Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Atilla
#461762
Hallo,

We zitten te denken over te gaan op vlees en groenten.
Waarschijnlijk een deel kant en klaar, maar ook echt vers,zoals de vis.
Daarbij wil ik het niet iedere dag, zeker in het begin niet, eerst zien hoe het uitkomt met de tijd die het kost.

Maar nou hebben we 2 honden, 1 van 40 kg en 1 pup van +/- 20-25 kg (5 maanden) en ik heb geen idee hoeveel vlees ze per keer nodig hebben.

En waarom mag je vlees en brokken niet door elkaar doen? Dat doen we nu ook al regelmatig en de honden hebben daar geen last van.

Groetjes Sandra
Door Filou
#461855
Omdat vlees en brokken niet dezelfde tijd nodig hebben om te verteren. Het ene duurt langer dan het andere, maar ik weet nu niet meer dewelke. :-\

Voor de hoeveelheid neem je gewoon 2 à 3% van het lichaamsgewicht van je hond (voor de pup moet dat meer, maar ik weet niet hoeveel). Van het resultaat geef je het volgende:

40-60% vleesbot
10-15% orgaan
10-15% groente
5-10% supplement

Het is natuurlijk wel een beetje puzzelen. Je moet ook goed kijken naar de stoelgang van je hond. Zo had Filou een harde, witte stoelgang. Niet goed dus. Ik geef hem nu:

40% vleesbot
20% vleessnijdsels en vis
15% orgaan
15% groente
5% supplement

Volgens dat ik mij kan herinneren staat er op www.barfclub.nl een rekenhulp.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#461860
Atilla schreef: Hallo,

We zitten te denken over te gaan op vlees en groenten.
Waarschijnlijk een deel kant en klaar, maar ook echt vers,zoals de vis.
Daarbij wil ik het niet iedere dag, zeker in het begin niet, eerst zien hoe het uitkomt met de tijd die het kost.

Maar nou hebben we 2 honden, 1 van 40 kg en 1 pup van +/- 20-25 kg (5 maanden) en ik heb geen idee hoeveel vlees ze per keer nodig hebben.

En waarom mag je vlees en brokken niet door elkaar doen? Dat doen we nu ook al regelmatig en de honden hebben daar geen last van.

Groetjes Sandra
Als je nu nog brokken geeft is het misschien voor jezelf makkelijk om te beginnen van kvv (kant-en-klaar versvlees). Hierover staat ook veel informatie op dit forum. Als je daar tevreden over bent, kun je wellicht overgaan om het zelf samenstellen van maaltijden. Niet om je bang te maken maar hiervoor moet je wel weten wat je doet en daarom moet je je wel terdege voorbereiden.
Brokken passen sowieso niet in het geven van verse, gezonde voeding dus die zou ik weggooien of weggeven (meestal zijn asiels hier heel blij mee).
Succes ermee!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door