er veel vlees aan naar verhouding bot?
Als er veel vlees aan de botten zit en het zijn inderdaad eetbare zachte botten is 60% RMB voor een opgroeiende hond volgens mij wel ok, als hij het er goed op doet.
Maar je hoeft je niet zo streng aan de percentages te houden, geef gewoon de ene keer wat meer en de andere keer wat minder van alles.

Kijk anders even hier: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2139
Mogens Eliasen heeft het hier over een "maximaal" van 30% bot voor opgroeiende honden, dat gaat dus om puur het bot% en niet RMB, dus als je 60% RMB geeft, kom je ongeveer wel op 30% bot uit.
Door Sander
#47436
isabelle schreef: Nog een vraagje. Ik lees wel vaker dat 60 RMB erg veel is en dat vele rond de 20% zitten met bot voor een volwassen hond.
Hoe zit het dan met een pup en/of opgroeiende jonge hond, krijgt die wel rond de 60% ??? ???
Met die 20% wordt waarschijnlijk alleen het bot bedoeld. Aan RMB's zit vaak ook nog redelijk wat vlees. Als je bijvoorbeeld 60% RMB's voert die voor 50% uit bot en 50% uit vlees bestaan, geef je dus 30% bot.
Door isabelle
#47440
Helaas kan ik geen foto toevoegen anders had ik wel een foto van haar en mijn andere hond toegevoegd. Deze zomer krijg ik er nog 1....
Bedankt in ieder geval voor de info
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door