Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door James
#470235
Mijn stoere "je weet wel kater" ligt nu bij te komen onder de lampen van de dierenarts. Zijn schildklier is verwijderd en nou zeggen ze dat een veel voor komend probleem is dat ze een calcium tekort krijgen.

Heeft iemand hier ervaring mee met natuurlijk voeren?
Door Lizzy
#470255
Jeetje, ahhh, wat zielig :(!

Ik vind dit:

"Behandeling:
Twee manieren kunnen gebruikt worden om de ziekte te behandelen.
Ten eerste zijn er medicijnen die de hormoonproductie kunnen afremmen.
Het is moeilijk om hiermee weer een normale schildklierfunctie te krijgen en het effect is wisselend. Herhaald bloedonderzoek is nodig om de juiste dosering vast te stellen. Als de behandeling succesvol is moet het dier levenslang medicijnen krijgen.
Ten tweede is het mogelijk om de aangetaste schildklier(en) operatief te verwijderen. Dit geeft goede resultaten. De beste oplossing is een combinatie van beide; eerst medicijnen om het dier in een betere conditie te brengen en dan (na +/- 2 weken) opereren.
Als 1 schildklier wordt verwijderd, kan de andere voldoende hormoon produceren voor een normaal leven. Als beide klieren eruit gehaald zijn moet de kat meestal levenslang hormoontabletten krijgen.

Bijwerkingen en complicaties
De tabletten kunnen braakklachten en verlies van eetlust veroorzaken. De operatie kent naast de gebruikelijke operatierisico's 2 dingen die bijzondere aandacht vragen. In de eerste plaats ligt de bijschildklier tegen de schildklier aan en mag niet mee verwijderd worden, omdat er anders een ernstige verstoring van de kalkhuishouding ontstaat.
Ten tweede loopt de stembandzenuw vlak langs de schildklier en ook deze moet ontweken worden.
Beide zaken geven hij een zorgvuldige operatietechniek geen problemen.
Een zeldzaam probleem is het zogenaamde ectopische schildklierweefsel, dit wil zeggen schildklierweefsel wat zich op een andere plaats dan de gewone schildklieren bevindt. In enkele gevallen kan ook dit weefsel, na verwijdering van de gewone klieren, toch nog teveel hormoon produceren. Opsporing hiervan is lastig, de beste behandeling is dan met schildklierremmers".

Bron: http://www.dierenartsonline.nl/adviesbr ... de_ka.html
Door James
#470279
Die pilletjes heeft hij geruime tijd gehad inderdaad, omdat hij zwaar was afgevallen. Bij mijn vorige dierenarts vonden ze hem gezond en hebben ze niet verder gekeken.

Op een bepaald punt begon hij ineens heeeeel zwaar af te vallen en ben ik naar een andere dierenarts geweest. Daar heb ik na onderzoek dus inderdaad Carbimazol gekregen. Dit kan je echter niet te lang geven, want de bijwerkingen zijn nogal heftig op de lange termijn.

Hij was nou weer lekker wat dikker geworden, mede toch ook wel door het voer, want dat is me echt opgevallen dat hij heel erg vooruit ging vanaf het moment dat ik over ging op dit voer. Terwijl hij daarvoor ook al die pilletjes kreeg en dat had wel iets effect, maar niet voldoende.

Nou zag hij er dus weer uit als een gezonde kater en is hij dus onder het mes gegaan. Beide schildklieren zijn verwijderd. Van 1 van de bijschildklieren wist hij zeker dat hij die heeft kunnen redden, maar de andere was dubieus zei hij.

Dus geen schildklieren meer en wellicht 1 bijschildklier. Hij moet dus sowieso hormonen de rest van zijn leven.

Maar morgen moet ik dus al weer voor controle voor het calcium. Als dat niet voldoende is krijgt hij dus een injectie. En ook overmorgen moet ik al weer terug voor controle.

Ik vraag me alleen af als hij echt een calcium te kort krijgt, dan zou ik dat toch in de toekomst moeten kunnen opvangen door wat extra botten aan zijn eten toe te voegen?

Zouden het niet juist de katten zijn die brokjes krijgen die een calcium te kort krijgen?
Door James
#470321
Zie net ook het topic over blaasgruis staan... Die van mij heeft dus ook blaasgruis. Op zich al heel lang geen last meer van gehad gelukkig. Volgens mij ging het om Struviet. Dat is volgens mij dat je dus uit moet kijken met zouten toch? Ik heb een tijdje daarvoor dat voer van de DA gebruikt en ben daarna eens gaan vergelijken wat er anders in is dan andere voeders. Ik kwam zo'n 10 jaar geleden uit op Science Plan en dat zat echt dicht in de buurt van de waarden van dat voer van de DA. Hij heeft het daar al die jaren goed op gedaan... Ik was dan ook wel wat huiverig om over te stappen op rauwvoer, maar het gaat nog steeds goed gelukkig.

Maar dan zou het niet uitmaken dat ik wat meer botten/calcim ga geven, toch?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#471116
De hoeveelheid botten in het voer maakt niet zoveel uit. Het hormoon zorgt voor de opname. Dus al stop je er nog zoveel in, het wordt niet opgenomen als het hormoon er niet is.

Soms is de calciumhuishouding even verstoord maar meestal herstelt het wel weer.Zeker als er nog een (stukje) bijschildklier aanwezig is. Bij mensen halen ze hem weg en implanteren ze hem ergens op een andere plek in het lichaam en hij gaat gewoon weer aan het werk.

Ook schilklierhormoon moet goed in de gaten gehouden worden. Heel vaak hoef je die ook niet heel lang te geven. Er zit op meer plekken in het lichaam schildklierweefsel.
Door James
#471199
De dierenarts (en ook op internet vond ik die info) zegt dat je die hormonen de rest van zijn leven moet geven...
Dus tijdelijk zit er niet in.

En ik had zelf ook al het idee dat het met opname te maken had. Meer bot voeren heeft dus niet zoveel zin begrijp ik... Hopen dan maar dat de bijschildklier(en) zijn werk nog goed doet...
Door James
#472526
Ohhh ::) mijn DA zei toch echt dat als beiden schildklieren weg zijn ze voor de rest van hun leven op zo'n schildklierhormoon moeten blijven... Nou ja, we wachten het maar gewoon af.
Door tessa
#472560
Nee, dat hoeft niet, als er maar wat van de bijschildklieren blijft zitten, een dag na de operatie prikken ze bloed om het calciumgehalte te meten, als dit goed is zijn er geen medicijnen nodig.
Als het gehalte niet goed is krijgt de kat een verhoogde spierspanning, dit ziet er echt niet normaal uit en is dus wel te herkennen, dan zijn er wel medicijnen nodig.
Door James
#472768
Nou.. ben gisteren en vandaag geweest voor de contole en het is niet goed :'( Zijn calcium waarde is gevaarlijk laag en het weekend voor de deur.

Eergisteren was zijn waarde 2.57 en dat is de onderwaarde van wat acceptabel is. En vandaag op 2.19. Ik weet dus niet wat me te wachten staat. Maar hoop dat mijn gehaktmolen snel voorzien wordt van een nieuw onderdeel, want de DA vertelde me dat ik er goed aan deed hem meer calcium te geven. Maandag moet ik uiteraard weer terug voor controle. Maar ik hoop maar dat we het weekend met hem doorkomen...

Iemand nog tips???? Botten gaat dus niet lukken anders dan de kvv tot mijn molen gerepareerd is. Dus ik heb al veel eierschalen door zijn eten gedaan.
Was het ook niet zo dat in ei of eigeel veel calcium bevatten en het andere juist calcium een beetje afbrak? Ik ga gelijk ff zoeken want het moet ergens staan.

Maar verder iemand nog tips?
Door Borke
#472784
Wat vervelend zeg!
Heb je al geprobeerd om de zachtste delen van kipkarkassen met een grove schaar fijn te knippen? Mijn 12 jaar oude poes Franny kauwt het dan wel weg en in principe weigert zij alles wat op botten lijkt.
Ook eendagskuikens kan je proberen.
Door Lizzy
#472807
Eierschaalpoeder? Dolomiet? Maar ja helaas, zoals Tannetje (Hitam) al schrijft, als het calcium niet opgenomen wordt, dan kun je voeren zoveel je wilt maar dan wordt het niet opgenomen........ :'(
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 20 jan 2006, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#472844
[quote="Lizzy"]
Eierschaalpoeder? Dolomiet? Maar ja helaas, zoals Tannetje (Hitam) al schrijft, als het calcium niet opgenomen wordt, dan kun je voeren zoveel je wilt maar dan wordt het niet opgenomen........ :'(
[/quote]
Zijn er dan geen andere oplosingen?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#472856
Die prik is calcium geweest en dat hoeft niet via zijn darmen opgenomen.
Je kunt wel proberen extra calcium te geven. Dan zou ik bij de drogist tabletten tegen osteoporsoe bij vrouwen nemen en daarvan te geven.
Eigenlijk is zo'n prik beter. Als je zelf durft te prikken, kun je vragen of je zo'n prik mee naar huis mag nemen.

Als hij krampen gaat krijgen of slap wordt of raar gaat trillen moet je ogenblikkelijk naar de dierenarts.
Eigenlijk vind ik dat hij hem op had moeten nemen voor het weekend.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door