Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jelle
#46117
Hallo,

ik had laatst een pompoen gekocht, zo'n oranje geval formaatje kleine handbal.
Nu ben ik nog niet zo'n pompoenkenner maar het recept voor vanavond voor ons zelf ligt klaar (Indiaase curry mjam) en ik was hem nu aan het schoonmaken.
Wat ik niet voor ons zelf nodig heb wou ik door de gfmix voor de honden draaien, moet toch nieuwe maken vandaag.

Vraag nu: wat te doen met de pitten en eventueel de zaadlijsten? Zijn die bruikbaar? Tenslotte liggen er naast de pijnboompitjes in de winkel ook vaak pompoenpitten, al zien die er meestal denk ik iets kleiner uit dan wat ik hierin tegenkwam. Maar zijn ze eetbaar? Voor ons, en ook voor de honden? Als het kan voor de honden, kan dat dan inclusief zaadlijsten of liever niet?
Door sharpie
#46136
Volgens mij kan je gerust alles van de pompoen gebruiken hoor.
Want pompoenpitten zijn idd gezond en de zaadlijsten lijkt me ook geen probleem.
Door 202spots
#46148
[quote="jelle"]
Hallo,
ik had laatst een pompoen gekocht, zo'n oranje geval formaatje kleine handbal.
Nu ben ik nog niet zo'n pompoenkenner maar het recept voor vanavond voor ons zelf ligt klaar (Indiaase curry mjam) en ik was hem nu aan het schoonmaken.
Wat ik niet voor ons zelf nodig heb wou ik door de gfmix voor de honden draaien, moet toch nieuwe maken vandaag.
Vraag nu: wat te doen met de pitten en eventueel de zaadlijsten? Zijn die bruikbaar? Tenslotte liggen er naast de pijnboompitjes in de winkel ook vaak pompoenpitten, al zien die er meestal denk ik iets kleiner uit dan wat ik hierin tegenkwam. Maar zijn ze eetbaar? Voor ons, en ook voor de honden? Als het kan voor de honden, kan dat dan inclusief zaadlijsten of liever niet?
[/quote]
Hi Jelle,
Pumpkin of pompoen is heel goed om te geven wanneer
de hond OF diaree heeft,OF harde poep heeft,en kan ook door de groentemix worden gedaan.
Zelf kook ik de pumpkin heel even ,maal alles fijn,en vries in kleine bakjes.
De pitten worden gemalen en dagelijks gebruikt in de nootjesmix.Ik koop altijd de groene pitten, waar geen schil om zit.
Om de pitten zelf uit de schilletje te krijgen is haast onbegonnen werk,je kan ze wel met schil en al geven,moet je ze eerst even drogen,en dan ook fijngemalen gebruiken.
In de schil zit niet veel voedingswaarde,en zal dan ook meer als 'n filler worden gebruikt,en als je TEveel geeft dan word het 'n laxeermiddel.
Met zaadlijsten weet ik niet precies wat je bedoeld....
die lange slierten die binnen in zitten???
die gebruik ik niet en worden weggegooid.
Door jelle
#46149
[quote="202spots"]
Hi Jelle,
Pumpkin of pompoen is heel goed om te geven wanneer
de hond OF diaree heeft,OF harde poep heeft,en kan ook door de groentemix worden gedaan.
Zelf kook ik de pumpkin heel even ,maal alles fijn,en vries in kleine bakjes.
De pitten worden gemalen en dagelijks gebruikt in de nootjesmix.Ik koop altijd de groene pitten, waar geen schil om zit.
Om de pitten zelf uit de schilletje te krijgen is haast onbegonnen werk,je kan ze wel met schil en al geven,moet je ze eerst even drogen,en dan ook fijngemalen gebruiken.
In de schil zit niet veel voedingswaarde,en zal dan ook meer als 'n filler worden gebruikt,en als je TEveel geeft dan word het 'n laxeermiddel.
Met zaadlijsten weet ik niet precies wat je bedoeld....
die lange slierten die binnen in zitten???
die gebruik ik niet en worden weggegooid.

[/quote]

Met de zaadlijsten bedoel ik inderdaad dat draderige spul aan de binnenkant.
Al met al mag het dus wel, maar wel een beetje met mate als ik je goed begrijp!
Ik denk dat ik dan een deel nu voor gfmix gebruik en een deel apart invries om er de volgende keer doorheen te doen.

Dank voor de reacties!
Door Lizzy
#46183
Ik geef ook wel pompoen (en ik eet het ook vaak zelf) maar de zaadlijsten en pitten gooi ik weg...
Door jelle
#46186
[quote="Lizzy"]
Ik geef ook wel pompoen (en ik eet het ook vaak zelf) maar de zaadlijsten en pitten gooi ik weg...
[/quote]
hmm

omdat je weet dat het niet goed is of omdat je er nooit bij stil gestaan hebt dat ze misschien nog wel te gebruiken waren?
Door Lizzy
#46190
[quote="jelle"]
[quote="Lizzy"]
Ik geef ook wel pompoen (en ik eet het ook vaak zelf) maar de zaadlijsten en pitten gooi ik weg...
[/quote]
hmm

omdat je weet dat het niet goed is of omdat je er nooit bij stil gestaan hebt dat ze misschien nog wel te gebruiken waren?


[/quote]Oh sorry! Ja, beetje stom antwoord... Ik gooi de pitten altijd weg omdat er een heel hard schilletje omheen zit en ik dat er niet af krijg en ik dacht dat je de schil niet kon geven... ik geef dus echt puur de pit. Maar als je de schil wel kan geven, dan zou je het kunnen proberen om ze te malen! Ik vind het alleen teveel werk...

Groetjes, Lizzy
Door 202spots
#46257
Lizzy schreef: Ik gooi de pitten altijd weg omdat er een heel hard schilletje omheen zit en ik dat er niet af krijg en ik dacht dat je de schil niet kon geven... ik geef dus echt puur de pit. Maar als je de schil wel kan geven, dan zou je het kunnen proberen om ze te malen! Ik vind het alleen teveel werk...
Groetjes, Lizzy
Ik heb 1 keer 'n uur zitten picken om die schilletjes eraf te halen, ::)ik had hooguit 'n eetlepel zaadjes en besloot het NOOIT meer te doen.
Ik koop de groene RAUWE pumpkinseeds(pepita's)en dat is veel makkelijker.
Om de hele pit met schil en al te geven vind ik zelf niet zo'n geweldig idee trouwens...kan wel...maar ik doe het niet.
Door Janet
#46407
Ik had van Halloween de pompoenpitten bewaard en deze, mét zaadlijsten en wat vruchtvlees in de blender gemikt. De pulp ingevroren en af en toe kreeg Kali een klein beetje van de pulp.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door