Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#474239
Wie heeft het boek al gelezen? En wat vond jij er van?

Ik vond het wel een aardig boek. Hoewel ik er wel bij moet zeggen dat als je zijn eerste boek hebt (Raw Meaty Bones) en je zijn website bezocht hebt (http://www.rawmeatybones.com), dan is er geen enkele noodzaak tot het kopen van het boekje.

Ja, ik vind het leuk om zoveel mogelijk boeken te hebben en te lezen en als je er ook zo over denkt: dan moet je het zeker aanschaffen! Maar er staat niks nieuws onder de zon in. Niks dat niet al staat in het eerste boek en niks dat niet al staat op z'n website. Het is eigenlijk een korte samenvatting van beide.

En voeren volgens Tom Lonsdale is ons ook allen al bekend:

*Geef hele karkassen zoals wilde beestjes (ratten, muizen, etc.) en vogels en vis wanneer maar mogelijk.
*Geef een ruime varieteit aan verschillende rauwe vleesbotten/hele karkassen.
*Geef echt hooguit maar drie keer per week orgaanvlees.
*Geef 1 maal per dag te eten in zo groot mogelijke stukken om maximale rukken en trekken aan het voedsel te bevorderen.
*Honden kunnen op ieder moment van de dag gevoerd worden, wat het beste uitkomt voor de eigenaar van de hond.
*Veel honden doen het goed op 1 vastdag per week.

Tafelrestjes en fruit kunnen als extraatje gegeven worden.

Geef ook zwangere honden niks extra's. Geen supplementen. Geef sowieso geen supplementen. Die halen de balans uit het geheel. Voer rauwe vleesbotten.

Dingen die je moet vermijden:
*Veel vlees zonder bot - niet gebalanceerd
*Veel groentes - niet gebalanceerd
*Kleine stukjes bot - gevaarlijk, kunnen honden in 1 keer inslikken en vastlopen
*Gekookte botten
*Veel koolhydraten - wordt geassocieerd met bloat
*Ui en knoflook
*Fruitpitten van bijv. perzik - kunnen vastlopen
*Melk
*Chocolade
*Vitamines/mineralen - creeert fouten in de balans

Ik vind wel dat het boekje op een korte en bondige manier uitlegt waarom je rauw/vers moet voeren (hoofdstuk 6, nasty diseases). Geen langdradige, saaie toestanden. Gewoon luid en duidelijk.

Tja, verder voer ik mijn honden natuurlijk niet helemaal zo. Ik voer ze wel groentemix. Dat raadt Lonsdale dus af. En ik heb daar een andere mening over ;D (zoals bekend). Maar volgens mij is het gezond om kritisch te blijven bij wat schrijvers schrijven. Dus ook bij Lonsdale. Ik denk dat hij verder hele nuttige dingen schrijft. Het is heel eenvoudig om je hond te voeren. Vooral voor de mensen die aan hele prooidieren kunnen komen. En dat moet je dan ook wel weer liggen natuurlijk. Er staan foto's in het boek van een hondje met een heel konijn, inclusief pels. Niet iedereen zit erop te wachten om z'n hond met zoiets de tuin in te sturen. Niet iedereen zit erop te wachten om zoveel mogelijk hele prooidieren te voeren, ook vanwege kosten aspect en ook vanwege het feit dat sommige mensen toch liever dat geven dat wij mensen niet opeten. Dat is ieder voor zich. Ik vind zijn simplistische kijk op de zaken dus wel leuk en ook wel goed, maar niet helemaal overal van toepassing.

Voor de mensen die Raw Meaty Bones nog niet hebben, goed Engels kunnen lezen, maar geen zin hebben om een dik boekwerk door te nemen dat stijf staat van de details over wat brokken/blikvoeding doet met het gebit van de hond: vind ik Work Wonders ook zeker een aanrader!
Door Timmy
#522698
Ik heb (uiteraard) het werk gedownloaded, maar ben er nog steeds niet aan toe gekomen om het te lezen.... maar dat komt vast nog wel!

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op zo 02 apr 2006, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#522723
Ik ben maanden terug overgegaan op Lonsdale en dat bevalt mijn honden beter dan Billinghurst. Met uitzondering van wat hij vindt over groentemixen, want dat is een hot issue waar ik het eigenlijk voor 300% met Lizzy eens ben. Hier dus volgens het prooidierenmodel MET groentemixjes zo af en toe. ;D
Door Qwertu
#522852
Lizzy schreef:
En voeren volgens Tom Lonsdale is ons ook allen al bekend:

*Geef hele karkassen zoals wilde beestjes (ratten, muizen, etc.) en vogels en vis wanneer maar mogelijk.
*Geef een ruime varieteit aan verschillende rauwe vleesbotten/hele karkassen.
*Geef echt hooguit maar drie keer per week orgaanvlees.
*Geef 1 maal per dag te eten in zo groot mogelijke stukken om maximale rukken en trekken aan het voedsel te bevorderen.
*Honden kunnen op ieder moment van de dag gevoerd worden, wat het beste uitkomt voor de eigenaar van de hond.
*Veel honden doen het goed op 1 vastdag per week.
Jee.....dan zit je met kvv wel "flink verkeerd" dan..qua orgaanvlees
Door Lizzy
#523019
barfje schreef: Ik ben maanden terug overgegaan op Lonsdale en dat bevalt mijn honden beter dan Billinghurst. Met uitzondering van wat hij vindt over groentemixen, want dat is een hot issue waar ik het eigenlijk voor 300% met Lizzy eens ben. Hier dus volgens het prooidierenmodel MET groentemixjes zo af en toe. ;D
Wat goed dat dat jou beter bevalt! Dit is nu het voordeel van zelf experimenteren! Toch?!
Door Lizzy
#523020
Qwertu schreef: Jee.....dan zit je met kvv wel "flink verkeerd" dan..qua orgaanvlees
Nou, Tom Lonsdale is om meerdere redenen helemaaaaal geen voorstander van kant-en-klaar versvlees hoor. In de eerste plaats vanwege het gebit van de hond. Tanden en kiezen zijn nog steeds werkeloos, met kant-en-klaar versvlees. En Tom heeft 1 heel dik boek geschreven over hoe de gebitten van onze honden (en katten) naar de knoppen gaan wanneer ze niet gebruikt worden.

Nu is versvlees veel minder slecht voor het gebit als brokken, maar het gebit is inderdaad nog steeds werkeloos.

Qua orgaanvlees: volgens mij kom je met 3 keer per week orgaanvlees tot aan zo'n 10% a 15% in totaal (ik voer zelf ook 2 a 3 keer per week orgaanvlees). Denk dat ieder versvleesmerk dit percentage tenminste 2 keer overschrijd.

En dan nog een quote-je van Tom's site:

"In recent years a bastardised form of raw feeding has emerged. Based on the fantasy that dogs are omnivores the 'barf' (colloquial term for vomit) diet is promoted by merchants selling pulped concoctions of meat, vegetables and artificial supplements. It's another spin on the Pet-Food Fraud".
#523676
Lizzy schreef: Wat goed dat dat jou beter bevalt! Dit is nu het voordeel van zelf experimenteren! Toch?!
Dat vind ik ook. En dat heeft niks te maken met dat Billinghurst het fout heeft of wat dan ook. Integendeel, maar als het voor 1 hond niet werkt moet je toch wat. Heb het te danken aan iemand van hier die 10% bot gaf. Zo kwam ik op Lonsdale uit en heb dat in de praktijk gebracht. Ben het niet met alles van hem eens, maar alle beetjes helpen om toch gezond te voeren.
Door Qwertu
#523769
Lizzy schreef: Nou, Tom Lonsdale is om meerdere redenen helemaaaaal geen voorstander van kant-en-klaar versvlees hoor. In de eerste plaats vanwege het gebit van de hond. Tanden en kiezen zijn nog steeds werkeloos, met kant-en-klaar versvlees. En Tom heeft 1 heel dik boek geschreven over hoe de gebitten van onze honden (en katten) naar de knoppen gaan wanneer ze niet gebruikt worden.

Nu is versvlees veel minder slecht voor het gebit als brokken, maar het gebit is inderdaad nog steeds werkeloos.

Qua orgaanvlees: volgens mij kom je met 3 keer per week orgaanvlees tot aan zo'n 10% a 15% in totaal (ik voer zelf ook 2 a 3 keer per week orgaanvlees). Denk dat ieder versvleesmerk dit percentage tenminste 2 keer overschrijd.

En dan nog een quote-je van Tom's site:

"In recent years a bastardised form of raw feeding has emerged. Based on the fantasy that dogs are omnivores the 'barf' (colloquial term for vomit) diet is promoted by merchants selling pulped concoctions of meat, vegetables and artificial supplements. It's another spin on the Pet-Food Fraud".
Ik ben niet zo bekend met Tom Lonsdale. Ik ga maar eens goed dat boek doorspitten.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#525591
Ik heb het uit.
Vind het wel een goed boek. Ben het niet overal mee eens maar het is in elk geval duidelijk.
Hij is wel erg flexibel en noemt niet echt hoeveel procent van wat. Dat spreekt mij wel aan. Ik houd niet van discussies over percentages.

Ik ben het niet eens met het groenteverhaal. Ik geef graag groenten vanwege alle antioxidanten en andere weerstandsverhogend stofjes die erin zitten.
En ik ben het niet eens met geen supplementen geven.
Ik denk dat er in onze bioindustrie dieren en groenten niet meer de vitamines en mineralen zitten die er oorspronkelijk in zaten en dat af en toe wat supplementen alleen maar gezondheidsbevorderend werken.

En als laatste vind ik dat hij wat al te gemakkelijk roept dat alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen als je maar volgens zijn methode voert. Dat maak ik wel anders mee.
#527563
Hitam schreef: Ik heb het uit.
Vind het wel een goed boek. Ben het niet overal mee eens maar het is in elk geval duidelijk.
Hij is wel erg flexibel en noemt niet echt hoeveel procent van wat. Dat spreekt mij wel aan. Ik houd niet van discussies over percentages.

Ik ben het niet eens met het groenteverhaal. Ik geef graag groenten vanwege alle antioxidanten en andere weerstandsverhogend stofjes die erin zitten.
En ik ben het niet eens met geen supplementen geven.
Ik denk dat er in onze bioindustrie dieren en groenten niet meer de vitamines en mineralen zitten die er oorspronkelijk in zaten en dat af en toe wat supplementen alleen maar gezondheidsbevorderend werken.

En als laatste vind ik dat hij wat al te gemakkelijk roept dat alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen als je maar volgens zijn methode voert. Dat maak ik wel anders mee.
Het enige prettige vind ik idd dat die percentages er niet zo toe doen. Als je hele prooien geeft, dan zijn die percentages gewoon in balans. Wat ik merk als mijn honden hele prooien krijgen, dat hun ontlasting perfect is en ik op dat moment ook geen ruwe vezel uit groentemixen etc. hoef bij te voeren.
In dat opzicht kan ik me voorstellen dat Lonsdale een punt heeft met het groenteverhaal. Alle vitamines en mineralen haal je uit de hele prooi. Maar andere barfgoeroes vertellen het tegenovergestelde en ik kom toch tot de conclusie dat die in de meerderheid zijn en ook ondersteund worden door verschillende medici. Daardoor ben ik wel overtuigd van het nut van groente en kruiden als natuurlijke anti-oxidanten.
Het kan iig geen kwaad.
Door Lizzy
#527568
Ja, het enige wat ik nogal een contra-dictie vind is dat de felle voorstanders van de Lonsdale-methode juist erg met percentages werkt. Je moet 10% a 15% bot geven. Je moet 10% orgaanvlees geven. Je mag geen groente geven. Terwijl als ik het boek van Lonsdale lees, dan haal ik dezelfde informatie eruit als jullie. Niks percentages en niks moet.... Ik denk zelfs dat het percentage bot hoger ligt als die 10%, want Lonsdale heeft het toch heel regelmatig over karkassen voeren waar je voor jezelf het vlees vanaf heeft gehaald....

Hoewel ik vind dat mensen vooral zelf moeten weten hoeveel % van dit of dat ze voeren, vind ik het uitrekenen van menu's in percentages wel zinvol. Voor mensen die net beginnen. Zo krijgen mensen (in mijn ogen althans) een beetje een feeling voor wat ze voeren (en voor wat ze ongeveer moeten voeren). Want hoe leg je anders uit dat je geen 50% orgaan moet voeren? Of 50% kaal bot?

Nou ja, da's even een zijsprongetje.

Hele prooidieren werken hier overigens ook subliem! En als ze echt heel zijn, met huid, haar en ingewanden: dan doen ze het nog het best. Maar voor mij is het geen haalbare kaart om altijd hele prooidieren te voeren. Bovendien ben ik er van overtuigt dat eigenlijk alleen wilde prooidieren ook werkelijk bevatten wat de hond nodig heeft. En dat is helemaal ver van mijn bed show, want dat kan ik eenvoudigweg niet het hele jaar door krijgen en het is te duur (wild dus he). Bovendien hebben mijn honden ook geen toegang tot veel wilde planten en kruiden, knollen, bollen, grassen, lookjes, bessen die ze uitzichzelf kunnen eten, als ze daar zin in hebben. Dus buiten dat ik, net als Tannetje, in het anti-oxidanten/chlorofyl-verhaal geloof (en het ook vooral merk aan mijn honden!), leven mijn honden als huishonden.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 10 apr 2006, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Fynn
#527579
Hallo

Even een vraagje.
Dat boek van Tom Lonsdale is daar ook een vertaling van.
Ik ken best wat Engels maar Nederlands leest toch net ietsje makkelijker.

Groetjes Rian,Ijuba en Fyn
Door Lizzy
#527606
Fynn schreef: Hallo

Even een vraagje.
Dat boek van Tom Lonsdale is daar ook een vertaling van.
Ik ken best wat Engels maar Nederlands leest toch net ietsje makkelijker.

Groetjes Rian,Ijuba en Fyn
Klik op deze webiste: http://www.rawmeatybones.com/ en kies de Nederlandse vlag.

De belangrijkste voedingsaanwijzingen staan trouwens hier: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4489
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 10 apr 2006, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
#527683
Lizzy schreef: Ja, het enige wat ik nogal een contra-dictie vind is dat de felle voorstanders van de Lonsdale-methode juist erg met percentages werkt. Je moet 10% a 15% bot geven. Je moet 10% orgaanvlees geven. Je mag geen groente geven. Terwijl als ik het boek van Lonsdale lees, dan haal ik dezelfde informatie eruit als jullie. Niks percentages en niks moet.... Ik denk zelfs dat het percentage bot hoger ligt als die 10%, want Lonsdale heeft het toch heel regelmatig over karkassen voeren waar je voor jezelf het vlees vanaf heeft gehaald....

Hoewel ik vind dat mensen vooral zelf moeten weten hoeveel % van dit of dat ze voeren, vind ik het uitrekenen van menu's in percentages wel zinvol. Voor mensen die net beginnen. Zo krijgen mensen (in mijn ogen althans) een beetje een feeling voor wat ze voeren (en voor wat ze ongeveer moeten voeren). Want hoe leg je anders uit dat je geen 50% orgaan moet voeren? Of 50% kaal bot?

Nou ja, da's even een zijsprongetje.

Hele prooidieren werken hier overigens ook subliem! En als ze echt heel zijn, met huid, haar en ingewanden: dan doen ze het nog het best. Maar voor mij is het geen haalbare kaart om altijd hele prooidieren te voeren. Bovendien ben ik er van overtuigt dat eigenlijk alleen wilde prooidieren ook werkelijk bevatten wat de hond nodig heeft. En dat is helemaal ver van mijn bed show, want dat kan ik eenvoudigweg niet het hele jaar door krijgen en het is te duur (wild dus he). Bovendien hebben mijn honden ook geen toegang tot veel wilde planten en kruiden, knollen, bollen, grassen, lookjes, bessen die ze uitzichzelf kunnen eten, als ze daar zin in hebben. Dus buiten dat ik, net als Tannetje, in het anti-oxidanten/chlorofyl-verhaal geloof (en het ook vooral merk aan mijn honden!), leven mijn honden als huishonden.....
Als ik het zo lees, heeft Lonsdale het vaak over de individuele hond en zijn er een paar manieren van voeden die daarop aansluiten. En dat is niet bepaald percentage gebonden.
Als je op blz. 54 kijkt wat hij vertelt over het voorkomen van constipatie en het voeren van whole carcasses (hele prooi met of zonder huid en haar en organen) en dik bevleesde RMB's, dan denk ik zeker wel dat er een kern van waarheid in zit.
Dit sluit prima aan op de individuele behoefte van iig 1 van mijn honden. Een heel gevogelte of ander kleine wildprooi bevat ten hoogste 7% van zijn hele gewicht aan bot, konijn 8% etc. De gehele verhouding uit een hele prooi maakt dat het in balans is en werkt beter in op de spijsvertering. Dat is wat ik op de verschillende fora lees waar idd fanatieke Lonsdale-aanhangers zitten. Die vinden het sowiezo belachelijk om groente te voeren en ga daar maar niet mee in discussie. ;D
Ik ben en blijf een percentage-berekener voor zover mogelijk, maar maak me echt geen zorgen om die berekening uit een heel prooidier. Dat zit echt wel goed al schijnen zelfs de biologische dieren nog te vet te zijn. Alles wat je daarom heen geeft, vind ik wel de moeite waard om zo uit te rekenen dat je op een fictief prooidiermodel uitkomt met zo min mogelijk extra vet. En is het af en toe ook niet erg om een uitschieter naar boven te maken wat bot betreft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door