Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pallas
#461435
Onze border collie Didot eet nu per dag ong. 1kg vers.
Barf en c.b. om de dag.

Hij krijgt één maal per dag eten. Is dit te veel in een keer, geen vergrote kans op maagdraaiing of zo???
Door Lizzy
#461663
Ehhh.... tja, dat hangt er vanaf welke theorie je aanhangt/gelooft.

Kijk, het feit is gewoon dat niemand echt weet hoe een maagtorsie ontstaat/wat de oorzaak is. Ook in Utrecht weten ze het niet, ook de wetenschappers in de US weten het niet, dus hier weten we het ook niet. We kunnen onze ideetjes en theorietjes erover hebben, maar dat zijn slechts ideetjes en theorietjes.....

Ik weet wel dat je niet van de een op de andere dag moet overstappen naar 1 grote maaltijd per dag. Dit moet geleidelijk aan gebeuren zodat de maagspier kan wennen aan het verwerken van 1 grote maaltijd.

Wat ik gelezen heb ik het boek van Mogens Eliasen is dat de hondenmaag erg makkelijk uitgerekt kan worden en in 1 keer (door geleidelijke training!) 8% van het eigen lichaamsgewicht aan voeding kan bevatten. Als je hond dus 20 kilo weegt, praten we eeder over anderhalve kilo voeding! In feite zou je dus volgens de theorie van Eliasen (door geleidelijke training) jou hond een keer of 3 a 4 per week kunnen voeren, waarbij je dan direct zo'n anderhalve kilo voeding geeft. En let wel: dat kan niet van de een op de andere dag! En NA de maaltijd MOET de hond echt uren rusten. Dus zoiets moet ook in je leven passen...

Dit (deze theorie van Mogens Eliasen waarbij je de maagspier dus traint om sterker te worden en veel voedsel te verteren) kan dus absoluut niet met brokken. Daarmee creeer je geheid een maagtorsie. Maar ik moet je eerlijkheidshalve zeggen, als je mij zou vragen of je zijn theorie kan naleven met versvlees... ik denk het niet... Ik zou het niet aandurven. Als je verder kijkt naar de optimale vertering van voedsel bij de hond, dan horen daar grotere brokken vlees in thuis en geen gemalen voer.....

Maar goed, terugkomend op jouw vraag of je hiermee een maagtorsie in de hand werkt: ik weet het niet. Ik zou hem tenminste zeer goed/lang laten rusten na zo'n maaltijd. En ik weet niet of je er niet beter aan doet om je kvv maaltijden over twee maaltijden te verdelen. Ik zou dat persoonlijk dus wel doen. De BARF maaltijden (ongemalen) zou ik rustig in 1 keer durven geven, maar gemalen prakjes niet. Maar, dat is niet op wetenschap gebaseerd, doch op louter gevoel.
Door Lizzy
#461666
Trouwens, dit zou een leuke vraag zijn om aan Mogens te stellen tijdens zijn seminar!
Door peerle
#461674
ik heb lucy nooit kvv gegeven, enkel BARF (tja, en daarvoor een hele tijd brok en blik), voornamelijk omdat ik hier geen kvv vind, niet omdat ik zoveel zelfvertrouwen had om direct over te stappen hoor ;). Maar dan zou ik toch ook naar BARF toewerken, zodat de hond zijn tanden en kaken tegoei kan gebruiken en gevarieerder te eten krijgt.
Ik geef haar nu nog 5 maaltijden per week en volgende week ofzo gaat daar nog 1 maaltijd af, ik denk dat ik het dan een hele tijd zo ga houden. Lucy vindt haar vastendagen helemaal niet erg en vind het duidelijk ook leuk veel te eten in 1 keer, dit is wel over een periode van nu 18 weken denk ik (ik heb mijn map hier niet bij) langzaam opgevoerd van 450 gram per maaltijd naar nu 1010-1040 (+-) gram. Ze is een Golden Retriever van 30 kg en 7 jaar, dus ik wou zeker alles langzaam genoeg doen, kwestie dat haar pancreas kon 'volgen'. Maar het is dus idd belangrijk heel langzaam te tijd tussen de maaltijden langer te maken en de hoeveelheid op te voeren. Het is ook HEEL belangrijk dat je hond niet weet wanneer hij eten krijgt of een vastendag. Als je hem geconditioneerd hebt door steeds op vaste momenten van de dag te voeren, en dan doe je dat ineens niet meer, is de hond al verteringssappen aan het produceren voor de vertering. Die kunnen niks doen in de maag zonder eten, en je hond kan dan gaan overgeven (de verteringssappen moeten eruit). Maar eigenlijk lees je best 'Rauwe voeding voor honden' eens.
Groetjes,
Veer
Laatst gewijzigd door peerle op za 07 jan 2006, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pallas
#461958
Didot heeft nooit brokken van ons gekregen en is altijd een grote eter geweest.

Het overschakelen van drie naar twee naar één maaltijd is heel geleidelijk gegaan, zeg maar met de groei mee.

Maar nu hij met z'n laaste groeispurt is begonnen heeft hij wel erg veel nodig!
(7 kg per week)

Hij verteert altijd uitstekend, nooit problemen.

Maar ja met barf doet hij wel langer over da maaltijd dan met kvv.... van daar die twijfel.

Ik denk/hoop dat hij nu wel op z 'n max zit qua hoeveelheid voer... moet er niet aan denken dat hij nog meer per week nodig heeft.....en anders of voledig barf ( wat we natuurlijk proberen) of meerdere maaltijden...
Door pallas
#461961
peerle schreef: ik heb lucy nooit kvv gegeven, enkel BARF (tja, en daarvoor een hele tijd brok en blik), voornamelijk omdat ik hier geen kvv vind, niet omdat ik zoveel zelfvertrouwen had om direct over te stappen hoor ;). Maar dan zou ik toch ook naar BARF toewerken, zodat de hond zijn tanden en kaken tegoei kan gebruiken en gevarieerder te eten krijgt.
Ik geef haar nu nog 5 maaltijden per week en volgende week ofzo gaat daar nog 1 maaltijd af, ik denk dat ik het dan een hele tijd zo ga houden. Lucy vindt haar vastendagen helemaal niet erg en vind het duidelijk ook leuk veel te eten in 1 keer, dit is wel over een periode van nu 18 weken denk ik (ik heb mijn map hier niet bij) langzaam opgevoerd van 450 gram per maaltijd naar nu 1010-1040 (+-) gram. Ze is een Golden Retriever van 30 kg en 7 jaar, dus ik wou zeker alles langzaam genoeg doen, kwestie dat haar pancreas kon 'volgen'. Maar het is dus idd belangrijk heel langzaam te tijd tussen de maaltijden langer te maken en de hoeveelheid op te voeren. Het is ook HEEL belangrijk dat je hond niet weet wanneer hij eten krijgt of een vastendag. Als je hem geconditioneerd hebt door steeds op vaste momenten van de dag te voeren, en dan doe je dat ineens niet meer, is de hond al verteringssappen aan het produceren voor de vertering. Die kunnen niks doen in de maag zonder eten, en je hond kan dan gaan overgeven (de verteringssappen moeten eruit). Maar eigenlijk lees je best 'Rauwe voeding voor honden' eens.
Groetjes,
Veer
We geven nu ook vaker op wisselende tijden eten.....nooit last van galbraken o.i.d.
Door pallas
#461967
Ik was dus eigenlijk meer benieuwd of er ook een max. hoeveelheid voer per keer is....ja dus voor Didot zo'n 1,5 kilo..
en als het aan hem ligt eet die dat echt wel in een keer... ;D ;D ;D
of ik dat dan ook goed vindt ...hmmmm ik weet het nog niet :-\
Door Daisy75
#462553
Tja geen idee, bij mij krijgen ze de CB verdeeld over 2 keer, maar met barfdagen gebeurd het ook regelmatig dat ze maar 1 keer krijgen omdat sommige onderdelen erg lastig te verdelen zijn...
Door pallas
#463356
KayleighShanden schreef: Tja geen idee, bij mij krijgen ze de CB verdeeld over 2 keer, maar met barfdagen gebeurd het ook regelmatig dat ze maar 1 keer krijgen omdat sommige onderdelen erg lastig te verdelen zijn...
Zo deed ik het eerst ook, maar dan had Didot na het eten nog altijd erg veel honger. Bovendien verteert Nox haar eten veel beter als ze één maaltijd krijgt.(ze blijft nu eindelijk op gewicht)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door