Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Sennaruby
#466102
Op de vraag van een vriend van mij hoe er momenteel geent wordt in de nieuwe kliniek waar ik met mijn honden ook heen ga, kreeg hij het volgende antwoord:

Zij enten elk jaar de volledige cocktail om er, hoewel er inderdaad entingen voor bep.ziektes 2 jaar of langer meegaan, er ook verschillende zijn die zelfs minder dan een jaar meegaan (weil bijv.). Omdat ze de cocktail geven (prijstechnisch nauwelijks prijsverschil voor klant) zijn ze zeker van goede enting ??? ::). Bovendien wil ze graag toch wel jaarlijks dieren blijven zien (met name pup en oud) zodat andere kwalen bij de algehele controle ook boven water komen. Volgens haar komt daar veel achter vandaan.
Dat laatste snap ik!! Maar dat kan toch ook door het ene jaar de kleine en het volgende jaar de grote cocktail te enten.... Dan zie je de dieren ook gewoon elke jaar en overent je in ieder geval niet te erg >:(

Deze dierenarts heeft net een nieuwe praktijk geopend in een dorp waar nog een kliniek is die wel gedoseerd enten en andere dierenartsenpraktijken in de buurt enten ook aangepast. Lijkt me geen goede reclame als nieuw te openen praktijk: de enige zijn die nog 'ouderwets' ent. Ik had al mijn twijfels of ik bij haar wilde blijven, maar nu :-X

Groetjes,

Fieke
Laatst gewijzigd door Sennaruby op do 12 jan 2006, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sennaruby
#466121
JEP! Ze zijn met twee dierenartsen waarvan er een net afgestudeerd is (is ook diegene van het struisvogelbiefstukverhaal, staat onder discussie barf...).
Ik dacht dat zij wel een beetje op de hoogte zou zijn van de ontwikkelingen op vaccinatiegebied, maar nee dus >:( :'(
Door Timmy
#467153
Sennaruby schreef: JEP! Ze zijn met twee dierenartsen waarvan er een net afgestudeerd is (is ook diegene van het struisvogelbiefstukverhaal, staat onder discussie barf...).
Ik dacht dat zij wel een beetje op de hoogte zou zijn van de ontwikkelingen op vaccinatiegebied, maar nee dus >:( :'(

Da's gek, want zelfs het oude curriculum op de faculteit "leert" parvo/weil ene jaar, ander jaar cocktail en rabies eens per 2 jaar, laat staan het nieuwe curriculum...
Hoe een pas afgestudeerde dierenarts er dus bijkomt om nog jaarlijks een cocktail te willen geven, is me een raadsel. Ik denk eerder dat zij "meegaat" met de dierenarts waarmee ze samenwerkt.

Gr.
Linda
#467171
Hoi Linda,

Daar ben ik ook bang voor. Zij werkt nog geen jaar in die praktijk, dus zij zal de regels van die praktijk 'natuurlijk' volgen.
Jammer dat een nieuwe dierenarts geen nieuwe wind laat waaien en de nieuwe inzichten doorgeeft... Maar goed, het is een goede aanleiding voor een interessante discussie!!
Door ginny
#467293
mijn DA waar ik heen ga voor de entingen ent geen kittens onder de 10 weken met kattenziekte, en het liefst met 11 a 12 weken de katten en nies ziekte en 3 a 4 weken later alleen nog een keer de niesziekte, bij honden niet elk jaar de cocktail,hij zei mij dat ik de cocktail ook om de drie jaar kon geven als ik maar wel goed het eerste jaar had geeent, en toen ik vertelde dat ik bij mijn pup de 9 weken enting niet had gegeven, vond hij dat erg goed en stelde voor om haar met een maand of 6 nog een keer tegen parvo/weil te enten, hij is heel makkelijk met enten, heeft ook losse entstoffen en gaat niet in discussie of wat dan ook, ben dus blij met hem :)

groetjes simone
#472109
Pups ent zij ook vreemd volgens mij:

Ruby kreeg toen ze nog bij de 'fokker' was op 6 weken Nobivac DP. Op 9 weken stond in het paspoort van de dierenarts van de fokker dat ze alleen parvo en weil moest krijgen, maar mijn dierenarts heeft de hele cocktail gegeven (zag ik net pas :-[ :-X :'() Vanguard 7 en met 12 weken weer de hele cocktail.
Wat is eigenlijk normaal voor pups? Dit toch niet?!

Vanavond moet ik met een konijn naar de dierenarts en dan wil ik het hele vaccinatieverhaal eens lekker gaan aansnijden, dus ik zou graag van jullie horen wat normaal gesproken 'gedaan' wordt tijdens de pupentingen. Zij is de enige dierenarts in de buurt hier die nog jaarlijks de cocktail ent, dus ik zet ook mijn vraagtekens bij deze aanpak, eerlijk gezegd.

Groetjes,

Fieke
Door crutz
#472182
Sennaruby schreef: Pups ent zij ook vreemd volgens mij:

Ruby kreeg toen ze nog bij de 'fokker' was op 6 weken Nobivac DP. Op 9 weken stond in het paspoort van de dierenarts van de fokker dat ze alleen parvo en weil moest krijgen, maar mijn dierenarts heeft de hele cocktail gegeven (zag ik net pas :-[ :-X :'() Vanguard 7 en met 12 weken weer de hele cocktail.
Wat is eigenlijk normaal voor pups? Dit toch niet?!

Vanavond moet ik met een konijn naar de dierenarts en dan wil ik het hele vaccinatieverhaal eens lekker gaan aansnijden, dus ik zou graag van jullie horen wat normaal gesproken 'gedaan' wordt tijdens de pupentingen. Zij is de enige dierenarts in de buurt hier die nog jaarlijks de cocktail ent, dus ik zet ook mijn vraagtekens bij deze aanpak, eerlijk gezegd.

Groetjes,

Fieke
had er natuurlijk met 9 wk nog 2 zitten en die hebben alleen parvo/weil gehad en dan straks pas weer de cocktail.....
Door Lizzy
#472186
Ben waarschijnlijk te laat maar cocktail bij 9 weken hoort dus niet. Bij 9 weken ent je parvo en Weil (tenminste, sommige. Ik heb bij 9 weken niks geent! Parvo-titer was hoog en Weil geeft voor 16 weken ook veeeeeeel problemen dus die heb ik bij 16 en 19 weken geent). Brutus heeft met 9 weken ook een cocktail enting gehad bij mijn EX dierenarts. En bij 12 weken weer. En bij 16 weken weer. Die hond is bijna dood geent >:( :'(
#472293
Jemig Lizzy, dat is inderdaad wel erg vaak. Je bent niet echt te laat met je antwoord hoor, want mijn hond is ondertussen 16 maanden dus er valt niets meer aan te doen...
Ik heb net een gesprek met mijn dierenarts gehad over vaccineren en haar vaccinatieschema wat op z'n zachtst gezegt nogal afwijkt van de andere dierenartsenpraktijken in de buurt. Zij zegt dat ze liever een keer per jaar een booster geeft dan het risico te lopen dat een hond ziek wordt... ::) Zij wil wel apart vaccineren, maar daar staat zij absoluut niet achter.
Verder was ze zeer negatief over Nobivac vaccins en beweerde ze dat deze niet zo lang werkzaam zijn als zij beweren. Zij ent dan ook niet de 3-jarige rabiesenting van nobivac, maar gewoon die van Vanguard, omdat ze er niet achter staat en het niet 3 jaar zou werken... Volgens haar werkt de leptospirose-enting maar 7 - 8 maanden (van Vanguard) en ent zij jachthonden zelfs tweemaal per jaar.
We hebben een hele discussie gehad en ze gaat zich er in ieder geval verder in verdiepen en dat lijkt me ook wel nodig :-X Zij zegt dat het niet aangetoond is dat enten negatieve gevolgen heeft en dat het niet wetenschappelijk is aangetoond dat voor bepaalde ziekten de immuniteit langer dan 2 jaar voortduurt... Ze is zeer moeilijk te overtuigen, maar ik laat het er nog niet bij zitten.
Maar ergens ben ik ook wel blij dat ze wel los Weil wil enten, maar dan gebruikt ze wel Vanguard ipv Nobivac.
Maar in principe maakt dat geen verschil, toch?
Ik ga haar morgen via de mail nog een paar artikelen sturen over om haar verder te 'informeren'. Ik vind het wel erg moeilijk om hierover met haar te discussieren, het is best een ingewikkelde materie, maar gelukkig staat ze er wel open voor!

Groetjes,

Fieke
Door Lizzy
#472468
Staat ze er open voor? Na dit verhaal gelezen te hebben kan ik alleen maar een zucht van verlichting slaken dat zij mijn DA niet is. Want al staat ze er open voor, ze loopt zo verschrikkelijk achter dat ik er haast een rolberoerte van krijg............
#472470
Ik ben nu bezig met een brief aan haar om haar te overtuigen dat ze inderdaad onvoorstelbaar achter loopt. Ze is pas vijf jaar bezig met haar praktijk en dan loopt ze nu al zo achter... Onvoorstelbaar, inderdaad. Ik probeer haar toch nog te overtuigen, als is het maar om de andere dieren die bij haar in de praktijk komen te beschermen, hoewel ik ergens ook wel inzie dat dit onbegonnen werk is... Maar ja, je blijft hopen ::) :-\
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door