Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cindy de Wolf
#469348
Ik zal wel een mega domme vraag stellen maar hoe maken jullie je groente en fruitmixen en hoeveel soorten door elkaar. Mijn Golden is namelijk net een vuilnisvat, trap op haar poot en haar bel gaat open. Ze krijgt nu regelmatig wat groente en fruit maar dan heel zeg maar. Aangezien ik een paar maaltijden per week echt wil gaan barfen wil ik het graag goed doen.

Groetjes,
Cindy
Door Laura2004
#469357
Ik doe er van alles in: witlof, peen, zoete aardappel, komkommer, courgette etc. Je kan er eigenlijk van alles in doen behalve ui en niet te veel knoflook. En als je er sperciebonen of snijbonen in doet dan moet er even de kook over. Je kan ook beter niet te veel spinazie geven (ik weet niet meer precies waarom).
En als je hond gevoelig is voor allergien dan is het misschien verstandig om niet te veel groentes te geven van de nachtschade familie: tomaat, courgette, paprika en aubergine (dat zijn ze als het goed is allemaal, aardappel hoort er volgens mij ook bij, maar dat zou ik zowiezo niet geven).
Door Elizaw
#470853
Het pureren van groente is noodzakelijk omdat de hond niet in staat is zelf de plantencellen af te breken. Wanneer de plantencellen heel blijven is de hond niet in staat om de voedingsstoffen uit de groente te halen. Je kunt groente pureren in blenders, keukenmachines en sapcentrifuges/persen.

Wat ik mis in dit verhaal is of je fruit ook moet fijnmalen ivm de opname hiervan ???dit doe ik nl nooit. Ze krijgen hier iedere dag fruit, gewoon heel ;Djuist omdat ze dan ook weer eens wat te kauwen hebben, alles is al zo fijn gemalen. :'( Niet dat ze op een banaan echt kunnen kauwen ;D ;Ddat is hap slik weg :P maar een appel, peer, mango enz.
Door James
#471177
Even naar de markt gaan... Een stuk of 7 groenten kopen, klein beetje fruit erbij. Even lezen in de bib welke gezond zijn... Geen prei en ui dus. Alles door de keukenmachine halen en in een grote emmer doen. Kijken of ze het lusten. Zo niet mengen met iets wat ze lusten...

Ik doe er zelf altijd pompoenpitten doorheen. Gezond en wormafdrijvend. Ook op de Haagse markt te krijgen, ik geloof 2e rij van rechts kraampje redelijk achterin die ook olijven enzo verkoopt (tussen groente kraampjes)
Sommigen doen er ook knoflook doorheen, maar dat voeg ik persoonlijk liever vers toe 1 of 2x per week.

Ik doe er standaard gewoon 1/3 pens doorheen van Smuldier. Die is lekker fijn al en kan je er zo doorheen roeren en dan vinden ze het nog lekker ook.... Zakjes maken volgens het schema dat je geeft en invriezen... En klaar is Klara...
Door Mevroi Kruim
#471237
RuBep schreef: Het pureren van groente is noodzakelijk omdat de hond niet in staat is zelf de plantencellen af te breken. Wanneer de plantencellen heel blijven is de hond niet in staat om de voedingsstoffen uit de groente te halen. Je kunt groente pureren in blenders, keukenmachines en sapcentrifuges/persen.

Wat ik mis in dit verhaal is of je fruit ook moet fijnmalen ivm de opname hiervan ???dit doe ik nl nooit. Ze krijgen hier iedere dag fruit, gewoon heel ;Djuist omdat ze dan ook weer eens wat te kauwen hebben, alles is al zo fijn gemalen. :'( Niet dat ze op een banaan echt kunnen kauwen ;D ;Ddat is hap slik weg :P maar een appel, peer, mango enz.
Voor zover ik weet zijn cellen van fruit veel makkelijker te verteren dan die van groente. Dat hebben planten zo ingericht omdat vruchten voor consumptie bedoeld zijn (daarmee worden de zaden lekker ver verspreid, dus een win-win situatie voor plant en consument). Groente daarentegen, dus blad en stengel en wortel, is voor de plant zelf, die vindt het helemaal niet nodig dat dat opgegeten wordt en maakt z'n cellen dus lekker sterk en weer- en vraatbestendig ;D ;D

Oftewel: fruit hoef je niet zo fijn te maken als groente, in het algemeen. Mijn honden vinden fruit echt lekker en zoeken zelf ook bramen en bosbessen, of jatten de aardbeien en bessen uit de tuin ;D en ook stukjes appel of banaan gaan er grif in. Ik gebruik het echt als extraatje, teveel fruit vind ik vanwege het hoge gehalte aan suikers niet zo'n goed idee.

Overigens krijgen ze hier voor het betere kauwwerk vlees en pens aan grote lappen, en botten. Da's toch wel even andere koek dan een appeltje ;D
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op wo 18 jan 2006, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elizaw
#471538
Thanx, mijn vraag over de opname van fruit is zo beantwoord ;D ;D
En pens, zalmkoppen en hele kippen en kalfsbotten en zo...die krijgen ze voor het betere kauwwerk ;)
Maar zo tussendoor krijgen ze een lekker stukje fruit :D
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#473250
Gewoon alsof je het zelf zou eten ;)
Banaantje pellen, appel met schil enz.

Ik doe zelf trouwens geen fruit in de groente mix. Fruit eten we saampjes.
Het schijnt dat als je fruit samen en vlees samen geeft dat dat voor gasvorming kan zorgen. Fruit verteerd sneller als vlees, en blijft dan eigenlijk te lang in de maag.
Door peerle
#473257
ik dacht dat dat niet in de gf-mix doen van fruit ook vooral op appels sloeg, maar andere mensen doen er al tijden appel door en ondervinden geen problemen bij hun hond.
(Oja, wel best ook van appels de pitjes eruit halen, een pitje is niet erg, maar als je vaak pitjes geeft worden het er al snel veel en daar was iets van...ai maar ik weet het niet meer!)

Iets wat hier precies nog niet echt staat maar wat ik wel vind dat je moet weten : als je gf-mix gaat beginnen maken, begin dan met die groentes en fruit te mixen waarvan je weet dat je honden het eten en geen problemen ondervinden.
Dit doe je best omdat als je ineens een gf-mix maakt met 5, 6 soorten groenten/fruit die de hond nog nooit gegeten heeft, en hij/zij krijgt een allergische reactie of gaat aan de diarree, dan weet je niet van wat het kwam. Het kan elk van die 5, 6 nieuwe soorten zijn die de reactie veroorzaakte. Voeg dus telkens slechts 1 nieuw 'ding' toe, kijk hoe je hond het erop doet, en dan de week daarop (of beter, twee weken), weer iets nieuws erbij, en zo opbouwen.
Ik weet dat het erg verleidelijk is meteen een heel ingewikkelde mix te maken met heel veel variatie, maar daar kom je na een tijd dus wel.
Succes !
Groetjes,
Veerle :)
Laatst gewijzigd door peerle op za 21 jan 2006, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Filou
#473270
Ik mix ook gewoon alles dooreen... en ik schil dus ook de appels, maar ik zal ze in't vervolg gewoon afspoelen... bespaart mij een heel stuk tijd... :D

Ik mix altijd 2 soorten groenten en 1 soort fruit tesamen. Tot nu toe geen problemen gehad, alleen dat Filou wat treuzelde bij de mix waar de champignons in zaten. Die gaven nogal een sterke geur af, dus deze doe ik er niet meer in. :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#473290
Ik doe nooit fruit door de groentemix. Ze vinden er ook geen pest aan op die manier. Ik heb er maar een paar die fruit willen eten en die krijgen dan zo een stukkie.
Door conleeuw
#473293
ik voer ook fruit appart, maar ik voer niet een specifieke hoeveelheid fruit per week, af en toe een stukje banaan, soms krijgen ze een heel appeltje, soms wordt er een kiwi van de fruitschaal gestolen (lekker als je een hond heb die erbij kan) als ik zelf fruit eet komen ze wel eens bedelen voor een stukje. Deze week heeft Jazz twee druiven opgegeten (pitloos en zoet yummie) meer kreeg ze echt niet, ze waren veel te lekker ;D
Door judith1967
#473315
Mijn honden krijgen ook altijd de fruit apart.(nu krijgt Cairo natuurlijk even niks meer aan fruit,of groente)
Vaak een hele apppel.
Laatst gewijzigd door judith1967 op za 21 jan 2006, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door