Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hiram
#463460
aangezien wolven ook niet ieder dag eten en zeker niet 2 maal per dag vroeg ik me af of er ook mensen op bp zijn die ervaring hebben met bijvoorbeeld om de dag voeren ipv iedere dag.
en hoe denken jullie (de rest van de BP'ers) daarover?
Door Jolly
#463465
volgens mij zijn er een aantal mensen die 1 keer per week hun hond(en) laten vasten.

Ik ben dat niet, mijn honden gaan dan zelf op zoek naar hun eten en kotst de oudste gal als hij niet 2 keer per dag krijgt.( overigens voer ik nooit om dezelfde tijden, die varieren wel heel erg)
Door K@rin
#463472
Zo lang ze bij mij in huis wonen en niet in de vrije natuur, zie ik geen enkele reden om mijn honden een dag te laten vasten ............

In de ECHTE natuur, wanneer ze de ene dag een half beest opeten en daar de volgende dag van uitbuiken, JA ............
Maar niet voor gewone huishondjes ..............
Door Filou
#463477
Filou laat ik ook niet vasten. Ik deed het vroeger wel, en die dag schooide hij enorm toen wij aan het eten waren.
Door peerle
#463532
ik laat lucy wel vasten en de andere dag haar maagje volvreten...ik zie geen reden om haar als een mens te behandelen als ze dat niet is :). Ik heb dit wel heel langzaam opgebouwd (en ben nog niet klaar trouwens !) door de maaltijden op heel onverwachte momenten te geven (dat is trouwens altijd voordelig, zo braakt je hond geen gal als hij niet op zijn voorspelde tijd eten krijgt en dit kan door omstandigheden niet) (=> maar zoals je ziet uit Jolly's reactie, bedoel ik niet dat dit de enige reden kan zijn waarom een hond braakt !), weken later 1 maaltijd weggehaald (van de 14 (2 per dag)), de week daarop nog 1 maaltijd, enzoverder, en de hoeveelheid van die ene maaltijd verdelen over de andere maaltijden. Naarmate de maaltijden minder werden, liet ik er wel meer dan 1 week overgaan om de maaltijden aan te passen, want van 6 naar 5 maaltijden gaan is natuurlijk een veel grotere overgang dan van 12 naar 11.
Als je nog vragen hebt over volledige maaltijden, stel ze dan maar zou ik zo zeggen, of lees het boek "Rauwe voeding voor honden" van Eliasen Mogens.
Groetjes,
Veerle
en een lek van BARF-ende Lucy

ps : zet je hond nooit over op volledige maaltijden als je hem brokjes geeft, en over kvv ben ik eigenlijk niet zo zeker, ik ken daar niet veel van...
Laatst gewijzigd door peerle op ma 09 jan 2006, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#463574
Ik zou zeker het boek van Eliasen lezen (zoals Peerle al voorstelt). Daarin staat beschreven hoe je zoiets op moet bouwen (want dat moet wel langzaam). En dan ga je ongeveer naar 4 maaltijden per week (dus dat is echt langer als 1 dagje vasten). Honden schijnen het voer beter te verteren, schijnen geweldig in hun vel te komen zitten en schijnen zich heel happy te voelen bij het een aantal maal per week goed vol te mogen eten. Daarna moeten ze (zoals Karin al schrijft) heeeeeel goed uitbuiken!
Door tieneke
#463582
Ik hou het gewoon bij 2 keer per dag eten geven,zie het nut er absoluut niet van in.
Ben ook als de dood voor een maagkanteling dus hier lekker 2 keer per dag een barfhap.
Door Lil
#463627
Lizzy schreef: Ik zou zeker het boek van Eliasen lezen (zoals Peerle al voorstelt). Daarin staat beschreven hoe je zoiets op moet bouwen (want dat moet wel langzaam). En dan ga je ongeveer naar 4 maaltijden per week (dus dat is echt langer als 1 dagje vasten). Honden schijnen het voer beter te verteren, schijnen geweldig in hun vel te komen zitten en schijnen zich heel happy te voelen bij het een aantal maal per week goed vol te mogen eten. Daarna moeten ze (zoals Karin al schrijft) heeeeeel goed uitbuiken!
Hoe zit het met uitbuiken en lichaamsbeweging? Dus op die dag niet naar het bos en geen training? Of zie ik dat te nauw.
Door Mevroi Kruim
#463639
Mijn honden vasten meestal 2 dagen per week, soms 3, en op de eet-dagen krijgen ze dubbele porties. Ik mik het idd wel zo uit dat ze niet de dag na een volvreetdag extreem drukke bezigheden hebben zoals bv behendigheid, maar gehoorzaamheid, gewone wandling, lekker paar uurtjes met de paarden mee is geen enkel probleem mits er maar zo'n 12 uur tussen maaltijd en bezigheden zit. Ik heb het idd ook langzaam opgebouwd om te kijken of ik verschil merkte in de honden en dat was idd het geval. Ik merk dat ze hun eten beter verteren en met minder toekunnen bij gelijkblijvend aktiviteitenniveau. En ze mutsen minder met dingen die ze niet zo geweldig vinden ;D
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#463694
Wolven vreten zichzelf helemaal vol om dan vervolgens soms dagen alleen maar te liggen uitbuiken. Een hond is geen wolf en zijn manier van leven is daar ook niet mee te vergelijken. Daarom is het mijns inziens beter voor de hond om deze op gezette tijden te voeren.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#463735
Hier hebben ze altijd 1 dag in de week gevast en wel om de reden dat ze maar kleine hoeveelheden per dag krijgen en dan met 7 dagen te dik werden dus ipv iedere dag nog minder te geven kregen ze 1 dag gewoon niet.
Nu krijgen ze al maanden 7 dagen eten omdat ik eerst met een zwangere teef zat en een dalmatenpup die je geen van beiden kan laten vasten en nu nog met ami pups zit die ook niet vasten en ik niet de één wel en de ander de hele dag niks geef. Ik denk dat ik dit laatste zo blijf volhouden want met barf is het heel goed te doen om ze eens een dag minder te geven.
Ik zie er niets in om mijn honden maar een paar keer per week te voeren omdat een wolf ook zo eet, een wolf teert in de winter compleet in omdat hij bijna niets vangt dat zou betekenen dat we onze honden in de winter dan ook maar bijna niks moeten geven. Ik heb geen wilde self supporting wolven , ik heb honden die in een mensen millieu leven.
Door bas rouge
#463743
Op zich vind ik het idee interessant hoor en ook makkelijk voor jezelf maar ik wil er toch niet aan. Ik ben eenmaal een hond kwijtgeraakt door een torsie/dilatatie en dat wil ik echt nooit weer. Alhoewel ik weet dat niet duidelijk is wat nou zo'n torsie veroorzaakt wil ik dat wat in macht ligt doen om het te voorkomen.
Een van mijn honden krijgt erg veel eten te verstouwen en ik moet er niet aan denken hem eens in de 2 dagen 3 kilo voer te moeten voorschotelen. Ook is het in mijn leven gewoon niet handig om ze zo'n tijd te laten uitbuiken. Ze gaan overal mee naar toe en ik leef daarvoor te onregelmatig en zij dus ook.
Door Ellen Els en Nina
#463790
Nina krijgt ook 2x per dag, niet op vaste tijden. Wel altijd ergens in de ochtend (varierend tussen 6-10) en ergens in de avond (ergens tussen 6-9). En ook hier gaat alles wat onregelmatig, ze gaat ook overal mee naar toe, dus vaak geen tijd om uren uit te buiken. Daarom houden wij het mooi op 2x per dag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door