Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door daydo
#463405
ik heb een vraagje welke zaden mag je laten kiemen voor in de gfmix.
Mag dat ook van al de groenten die op de lijst staan.
Misschien interessant voor honden die niet zo gek zijn op de gmix.
De hoeveelheid is een pak minder,maar wel zeer voedzaam.
Of heb ik dat verkeerd voor?
Mosterd is niet iets wat we aan een hond geven, maar mogen mosterdspruiten wel of liever niet.
Door Lizzy
#463411
Ik zou eerlijk gezegd niet weten welke niet.... Ik kiem alles en geef alles ;D! OK, behalve ui-achtige-dingen. En ik raad mensen inderdaad zeker aan kiemen te gebruiken voor honden die geen groentemix lusten. Alfalfa is ook gemakkelijk kant-en-klaar bij supermarkt of reformwinkel te verkrijgen, dus meestal noem ik alfalfa.

Maar ik kiem:
Alfalfa
Linzen
Fenegriek
Mungbonen
Rettich
Radijs
Tarwekorrels
Mosterdzaad (een beetje door de mix gaat wel)
Pompoenzaad
Sesamzaad
Door Lizzy
#463487
Wanda schreef: Maar hoe kiem je het nou,op watten of in de aarde?

Tineke
Ik kiem het op geen van beide. Ik heb en sproutmaster. Hij lijkt het meest op deze:

Afbeelding
Door Tineke *
#463489
Lizzy schreef: Ik kiem het op geen van beide. Ik heb en sproutmaster. Hij lijkt het meest op deze:

Afbeelding

Jaja????????????????????????

Tineke
Door Lizzy
#463492
Wanda schreef: Jaja????????????????????????

Tineke
Jaja wat? Wil je weten "hoe nu verder?"
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 09 jan 2006, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#463577
Wanda schreef: Ja graag.Waar haal je zo'n bak en hoe werkt 't?

Tineke
De meeste zaden hoeven niet eens voorgeweekt te worden. Dus je gooit zaadjes op de opengewerkte bakjes, je zet er een water-verdeelbakje op (zit erbij) en dan overgiet je ze zaadjes/boontjes dagelijks met water. Onder de opengewerkte bakjes zit een water-opvangbakje en dat moet je dan iedere dag even leeggooien. De zaadjes gaan vanzelf heel snel kiemen. Werkt als een trein.
Door Lil
#463602
Waar zijn zaden goed voor? Heb namelijk geen idee, heb het tot nu toe ook nog niet gehoord. Is dit iets voor een hond met granenallergie? Als de velden net pas gezaaid zijn eet Boris graag de kleine plantjes (en ik altijd maar schelden :-\).
Door Lizzy
#463630
Lil schreef: Waar zijn zaden goed voor? Heb namelijk geen idee, heb het tot nu toe ook nog niet gehoord. Is dit iets voor een hond met granenallergie? Als de velden net pas gezaaid zijn eet Boris graag de kleine plantjes (en ik altijd maar schelden :-\).
Wat we hier doen is dat we zaden laten kiemen. En deze mengen we door de groentemix. Je hebt vast wel eens een bakje alfalfa bij de supermarkt zien staan. Nou, da's nou 1 van de gekiemde zaden. En dat zijn geen zaden van granen. Die kun je ook kiemen, granen, maar je kunt dus ook peulvruchten, noten, zaden als zonnebloem, sesam en pompoenzaden kiemen. En je kunt dus zaden van plantjes als de radijs, mosterdplant, broccoli, etc. kiemen. En je kunt zelfs noten als amandel enzo kiemen. Kijk anders even op http://www.sproutpeople.com en dan onder het kopje "seeds".

Maar goed, als je een graanallergische hond hebt, dan moet je dus geen graan kiemen en geven. Wel kun je natuurlijk andere gekiemde zaden geven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 09 jan 2006, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#463635
En de simpele manier om te kiemen is met behulp van een grote glazen pot, een stuk vitrage of fijn gaas, en een postelastiek.
De gebruiksaanwijzing staat vaak op de zakjes kiemmix, maar voor de volledigheid: een scheut zaadjes in de pot, onder water zetten, volgende ochtend gaas of vitgrage over potopening spannen mbv postelastiek, pot omkeren en water weg laten lopen een paar keer spoelen, omgekeerd (beetje schuin) op een niet al te lichte plaats wegzetten. Keer of drie per dag spoelen en weer omkeren. Als de spruiten goed beginnen te groeien nog een dagje in de vensterbank zetten. Gebruiksklare pruiten in de koelkast bewaren.

Spruiten zijn lekker, en gezond, en honden die een hekel aan groente hebben eten ze vaak nog wel.
Er wordt vaak beweerd dat spruiten/kiemen een hogere voedingswaarde hebben dan de volwassen groente. Volgens mijn bronnen is dit niet het geval, maar gezond zijn ze wel.
Door Lil
#463641
Leuk! En ja alfalfa geef ik door de gf mix als ze niet zo duur zijn. Ga ze lekker zelf kiemen, want de zaadjes zijn net zo duur als een bakje van 100 gram. Ha krijgen de katten ook meteen wat ervan want die eten het zo uit de potjes (net als de hond trouwens). Feest!
Door Borke
#463987
Waarom kiem jij voor je honden, als ze ook 'gewoon' groentemix eten?

Wat mist mijn hond die dat niet krijgt?
Borke krijgt alleen alfalfa door zijn groentemix.

Eet jij het zelf ook en geef je het daardoor gemakkelijk aan de honden of doe je dit om een speciale reden voor de honden?
Laatst gewijzigd door Borke op ma 09 jan 2006, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door