Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#465990
Sinds vrijdag heb ik Fuzzy Fred erbij. Hij krijgt nu kvv. Nuka kreeg al deels kvv en deels barf.
Hoe lang moet ik Fred kvv voeren voor zijn maagzuur zo ver op peil is dat hij ook bot aan kan?

Hij is erg verzwakt en ondervoed. Voor zijn vlucht hier heen ( donderdag) is hij ontwormd, en met een dagelijks portie van 6 á 7% zit hij nu op een gewichtje van 19 kilo, 2 kilo aangekomen sinds hij hier is! :D
( hij is 7 maanden en bijna 55 cm)
Ik wil graag dat hij eerst weer in goede conditie komt en wil dus niets verpesten door te vroeg te beginnen met RMB.
Laatst gewijzigd door Joshii op do 12 jan 2006, 07:46, 1 keer totaal gewijzigd.
#466051
Ik zou hem voor de zekerheid een week of 2 a 3 op kvv houden en dan voorzichtig met beginners-botjes (kippenek, vleugeltje) beginnen. Maar je kan natuurlijk wel kleine visjes (sardien, haring) en penslap, runderlap, rauwe eieren als afwisseling geven :D
#466061
sardientjes, eitje en runderlapjes heeft hij al gehad. Haring heb ik nog wel in de vriezer en zalm ook.
Vanmiddag krijgt hij zijn eerste penslap. Ik ben zóó benieuwd wat hij daarmee gaat doen!! ;D
De camera staat al klaar iig.

Jij zou dus ook een week of 2-3 wachten. Zoiets had ik zelf ook in m'n hoofd, maar wilde het graag even bevestigd hebben, dank je wel :)
#466065
Graag gedaan hoor... Misschien dat anderen het wat aan de lange kant vinden, maar ik altijd heel voorzichtig (echt een barfwatje :P)...

Graag foto's!!!!!!!!! :D
Ik ben heel benieuwd wat hij van die penslap vindt ;D
#466072
Ik heb geen idee wat hij daar gegeten heeft, maar vast geen brokjes. Er is dus een dikke kans dat zijn maagzuur/immuunsysteem beter bestand is tegen van alles en nog wat dan onze 'beschaafd opgegroeide brok-pupjes". Maagzuur is overigens niet een statisch iets. Wanneer je hond rauw voert, maakt hij zuur maagzuur aan om het te verteren. Wanneer je hem een bak brokken geeft, is het maagzuur minder zuur. En dat fluctueert dus. Maar goed, hij moet nu natuurlijk wel aansterken.

En je kunt hem kvv geven, je kunt ook zelf gaan samenstellen en hem eerst/voorlopig zachte botjes geven. Te beginnen met kippennekken, geplette vleugels/karkassen, eendennekken, etc. En dat langzaam opbouwen door de botjes niet meer te pletten en dan opbouwen naar ook botten van grotere dieren.
#466103
De honden daar eten wat er op dat moment voorhanden is, soms zijn dat brokken die over de datum zijn ( maar nog niet beschimmeld) en soms is het brood..
Zijn maag zal waarschijnlijk wel wat gewend zijn, hij heeft op de kvv ook niet met diarree gereageerd, maar toch wil ik erg voorzichtig zijn.
Het ventje heeft totaal geen reserves, dus eerst aansterken maar, vandaar mijn keus om hem eerst even kvv te geven tot hij op gewicht is, dan weet ik zeker dat hij alles binnen krijgt.

Botjes vind ik ook nog een beetje eng omdat hij vreselijk schrokt, eten is op dit moment nog het enige dat hem bezig houdt en hij stórt zich echt op zijn bak. Eten,eten,eten, je weet niet wanneer je weer krijgt en anders pakt een ander het af.
Ik hoop dat wanneer de lintworm bestreden is en Fred iets meer verzadigd is en door heeft dat eten hier op gezette tijden verstrekt wordt, dat hij zich dan de tijd gunt te 'kauwen', en de eerste keren uit de hand.
Als ik dat nu doe vreet ie m'n hand ook op denk ik ;)
Laatst gewijzigd door Joshii op do 12 jan 2006, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
#466156
tabletje kan ik zo geven, hij vreet alles.
( het is bij hem echt 'vreten')

Nuka is daar een enorme meut in, een visoliecapsule moet incognito anders komt ie er niet in. Fred pakt ze zo aan. Hij is gewend álles te eten, dat is dan weer wèl een voordeel ;)

Madammetje heeft ook zo haar eigen ideeen over wat wel of niet lekker is, groentenmix,kalfs- en hertenvlees e.d. valt onder niet-lekker, evenals smuldier compleet.
Nu ze doorheeft dat Fred haar portie ook wel lust, heeft ze eieren voor haar geld gekozen en eet het toch maar op ;D
#466685
Nou, Fred heeft vanmiddag zijn 1e penslap op :)

Hij wilde gelijk aanvallen maar het hapte niet zo makkelijk weg als kvv ;D
Hij heeft eerst wat staan kijken en er daarna eens voorzichtig aan gelikt. Toen had ie het opeens door: hij heeft de penslap eerst vakkundig "dood geschud" en heeft 'm toen op z'n dooie akkertje weg liggen kauwen.

Daarna is meneer gestrekt gaan slapen :)

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
#466693
Dat hoop ik !!! ;)

Hij lag er heel relaxed bij, heeft volgens mij nog nooit zo lang over een maaltijd gedaan.
Hij lijkt ook niet bang dat ik het af pak, mag heel dichtbij komen.
En hij gaat het zéker vaker krijgen, want hij heeft behoorlijk vieze kiezen :(
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door