Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annieke
#466786
Ik wil Luna graag 's een eitje geven, gewoon om te kijken wat ze d'r mee doet, ze is altijd heel voorzichtig met in iets nieuws bijten... ;D Volgens mij gaat dat ei eerder stuk omdat 'ie op de grond valt dan omdat zij erin bijt! :D

Van m'n moeder (heb je d'r weer :)) mag ik alleen een eitje geven als ze vers zijn, dus net gehaald. Vanwege de salmonella enzo. Nu vroeg ik me dus af; maakt 't voor een hond uit of het ei vers is of al een paar dagen ligt? Luna krijgt nu zo'n drie weken kvv (Smuldier).

Ik zag ook bij de Dirk een kilo kipdrumsticks voor maar 4 euro, leek me ook wel leuk, maar is dat bot niet te groot/hard als ze nog nooit bot heeft gegeten? ???

Kip vind m'n moeder ook niks. Die salmonella weer. Ik moest het dan maar eerst verhitten ofzo. :-\ Dus ik weer; ja, maar een hond is geen mens. Voor veel barf-honden bestaat het grootste gedeelte van hun menu uit kip. :P

Moeilijk hoor, advies vragen aan ouders die er niks vanaf weten! :'(
Laatst gewijzigd door Annieke op do 12 jan 2006, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jon
#466795
t maakt toch niet uit of een ei in de supermarkt ligt te wachten of bij jou thuis????? Maar als het voor je moeder makkelijker is aan het idee te wennen: hup naar de supermarkt en direct bij thuiskomst geven zou ik zeggen. ;D
Door Tineke *
#466796
Kipdrumsticks kan je ook ff pletten met een hamer,en eiereren tik ik even kapot en ze eten het zo op.Ik geloof niet dat je bang hoeft te zijn voor salmonella.Je hond eet toch al rauw?

Tineke
Door jon
#466797
O ja en verhitte botten moet je niet geven hoor, die zijn gevaarlijk omdat ze hard worden en splinteren.
Door Annieke
#466804
jon schreef: t maakt toch niet uit of een ei in de supermarkt ligt te wachten of bij jou thuis????? Maar als het voor je moeder makkelijker is aan het idee te wennen: hup naar de supermarkt en direct bij thuiskomst geven zou ik zeggen. ;D
Daarom! ;D Wij halen ze tegenwoordig altijd op de markt, maar ook daar liggen ze te wachten natuurlijk. :)

@Tineke: Ja, ze eet nu ong. een maandje Smuldier. Ik zal 's in m'n pa's knutselhok gaan zoeken naar een hamertje! :P

Verhitte botten geef ik niet hoor, dat weet ik gelukkig al 'n poosje! ;D
Door tieneke
#466871
Wat is vers :-\
Hier heb ik meestal ook eieren uit de supermarkt en ik heb nooit iets gemerkt tussen supermarkt eieren(die niet zo vers zijn als van je eigen kippen)of eieren van de scharrelkippen van onze buren.
Door 202spots
#466896
Annieke schreef: Ik zag ook bij de Dirk een kilo kipdrumsticks voor maar 4 euro, leek me ook wel leuk, maar is dat bot niet te groot/hard als ze nog nooit bot heeft gegeten? ???
Wanner ze nog nooit bot heeft gegeten dan zou ik liever met nekken of vleugels beginnen.
De vleugel even bij de "bochtjes" inknippen.
Wanneer je de drumsticks wil geven dan niet alleen de bot zelf bewerken,maar ook de gewrichtjes met 'n X
(zwarte X op de foto) en inknippen zoals rood op de foto zodat het gewrichtje en eind van de poot in 4 stukken is geknipt.
't Gewricht wat binnen in zit op dezelfde manier inknipen

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mahuni op do 12 jan 2006, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annieke
#467011
Bedankt Spots! :) Ik heb de afbeelding even opgeslagen, en ik ga dan eerst maar even kijken voor de nekken/vleugeltjes. ;)
Door herder_lover
#467300
202Spots schreef: Wanneer je de drumsticks wil geven dan niet alleen de bot zelf bewerken,maar ook de gewrichtjes met 'n X
(zwarte X op de foto) en inknippen.'t Gewricht wat binnen in zit op dezelfde manier inknipen
Waarom is dat? HEb ik nooit gedaan. Ook bij Saiko niet. Ik heb alleen maar gelezen dat je het bij de vleugels moet doen... Maar waarom ook bij de poten??
Door peerle
#467324
en ik heb zelfs nooit een vleugel ingeknipt...


ik denk dat je niet veel schrik moet hebben voor salmonella als je hond rauw eet (en niks dan rauw), dan kan hij er wel tegen ;).
De kans is groter dat een hond een ziekte oploopt uit die gedroogde buffelhuid-dingen dan van rauwe kip of ei, en vooral dan als hij brokjes eet.
Door 202spots
#467377
herder_lover schreef: Waarom is dat? HEb ik nooit gedaan. Ook bij Saiko niet. Ik heb alleen maar gelezen dat je het bij de vleugels moet doen... Maar waarom ook bij de poten??
Wanneer je voor 't eerst geeft, dan weet je nog niet of je 'n beleefde eter hebt, die lekker langzaam zit te kluiven, of dat je er een hebt die zo groot mogelijk in 1 stuk naar binnen wil zuigen...
Wanneer je de bochtje van de vleugels inknipt, dan voorkom je daarmee dat de vleugel in de keel vast blijft steken in het geval dat ze 'm in 1 stuk doorslikken.
De gewrichten van de poot zijn aardig rond, en moeilijker te verteren wanneer ze in 1 geheel worden doorgeslikt...Wanneer mijn Cis te gulzig aan 't eten is, dan bijt ze de gewricht van de bot af en slikt 't in 1 keer door, met als gevolg dat ze het er later weer in z'n geheel uit spuugd....dus ik knip de gewrichten liever in en dan gaat 't goed.
Wanneer je hond 'n beleefde eter is, dan kan je natuurlijk zelf besluiten of je 't inknippen wel of niet nodig vind, maar voor de eerste paar keer is het dus wel aan te raden om effe te knippen..

Ik vind de poten toch TE hard on als eerste bot te geven hoor, dus nog maals.....EERST nekken of vleugels laten wennen, en daarna pas de grotere poot botten.
Door Annieke
#467387
Bedankt voor het artikel, Lizzy! Ik zal het haar eens laten lezen. :)

Vanmiddag heeft Luna lekker een eitje gehad, 'vers' van de markt. Ze vond het erg lekker, maar sjongejonge, wát een pietleut zeg! Pas toen het ei leeg was ging ze erop kauwen, ze heeft het al likkend opengemaakt en opgegeten. ;D

Die rauwe eieren zijn trouwens nog best hard zeg! Ik moest moeite doen om er een deukje in te krijgen! ;D Maar misschien tikte ik gewoon op de verkeerde plek ofzo... :)
Door Mevroi Kruim
#467394
Tikken op het stompe deel, daar zit meestal de luchtkamer.
Tara is ook zo'n troela met eieren, ze pikt er wel eens eentje van de eigen kipjes en draagt het dan heeeel voorzichtig naar een veilig plekje, gaat erbij liggen, likt er eens aan, knaagt voorzichtig met de voortandjes, en als het dan stuk gaat lebbert ze alles er netjes uit en eet uiteindelijk de schil op.
Door jon
#467506
Dat noem jij een troela?!...Lhaki maakt hem niet eens zelf stuk. Kijkt mij alleen maar aan met zo'n eindeloos zielige blik: doe nou wat wat er in zit moet eruit lekkerrrr! ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door