Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Chris113
#468238
Ik kan het niet vinden in de bibliotheek, maar kunnen peulvruchten (linzen, erwten etc) ook in de groetenmix? En is weken dan voldoende of moeten ze gekookt worden.
Door Lizzy
#468414
Weken is beslist niet voldoende. En eigenlijk zijn gekookte peulvruchten nou niet van dat ideale hondenvoer.... Honden gaan er van winden/krijgen gasvorming. En buiten dat, er zit veel zetmeel in (waar de hond niks mee kan) en het bevat weinig goede eiwitten voor de hond. Als je al persee peulvruchten zou willen geven, dan kun je volgens mij nog het beste een heel klein beetje gekiemde peulvruchten geven. Ik denk dan aan peulvruchten als: azukiboontjes, mungbooon (tauge), etc.
Door Jolly
#468423
oeps dus mijn rauwe peultjes die de mannen kregen, waren niet goed?

Waren er niet veel hoor , hoogstens 3 per hond.
Door Lizzy
#468425
Jolly schreef: oeps dus mijn rauwe peultjes die de mannen kregen, waren niet goed?

Waren er niet veel hoor , hoogstens 3 per hond.
Nope. Rauwe peultjes moet je niet geven. Gekookte peultjes kan weer wel.

"In rauwe bonen en peulvruchten komt van nature een giftige stof voor die door het koken van de bonen onwerkzaam wordt. Bonen in pot en blik en uit de diepvries zijn niet meer rauw.

Peulvruchten en bonen (lectinen)

In rauwe peulvruchten zoals bonen, linzen, erwten en kapucijners, maar ook in sperziebonen en snijbonen, zitten zogenaamde lectinen. Dit zijn stoffen die schadelijk kunnen zijn voor mensen die bonen rauw eten. Rauwe of onvoldoende verhitte peulvruchten en bonen kunnen de werking van de darmen ernstig ontregelen en bij langdurige consumptie de nieren beschadigen. De symptomen van een dergelijke lectinevergiftiging zijn braken, koorts en lichte diarree. Soms treedt ook een daling van de bloeddruk op.

Het nut van lectinen

Het is niet helemaal duidelijk waarom lectinen in peulvruchten en bonen voorkomen. Lectinen beschermen de groente tegen aanvallen van bacteriën, schimmels of insecten. Ook kunnen ze mogelijk een rol hebben bij de productie en opslag van voedingsstoffen tijdens de rijping en ontwikkeling van groente. Niet alle lectinen zijn even giftig voor de mens. Lectinen in bonen zijn schadelijk terwijl lectinen in erwten en linzen praktisch ongevaarlijk zijn voor de mens.

Weken en lang genoeg koken

Lectinen worden onschadelijk door de verse bonen beetgaar te koken of de rauwe peulvruchten te weken en in tien tot twintig minuten gaar te koken. Bij roerbakken is het belangrijk sperziebonen en snijbonen beetgaar te laten worden. Peulvruchten en bonen die u diepgevroren koopt en peulvruchten en bonen in pot of blik zijn al voldoende verhit. Daardoor zitten er geen schadelijke hoeveelheden van deze stoffen meer in de groente".

En dat geldt dus ook voor peultjes:

"Peultjes moeten niet rauw gegeten worden. In rauwe peulen komt van nature een giftige stof voor die door het koken onwerkzaam wordt. Peultjes in pot en blik en uit de diepvries zijn niet meer rauw.

Was peultjes voor gebruik en snijd een puntje van de uiteinden. Bewaar ze in een open zak".

Bron: voedingscentrum
Door Tineke *
#468458
peerle schreef: jaja, voor de mens, maar is het zeker ook zo voor honden ?
Ja zeker weten.

Tineke
Door Chris113
#468610
Dank Lizzy voor je antwoord. Ik schrap het van mijn lijstje... Ik dacht juist dat peulvruchten wel gezond zouden zijn vanwege de ijzer en vitamine B
Door Lizzy
#468737
peerle schreef: jaja, voor de mens, maar is het zeker ook zo voor honden ?
Bij mijn weten geldt dit ook voor honden. Maar ik weet niet of het voor hun nou net zo giftig is als voor ons hoor.... Ik heb eerlijk gezegd heel lang gewoon rauwe bonen aan mijn honden gevoerd, totdat ik las dat je er beter de kook overheen kunt doen. Sindsdien die ik dat braaf, maar hoe nodig dat is? Mijn honden leven in ieder geval nog, ook na die rauwe bonen (nou is dit altijd wel een heeeeeel kleine hoeveelheid bonen natuurlijk....).
Door peerle
#468740
ja voor de veiligheid toch maar laten ;), er zijn tenslotte nog andere groenten genoeg, hier is althans geen schaarste :).
Door Lil
#468779
Lizzy schreef: Bij mijn weten geldt dit ook voor honden. Maar ik weet niet of het voor hun nou net zo giftig is als voor ons hoor.... Ik heb eerlijk gezegd heel lang gewoon rauwe bonen aan mijn honden gevoerd, totdat ik las dat je er beter de kook overheen kunt doen. Sindsdien die ik dat braaf, maar hoe nodig dat is? Mijn honden leven in ieder geval nog, ook na die rauwe bonen (nou is dit altijd wel een heeeeeel kleine hoeveelheid bonen natuurlijk....).
Geld ook voor mij, tot nu toe geen problemen gehad met de rauwe bonen, maar tegenwoordig geef ik diepvriesboontjes en dan vaak nog eens gekookt. Beter te voorzichtig als onvoorzichtig ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door